VERCORS-ESPELEOLOGIA EN MOTO
- Siono1000
- Presentats
- Entrades: 2529
- Membre des de: dc. març 28, 2007 2:12 am
- Ubicació: Baix Empordà
- Stelvio
- Presentats
- Entrades: 167
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
- Ubicació: Mataró
Que consti que parlo de cementiris per que tu et's començat primersiono1000 ha escrit:¿ perqué no hi ha cap creu al cementiri de Corps?
Jo ho vull saber ¡¡
i no ho se :(
Hi han cementiris i cementiris... Ara poso unes fotos i després us ho explico.siono1000 ha escrit:Ja no ens farem mirar aixó dels cementiris, formar part d'un 25% de la població no ho veig tant "anormal". A partir d'ara documentaré les nostres visites al cementiri amb una foto.
El cementiri de Chamonix i la tomba del célebre alpinista Lionel Terray i autor de molts llibres, "Les conquerants de l'inutile" el més profund.
El vell cementiri de Corps, en plena "Route de Napoleón", que hi veieu cap creu? Es plé de petites inscripcions al terra que, per llegir-les, cal acotar el cap. Napoleón, va copiar d'aquest cementiri com hauria de ser la seva tomba sota l'Arc de Triomf de Paris: "un cop mort tothom em farà una reveréncia"
El cementiri de Collioure, la tomba de Antonio Machado
No voldria deixar d'esmentar els cementiris del Vercors, com be deia siono1000, plens de noms espanyols, vascos i sobre tot catalans. Gent que es va afegir a la Registéncia Francesa per combatre el feixisme. No us extranyi donç, que els descendents (molts) d'aquesta gent s'hagin quedat al Vercors i més d'un us contesti en català... Per aixó quan us acosteu al massís del Vercors podreu llegir rétols com aquest: "Vercors, haut lieu de la resistance"
Ja ho deia el poeta: “es quan tanco els ulls que hi veig clar”. Quan hom es capaç d’atemperar l’ànim suficientment per acostar-se a un cementiri amb les paraules del poeta barril•lant’l-hi al senderi, es “veuen” les coses d’una altre forma. Particularment m’inunda un sentiment de pau, veure aquella gent descansant del seu últim viatge, imaginant com deurien veure ells les coses (la vida) quan tenien els ulls ben oberts... altres époques, altres formes d’entendre la vida, un compendi de la historia local desfila davant dels meus ulls ben oberts, que provo d’aclucar per si té raó el poeta.
V'sss!
Stelvio l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. set. 27, 2008 4:21 pm, en total s’ha editat 2 vegades.
Des del 1968:
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
- QSC
- Presentats
- Entrades: 1304
- Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:37 am
- Ubicació: >>> Jordi i Júlia <<< (Sabadell)
- Terraxaman
- Presentats
- Entrades: 544
- Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:19 am
- Ubicació: Montseny-Les Guilleries
- Contacta:
Hola nois/es:
Veritablement és una zona fantàstica, espero -com uns quants- poguer-hi anar ben aviat.
Jo també visito sempre que puc els cementiris acompanyat de les paraules i reflexions dels poetes...
Per si no ho recordeu...
foros/viewtopic.php?t=383&highlight=bellesa+++mort
V'sssssssssssssss
Veritablement és una zona fantàstica, espero -com uns quants- poguer-hi anar ben aviat.
Jo també visito sempre que puc els cementiris acompanyat de les paraules i reflexions dels poetes...
Per si no ho recordeu...
foros/viewtopic.php?t=383&highlight=bellesa+++mort
V'sssssssssssssss
- Josey Wales
- Presentats
- Entrades: 1758
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 3:28 am
- Ubicació: Manresa (Bages)
- RafaCarme
- Presentats
- Entrades: 555
- Membre des de: dv. gen. 12, 2007 11:52 am
- Ubicació: Sant Cugat del Vallés
- Stelvio
- Presentats
- Entrades: 167
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
- Ubicació: Mataró
http://groelie.com/music/easy%20listeni ... Clowns.mp3
VERCORS, ESPELEOLOGIA AMB MOTO
Norbert Casteret va dir “la veritable bellessa és al seu interior” i no es referia pas a una persona, sinó a les més de 1500 coves i avencs censats al massís calcari del Vercors. Casteret, insigne espeleòleg francès, va seguir de molt a prop els treballs de recerca espeleològica efectuades en aquesta regió calcàrea i col•laborà en la consecució del rècord mundial de profunditat (menys 1300 metres) mai assolit a l’època. Tot això passava al Vercors. Amb tants túnels com passareu per les carreteres vercosines, serà inevitable recordar Casteret i pensar que vosaltres també esteu fent espeleologia, espeleologia amb moto.
El massís del Vercors es com vàries planes de Vic de mides i formes distintes, situades a diferents alçàries cadascuna, totes a dalt d’una fortalesa amb muralles de fins a 500 metres de desnivell que la rodegen, els cingles més alts sempre mirant al Est. De temps immemorial les úniques vies de comunicació per pujar o baixar d’aquestes planes elevades (“plateaux”) foren les depressions en el terreny que l’aigua havia solcat i d’aquestes només dues es podien recórrer amb carro: el pas del Nord o d’Engines cap a Grenoble i el pas de l´Oest o Porta de Barcelona cap a Valence. Ja us podeu imaginar l’aïllament secular que va patir el Vercors i no ha d’estranyar que “allà dalt” només hi visquessin pastors, pagesos i llenyataires que es varen arribar a constituir en República Independent de Les Quatre Muntanyes en oposició al règim col•laboracionista de Vichy. Aquesta república, després de la 2a. Guerra Mundial, es va dissoldre i quedà annexionada.
Una orografia aspre i uns habitants que s’hi arrapaven, marquen les coordenades per entendre les actuals carreteres i el caràcter socarrel dels vercosins. La necessitat de baixar a vendre la fusta, el carbó vegetal i els productes agrícoles i ramaders portava de corcoll aquella gent per les dificultats que havien de vèncer i es comencen a ampliar alguns dels famosos camins de mula o “mulatiers” per al pas de carros. Parlem de si fa no fa 150 anys... ahir mateix certament però nogensmenys corprenedor, que fins llavors els habitants dels “plateaux” del Vercors havien romàs pràcticament aïllats.
La veritable “revolució” de les comunicacions vercosines, res a veure amb la francesa es clar, es produeix quan entre els anys 1833 i el 1854 s’endeguen les obres per tal d’obrir-se pas a través de les Ecouges, Grans-Petits Goulets i la Combe Laval. Les Gorges de la Bourne ja estaven obertes. Després s’obririen les Gorges du Nan i els cingles de Presles.
Al Sud s’obren al pas dels carros primer i dels primers cotxes i camions després, el Col de Rousset (el túnel arribà més tard), Col de Saint Alexis, Col de Lachau, Pas de l’Infernet, Col de la Rama, Col de la Portette, Col de la Croix, Col de la Rochette, Col de la Machine, Col de l’Echarasson, Col Gaudissart.
A l’Oest el Col de Pra l’Etang, Col de Serre Cocu, Col du Mont Noir, el pas de les Gorges du Nan i el pas Du Follet. El Col de Romeyere esdevé útil per a baixar a l’Isère des de Rencurel (població molt coneguda en aquest foro, per el seu hotelet “Le Marronnier”) al construir-se el Pont de Chabert, Pas de la Clé (el túnel de Mortier arribaria molt més tard).
Al Nord les Gorges d’Engins ja estaven obertes però ara es millora l’enllaç amb Grenoble per les veïnes Gorges du Bruyant, passant per Saint Nizier.
Al Est és impossible obrir cap mena d’accés dons una cinglera alta de 500 m, co-presidida per el Mont Veymont i el Mont Aiguille (símbol del Vercors), barra qualsevol intent de fer-hi camí, discorrent per una línea imaginària entre Grenoble i Die. El cas és que “allò” també és Vercors i amb carreteres prou interessants per el motard, però ja en parlarem més endavant.
Els Grans Goulets, un dels camins de la fusta
Amb la puixança del comerç de la fusta i el carbó vegetal, que alimenten la industria paperera i les forges, es financen les obres necessàries i arriba l’esclat en la construcció de les famoses rutes de cinglera del Vercors. S’obren així un seguit de, diguem-ne carreteres, camins “impossibles” que escurcen distàncies traçades pel bell mig de les parets dels cingles entre terra i cel.
Obrint els Grands Goulets
Apareixen els artificiers aranya, que penjats d’una corda fixada qui sap a on, perforen la roca, col•loquen l’explosiu, encenen la metxa i d’un bot se’n aparten tot voleiant... els cementiris en son plens d’aquests “spyderman”, veritables herois dels que quasi ningú se’n recorda, però que des de Mototurisme Catalunya els retrem homenatge cada vegada que passem per un dels camins que ells varen fer servir per anar al cel...
La llegenda dels set “bergers” (pastors) del Vercors es feia realitat tangible i per fi es podia baixar del Vercors per les set gorges que les set ànimes dels pastors, convertides en terra estrall, havien obert:
-Gorges du Bruyant
-Gorges d’Engins
-Gorges de Saint Gervais
-Gorges du Nan
-Gorges de la Bourne
-Gorges de Vernaisson
-Gorges du Cholet, de fet uns cingles encerclant el “riuet” de Cholet i més coneguts com a circ de Combe Laval.
I ara preneu un mapa. El Vercors te forma de penca de bacallà penjada per la cua al Bec de l’Echaillon 628m, això del “bec” no es un acudit meu es un cingle prop de Voreppe (Nord) i la part ample, la del morro, coincidiria amb Die (Sud) que en realitat ja no pertany al Vercors, però que serveix per ubicar-nos.
Per cert, els catalans que varen lluitar amb la Resistència francesa hi varen introduir el costum de menjar-ne, com els italians que venien a fer carbó hi varen introduir els “raviolis” avui convertits en menja típica del Vercors i coneguts com “Raviolis du Vercors”.
Parlant de fer carbó no puc passar per alt de citar que cada any, a la tardor, es celebra a Rencurel “la festa de la Carbonera” agermanada amb altres poblets europeus entre els que cal destacar Forellac, prop de la Bisbal d’Empordà (siono1000 n’hauria de prendre nota).
Totes les rutes del Vercors ofereixen el màxim espectacle paisatgístic en el sentit de baixada, exceptuant-ne pot ser Les Gorges de la Bourne, per tal com sempre se’ns apareix de cop l’horitzó, amb la plana acollidora aclucant-nos l’ull i jugant a amagat amb nosaltres, però baja, no us hi capfiqueu amb això, perquè malauradament sempre caldrà triar entre pujar o baixar.
També es important tenir present que les característiques de les carreteres del Vercors sovint no són les més adequades per a una R, però si el pilot té clar aquesta circumstància no és res insalvable, fins i tot es podria aventurar per algunes de les RF o rutes forestals asfaltades. Independentment de la moto que portem, el que és molt important portar és un far que faci bona llum...
De trail se’n pot fer al Vercors, però estem parlant d’un parc natural protegit i no és precisament el que més s’hi escau, val més seguir les pistes, sovint (no sempre) asfaltades i perfectament indicades.
Si he portat a col•lació la fàbula dels set pastors, és perquè són precisament set, de fet alguna més, les carreteres que cal conèixer del Vercors i que passen just pel curs dels set terra estralls, descrits anteriorment, de les set ànimes dels set pastors. Ara sempre més recordareu que, com a mínim, repeteixo “com a mínim”, són set les carreteres a recorre. Les he marcades amb una estrelleta (*) però sense cap intenció de classificar-les “per estrelles”, just per ajudar-vos a identificar-les. De fet i si féssim una classificació “a més estrelles, més interessant” de ben segur hauríem d’incloure-hi altres rutes no gens menys interessants. Totes, amb o sense estrella, us les relaciono a continuació fent abstracció del nombre, amb l’única intenció d’aprofundir en el coneixement d’aquest paradís vercosí.
1. Vorejar totalment el Vercors per l’Oest sense endinsar-nos-hi.
1.1 - Saint Nazaire en Royans, Saint Just de Claix, Saint Romans (no confondre amb Romans sur Isére més a l’Oest, pais de fabricants de sabates com a Elx) Beauvoir en Royans, Izeron, Chagneux, Cognin les Gorges, Rovon, Martinet (no pas el de la Cerdanya evidentment) i Saint Quintin sur l’Isére, Bec de l’Echaillon-Voreppe, Veurey-Voroize, Sassenage, Seyssinet i Grenoble.
2. Incursions per l’Oest del Vercors passant per Pont en Royans
2.1 - *Presles.
Ruta quasi paral•lela a la anterior (1) entrant per Pont en Royans, Croix de Toutes Aures, Rochers de Presles, Presles, (espectacular ruta de cinglera) le Fas i baixem cap a Saint Pierre de Chérennes, Izeron.
2.2 - *Gorges du Nan
A Le Fas abandonem la ruta 2 i anem a cercar Malleval seguint la D31 i baixem per les *Gorges du Nan (impensable i recòndita ruta d’engorjat) fins a Cognin les Gorges.
2.3 - *Gorges de la Bourne el camí per travessar el Vercors de Valence a Grenoble
De Pont en Royans comencem a remuntar la part baixa de les Gorges de la Bourne, Chorance les Bains (tenim a tir de pedra les famosíssimes Grutes de Chorance i el seu espectacle de llum i color, pagant es clar). De fet si anéssim a visitar la Grotte de Chorance podríem, tot continuant endavant, enllaçar amb la ruta 2.1 a l’alçada dels Rochers de Presles. Ara s’entra de ple a les Gorges de la Bourne, molt més interessants fetes de pujada perquè es veuen a venir els diferents saltants d’aigua. Deixem a l’esquerra la carretera que puja a Rencurel i arribem a Villard de Lans “capital” del Vercors. A l’altre costat del immens “plateaux” (plana elevada) de Lans trobem el trencall a la dreta cap a Lans en Vercors.
Aquí dues possibilitats:
- Tirem de dret per les *Gorges d’Engins i baixem a cercar Grenoble per Sassenage primer i Seyssinet després.
- Girem a la dreta, deixem enrera Lans en Vercors i fem un “picat” per les *Gorges du Bruyant, Saint Nizier, Seyssinet i Grenoble.
Les Gorges d’Engins es més interessant fer-les de pujada, Sassenage-Villard de Lans, per que altrament ens perdríem la sensació corprenedora de veure com, després de pujar entre parets per una carretera encisadora que convida a “cargolar”, se’ns apareix de sobte el Plateaux de Lans.
2.4 - *Route des Ecouges altrament dita de Drevenne.
De Pont en Royans remontem les Gorges de la Bourne fins a la Balme de Rencurel i girem a l’esquerra enfilant cap a Rencurel, porta d’entrada a la bellíssima Route des Ecouges, que remonta fins el Col de Romeyère, creua el riu Drevenne per l’afamat pont de Chabert d’Hières i acaba baixant a Rovon per un espectacular traçat.
2.5 - *Gorges de Méaudret
Pont en Royans, Balme de Rencurel, el sorprenent Pont de la Gorge Noire, Les Jarrants, trenquem a l’esquerra i ens endinsem a les Gorges de Méaudret, Meaudre, Autrans, Pas de la Clé 1400m, Tunnel de Mortier i arribats aquí haurem de fer mitja volta, perquè passat el túnel la carretera es va esfondrar i no es reobrirà mai més. Si haguéssim pogut passar ens esperava una deliciosa baixada entre prats espectaculars fins a *Montaud i Martinet. Sempre queda la consolació de que si un dia ho podem fer, remuntem des de Martinet per conèixer el tros, veritablement armoniòs, que no hem pogut fer en aquesta ocasió i reculem a cercar Veurey-Voroize per la D3.
Però ara estem al túnel de Mortier i be que ens en em de sortir... girem cua i anem a cercar el Col de la Croix Perrin 1220m, per una pista asfaltada que sembla que s’hagi d’acabar en qualsevol moment. Del Croix Perrin girem a esquerra i ja ens veiem prop de Lans en Vercors, salvats!
3. Entrar al Vercors pel Sud-Oest fins al “carrefour des trois routes” i encarar-nos al Oest o seguir al Nord cap a Villard de Lans
3.1 - La Porta de Barcelona
Chabeuil, Barcelonne, Châteaudouble, Peyrus, Col des Limouches 1086m, Léoncel (abadia), deixem a l’esquerra el Col de Tourmiol 1145m (una pedra gravada hi recorda l’accident d’un avió de passatgers que s’estrellà just al coll), que baixa a buscar Barbières, Col de la Bataille 1313m, deixem a l’esquerra la “carretera” que baixa per el Col de la Croix i els Túnels de Pionner fins a Saint Jean en Royans, passem el Col de la Portette 1175m i una mica més endavant arribem al que s’anomena “carrefour des trois routes” o “cruïlla de les tres carreteres” com si parlesim de Tona baja, però amb tres en lloc de quatre. El “carrefour des trois routes” constitueix un dels punts neuràlgics de les giragonces possibles pel Vercors del Sud.
3.2 - *Circ de Combe Laval altrament conegut com a Gorgettes du Cholet
Del “carrefour des trois routes” anem a cercar el Col de la Machine 1011m, deixant a mà dreta la carretera cap el Col de Carri 1202m que va a parar a La Chapelle en Vercors i poc abans d’arribar al Machine pròpiament dit, passem de llarg el desvio cap el bosc de Cote Belle i Saint Laurent en Royans. Una mica més endavant ens aboquem a La Combe Laval passant a frec del monestir de Saint Antoine le Grand i ens fiquem de ple en una de les rutes de cinglera més espectaculars que mai podem trobar. Passem el Col Gaudissart 840m i arribem a Saint Jean en Royans. Inoblidable!
3.3 - Gorges du Vernaisson altrement anomenades *Grands Goulets-Petits Goulets
Del “carrefour des trois routes” passem a frec de la Grotte du Brudour i arribats al Col de Lachau 1337m, trobem el “Memorial de la Resistance”, passem el Col de Proncel 1100m, passem a frec de la Grotte de la Draye Blanche i arribem a La Chapelle en Vercors i 5 km més endavant a Les Barraques en Vercors. Ara lo seu seria baixar per els *Grands Goulets seguint el curs del Vernaisson i passar el *Petits Goulets fins a Pont en Royans.
Malauradament per a nosaltres, actualment els Grands-Petits Goulets estan tancats al tràfic per raons ecològiques i no se sap ben be quan els tornaran a obrir...
4. El balcó del Diois ens serveix per entrar al Vercors pel Sud fins al “carrefour des trois routes” o seguir al Nord fins a Villard de Lans. Aquesta última possibilitat seria la forma de travessar el Vercors de Die a Grenoble
4.1 - *Col de Rousset 1254m
Die, Col de Rousset 1254m i les seves famoses serpentines amb el túnel de cirereta del pastís (el veritable Col de Rousset es troba una mica més amunt del túnel, accessible per una carretereta sense sortida) Col de Saint Alexis 1222m, Vassieux en Vercors, Col de Lachau 1337m (no deixeu de visitar el Memorial de la Resistance, us deixarà corpressos) deixeu a l’esquerra l’accés al recòndit Pas de l’Infernet 1692m i visiteu la Grotte du Brudour. Arribeu al “carrefour des trois routes”.
4.2 - De Vassieux en Vercors aneu envers La Chapelle en Vercors, passant per el Col de Proncel 1100m, visiteu la Grotte de la Draye Blanche, recolliu per l’esquerra la carretereta que ve del Col de Carri i arribeu a La Chapelle en Vercors i poc desprès a Les Barraques en Vercors. Els espectaculars *Grands i Petits Goulets us esperen... tancats al trànsit! Vés que li farem, seguiu cap a Saint Julien en Vercors i Villard de Lans o si aneu amb una trail a Herbouilly gireu a les cinc a cercar el Pas de l’Ane (de l’Asa) i sortireu al Calvaire de Valchevriere, un bon calvari efectivament i pel mig del bosc impressionant del Boi Barbu a Villard de Lans i cap a Grenoble.
4.3 - Del Col de Rousset, Rousset, passeu a tocar de la Grotte de la Luire, Saint Agnan en Vercors, seguiu el curs del Vernaisson, Saint Julien en Vercors i a la alçada del Pont de la Goule Noire empalmeu amb la carretera que puja de Pont en Royans a Villard de Lans i cap a Grenoble.
5. Vorejar totalment el Vercors per l’Est, Mont Veymont, Mont Aiguille i una petita incursió al peu dels cingles de la Montagne de Lans
5.1 – Die, Châtillon en Diois, Col de Grimone 1318m, Col de la Croix Haute 1176m, Monestier de Clermont, Vif, Grenoble, tot flirtejant amb les ribes dels rius Ebron primer i del Drac després. En el sentit Col de la Croix Haute-Grenoble veurem a mà esquerra la característica silueta del Veymont i el Mont Aiguille i resseguirem les imposants cingleres de la Montagne de Lans, cadascuna amb el seu nom.
En una d’aquestes parets, la del Mont Gerbier, a la via d’escalada “Fissure en Arc de Cercle” hi trobà la mort l’alpinista francès Lionel Terray i el seu company de corda Martinetti.
No hi ha cap carretera ni pista, si be de corriols n’és ple, que permeti pujar als “plateaux” del Vercors Central per l’Est, però ens hi podrem acostar tot resseguint la part baixa de les cingleres per la carretera que enllaça Saint Michel les Portes, Col de l’Allimas 1352m, Gresse en Vercors, Saint Guillaume, Chateau Bernard, Vif.
Si ens hi volem acostar més al peu dels cingles, de Saint Michel les Portes anirem cap a Chichilianne, al peu del Mont Aiguille, per continuar cap al Col du Prayet 1197m (si no es va amb una trail val més deixar-ho còrrer) i Col de Menée 1457m però quedarem encarats novament a Die, per tant a Chichilianne mitja volta!
6. Una giragonsa a tall d’exemple
Si heu arribat llegint fins aquí és que teniu un gran interès per el Vercors, però si a més a més ho heu fet reconeixent-ne en el mapa els topònims, això vol dir que ensems teniu més paciència que Job, que ja es dir i de ben segur que ja tindreu més que ubicat el Vercors i la xarxa de carreteres que el recorren i per on accedir-hi, lo fotut es traçar l’itinerari per anar enllaçant-les i això dependrà ineluctablement de si només passem d’esquitllada pel Vercors, de quantes jornades hi dedicarem o de si establim un Camp Base i sobretot de a on l’establim, circumstàncies que només resoldrà la imaginació i conveniència de cadascú.
Abans de rés cal tenir molt en compte que actualment el túnel de Mortier està tancat per sempre i que la interessant carretera, obligatòria de fer, dels Grands i Petits Goulets està tancada al trànsit per raons ecològiques. No sé si es pot passar a peu, en aquest cas es poden visitar els Grands Goulets “des de dalt” per les Barraques en Vercors sense caminar gaire i fer unes fotos impossibles anant amb moto. El mateix val si parlem dels Petits Goulets des de Sainte Eulalie en Vercors.
El fet de que els Goulets estiguin tancats, imposa una revisió estratègica. Tant si entrem per el Col de Rousset com per la Porta de Barcelona, caldrà baixar per la Combe Laval fins a Pont en Royans, si no és que el que pretenem es anar directes a Villard de Lans.
Particularment acostumo a hostatjar-me a Villard de Lans, “capital” del Vercors, amb tota mena de serveis, però imaginem que passem nit a Rencurel i volem dedicar una jornada per el Vercors tornant a dormir a Rencurel.
En aquest cas cal estudiar de fer Rencurel, Route des Ecouges, Rovon, Cognin les Gorges, Gorges du Nan, Malleval, Presles (atenció amb el cercle Le Fas-St.Pierre de Cherennes-Presles), Pont en Royans, St.Jean en Royans, Combe Laval, Carrefour des Trois Routes, Vassieux en Vercors, Les Barraques en Vercors, Villard de Lans, Lans en Vercors, Seyssinet, Sassenage, Gorges d’Engins, Col de la Croix Perrin, Autrans, Méaudre, Les Jarrands, La Balme de Rencurel i Rencurel.
V'sss!
NOTES D’ÚLTIMA HORA A 30 D’AGOST DE 2007:
- La carretera dels Grands i Petits Goulets es reobrirà l’estiu del 2008, quan acabin les obres escomesses per tal de falcar molts trams penjats i l’obertura d’un nou túnel. El desprendiment que hi va haver a la Goule Noire, a les veïnes Gorges de la Bourne, havia disparat totes les senyals d’alerta!
- La pista forestal que passa per el coll del Pas de l’Ane (de l’Asa) i el Calvaire de Valchevriere actualment està asfaltada en la seva totalitat.
VERCORS, ESPELEOLOGIA AMB MOTO
Norbert Casteret va dir “la veritable bellessa és al seu interior” i no es referia pas a una persona, sinó a les més de 1500 coves i avencs censats al massís calcari del Vercors. Casteret, insigne espeleòleg francès, va seguir de molt a prop els treballs de recerca espeleològica efectuades en aquesta regió calcàrea i col•laborà en la consecució del rècord mundial de profunditat (menys 1300 metres) mai assolit a l’època. Tot això passava al Vercors. Amb tants túnels com passareu per les carreteres vercosines, serà inevitable recordar Casteret i pensar que vosaltres també esteu fent espeleologia, espeleologia amb moto.
El massís del Vercors es com vàries planes de Vic de mides i formes distintes, situades a diferents alçàries cadascuna, totes a dalt d’una fortalesa amb muralles de fins a 500 metres de desnivell que la rodegen, els cingles més alts sempre mirant al Est. De temps immemorial les úniques vies de comunicació per pujar o baixar d’aquestes planes elevades (“plateaux”) foren les depressions en el terreny que l’aigua havia solcat i d’aquestes només dues es podien recórrer amb carro: el pas del Nord o d’Engines cap a Grenoble i el pas de l´Oest o Porta de Barcelona cap a Valence. Ja us podeu imaginar l’aïllament secular que va patir el Vercors i no ha d’estranyar que “allà dalt” només hi visquessin pastors, pagesos i llenyataires que es varen arribar a constituir en República Independent de Les Quatre Muntanyes en oposició al règim col•laboracionista de Vichy. Aquesta república, després de la 2a. Guerra Mundial, es va dissoldre i quedà annexionada.
Una orografia aspre i uns habitants que s’hi arrapaven, marquen les coordenades per entendre les actuals carreteres i el caràcter socarrel dels vercosins. La necessitat de baixar a vendre la fusta, el carbó vegetal i els productes agrícoles i ramaders portava de corcoll aquella gent per les dificultats que havien de vèncer i es comencen a ampliar alguns dels famosos camins de mula o “mulatiers” per al pas de carros. Parlem de si fa no fa 150 anys... ahir mateix certament però nogensmenys corprenedor, que fins llavors els habitants dels “plateaux” del Vercors havien romàs pràcticament aïllats.
La veritable “revolució” de les comunicacions vercosines, res a veure amb la francesa es clar, es produeix quan entre els anys 1833 i el 1854 s’endeguen les obres per tal d’obrir-se pas a través de les Ecouges, Grans-Petits Goulets i la Combe Laval. Les Gorges de la Bourne ja estaven obertes. Després s’obririen les Gorges du Nan i els cingles de Presles.
Al Sud s’obren al pas dels carros primer i dels primers cotxes i camions després, el Col de Rousset (el túnel arribà més tard), Col de Saint Alexis, Col de Lachau, Pas de l’Infernet, Col de la Rama, Col de la Portette, Col de la Croix, Col de la Rochette, Col de la Machine, Col de l’Echarasson, Col Gaudissart.
A l’Oest el Col de Pra l’Etang, Col de Serre Cocu, Col du Mont Noir, el pas de les Gorges du Nan i el pas Du Follet. El Col de Romeyere esdevé útil per a baixar a l’Isère des de Rencurel (població molt coneguda en aquest foro, per el seu hotelet “Le Marronnier”) al construir-se el Pont de Chabert, Pas de la Clé (el túnel de Mortier arribaria molt més tard).
Al Nord les Gorges d’Engins ja estaven obertes però ara es millora l’enllaç amb Grenoble per les veïnes Gorges du Bruyant, passant per Saint Nizier.
Al Est és impossible obrir cap mena d’accés dons una cinglera alta de 500 m, co-presidida per el Mont Veymont i el Mont Aiguille (símbol del Vercors), barra qualsevol intent de fer-hi camí, discorrent per una línea imaginària entre Grenoble i Die. El cas és que “allò” també és Vercors i amb carreteres prou interessants per el motard, però ja en parlarem més endavant.
Els Grans Goulets, un dels camins de la fusta
Amb la puixança del comerç de la fusta i el carbó vegetal, que alimenten la industria paperera i les forges, es financen les obres necessàries i arriba l’esclat en la construcció de les famoses rutes de cinglera del Vercors. S’obren així un seguit de, diguem-ne carreteres, camins “impossibles” que escurcen distàncies traçades pel bell mig de les parets dels cingles entre terra i cel.
Obrint els Grands Goulets
Apareixen els artificiers aranya, que penjats d’una corda fixada qui sap a on, perforen la roca, col•loquen l’explosiu, encenen la metxa i d’un bot se’n aparten tot voleiant... els cementiris en son plens d’aquests “spyderman”, veritables herois dels que quasi ningú se’n recorda, però que des de Mototurisme Catalunya els retrem homenatge cada vegada que passem per un dels camins que ells varen fer servir per anar al cel...
La llegenda dels set “bergers” (pastors) del Vercors es feia realitat tangible i per fi es podia baixar del Vercors per les set gorges que les set ànimes dels pastors, convertides en terra estrall, havien obert:
-Gorges du Bruyant
-Gorges d’Engins
-Gorges de Saint Gervais
-Gorges du Nan
-Gorges de la Bourne
-Gorges de Vernaisson
-Gorges du Cholet, de fet uns cingles encerclant el “riuet” de Cholet i més coneguts com a circ de Combe Laval.
I ara preneu un mapa. El Vercors te forma de penca de bacallà penjada per la cua al Bec de l’Echaillon 628m, això del “bec” no es un acudit meu es un cingle prop de Voreppe (Nord) i la part ample, la del morro, coincidiria amb Die (Sud) que en realitat ja no pertany al Vercors, però que serveix per ubicar-nos.
Per cert, els catalans que varen lluitar amb la Resistència francesa hi varen introduir el costum de menjar-ne, com els italians que venien a fer carbó hi varen introduir els “raviolis” avui convertits en menja típica del Vercors i coneguts com “Raviolis du Vercors”.
Parlant de fer carbó no puc passar per alt de citar que cada any, a la tardor, es celebra a Rencurel “la festa de la Carbonera” agermanada amb altres poblets europeus entre els que cal destacar Forellac, prop de la Bisbal d’Empordà (siono1000 n’hauria de prendre nota).
Totes les rutes del Vercors ofereixen el màxim espectacle paisatgístic en el sentit de baixada, exceptuant-ne pot ser Les Gorges de la Bourne, per tal com sempre se’ns apareix de cop l’horitzó, amb la plana acollidora aclucant-nos l’ull i jugant a amagat amb nosaltres, però baja, no us hi capfiqueu amb això, perquè malauradament sempre caldrà triar entre pujar o baixar.
També es important tenir present que les característiques de les carreteres del Vercors sovint no són les més adequades per a una R, però si el pilot té clar aquesta circumstància no és res insalvable, fins i tot es podria aventurar per algunes de les RF o rutes forestals asfaltades. Independentment de la moto que portem, el que és molt important portar és un far que faci bona llum...
De trail se’n pot fer al Vercors, però estem parlant d’un parc natural protegit i no és precisament el que més s’hi escau, val més seguir les pistes, sovint (no sempre) asfaltades i perfectament indicades.
Si he portat a col•lació la fàbula dels set pastors, és perquè són precisament set, de fet alguna més, les carreteres que cal conèixer del Vercors i que passen just pel curs dels set terra estralls, descrits anteriorment, de les set ànimes dels set pastors. Ara sempre més recordareu que, com a mínim, repeteixo “com a mínim”, són set les carreteres a recorre. Les he marcades amb una estrelleta (*) però sense cap intenció de classificar-les “per estrelles”, just per ajudar-vos a identificar-les. De fet i si féssim una classificació “a més estrelles, més interessant” de ben segur hauríem d’incloure-hi altres rutes no gens menys interessants. Totes, amb o sense estrella, us les relaciono a continuació fent abstracció del nombre, amb l’única intenció d’aprofundir en el coneixement d’aquest paradís vercosí.
1. Vorejar totalment el Vercors per l’Oest sense endinsar-nos-hi.
1.1 - Saint Nazaire en Royans, Saint Just de Claix, Saint Romans (no confondre amb Romans sur Isére més a l’Oest, pais de fabricants de sabates com a Elx) Beauvoir en Royans, Izeron, Chagneux, Cognin les Gorges, Rovon, Martinet (no pas el de la Cerdanya evidentment) i Saint Quintin sur l’Isére, Bec de l’Echaillon-Voreppe, Veurey-Voroize, Sassenage, Seyssinet i Grenoble.
2. Incursions per l’Oest del Vercors passant per Pont en Royans
2.1 - *Presles.
Ruta quasi paral•lela a la anterior (1) entrant per Pont en Royans, Croix de Toutes Aures, Rochers de Presles, Presles, (espectacular ruta de cinglera) le Fas i baixem cap a Saint Pierre de Chérennes, Izeron.
2.2 - *Gorges du Nan
A Le Fas abandonem la ruta 2 i anem a cercar Malleval seguint la D31 i baixem per les *Gorges du Nan (impensable i recòndita ruta d’engorjat) fins a Cognin les Gorges.
2.3 - *Gorges de la Bourne el camí per travessar el Vercors de Valence a Grenoble
De Pont en Royans comencem a remuntar la part baixa de les Gorges de la Bourne, Chorance les Bains (tenim a tir de pedra les famosíssimes Grutes de Chorance i el seu espectacle de llum i color, pagant es clar). De fet si anéssim a visitar la Grotte de Chorance podríem, tot continuant endavant, enllaçar amb la ruta 2.1 a l’alçada dels Rochers de Presles. Ara s’entra de ple a les Gorges de la Bourne, molt més interessants fetes de pujada perquè es veuen a venir els diferents saltants d’aigua. Deixem a l’esquerra la carretera que puja a Rencurel i arribem a Villard de Lans “capital” del Vercors. A l’altre costat del immens “plateaux” (plana elevada) de Lans trobem el trencall a la dreta cap a Lans en Vercors.
Aquí dues possibilitats:
- Tirem de dret per les *Gorges d’Engins i baixem a cercar Grenoble per Sassenage primer i Seyssinet després.
- Girem a la dreta, deixem enrera Lans en Vercors i fem un “picat” per les *Gorges du Bruyant, Saint Nizier, Seyssinet i Grenoble.
Les Gorges d’Engins es més interessant fer-les de pujada, Sassenage-Villard de Lans, per que altrament ens perdríem la sensació corprenedora de veure com, després de pujar entre parets per una carretera encisadora que convida a “cargolar”, se’ns apareix de sobte el Plateaux de Lans.
2.4 - *Route des Ecouges altrament dita de Drevenne.
De Pont en Royans remontem les Gorges de la Bourne fins a la Balme de Rencurel i girem a l’esquerra enfilant cap a Rencurel, porta d’entrada a la bellíssima Route des Ecouges, que remonta fins el Col de Romeyère, creua el riu Drevenne per l’afamat pont de Chabert d’Hières i acaba baixant a Rovon per un espectacular traçat.
2.5 - *Gorges de Méaudret
Pont en Royans, Balme de Rencurel, el sorprenent Pont de la Gorge Noire, Les Jarrants, trenquem a l’esquerra i ens endinsem a les Gorges de Méaudret, Meaudre, Autrans, Pas de la Clé 1400m, Tunnel de Mortier i arribats aquí haurem de fer mitja volta, perquè passat el túnel la carretera es va esfondrar i no es reobrirà mai més. Si haguéssim pogut passar ens esperava una deliciosa baixada entre prats espectaculars fins a *Montaud i Martinet. Sempre queda la consolació de que si un dia ho podem fer, remuntem des de Martinet per conèixer el tros, veritablement armoniòs, que no hem pogut fer en aquesta ocasió i reculem a cercar Veurey-Voroize per la D3.
Però ara estem al túnel de Mortier i be que ens en em de sortir... girem cua i anem a cercar el Col de la Croix Perrin 1220m, per una pista asfaltada que sembla que s’hagi d’acabar en qualsevol moment. Del Croix Perrin girem a esquerra i ja ens veiem prop de Lans en Vercors, salvats!
3. Entrar al Vercors pel Sud-Oest fins al “carrefour des trois routes” i encarar-nos al Oest o seguir al Nord cap a Villard de Lans
3.1 - La Porta de Barcelona
Chabeuil, Barcelonne, Châteaudouble, Peyrus, Col des Limouches 1086m, Léoncel (abadia), deixem a l’esquerra el Col de Tourmiol 1145m (una pedra gravada hi recorda l’accident d’un avió de passatgers que s’estrellà just al coll), que baixa a buscar Barbières, Col de la Bataille 1313m, deixem a l’esquerra la “carretera” que baixa per el Col de la Croix i els Túnels de Pionner fins a Saint Jean en Royans, passem el Col de la Portette 1175m i una mica més endavant arribem al que s’anomena “carrefour des trois routes” o “cruïlla de les tres carreteres” com si parlesim de Tona baja, però amb tres en lloc de quatre. El “carrefour des trois routes” constitueix un dels punts neuràlgics de les giragonces possibles pel Vercors del Sud.
3.2 - *Circ de Combe Laval altrament conegut com a Gorgettes du Cholet
Del “carrefour des trois routes” anem a cercar el Col de la Machine 1011m, deixant a mà dreta la carretera cap el Col de Carri 1202m que va a parar a La Chapelle en Vercors i poc abans d’arribar al Machine pròpiament dit, passem de llarg el desvio cap el bosc de Cote Belle i Saint Laurent en Royans. Una mica més endavant ens aboquem a La Combe Laval passant a frec del monestir de Saint Antoine le Grand i ens fiquem de ple en una de les rutes de cinglera més espectaculars que mai podem trobar. Passem el Col Gaudissart 840m i arribem a Saint Jean en Royans. Inoblidable!
3.3 - Gorges du Vernaisson altrement anomenades *Grands Goulets-Petits Goulets
Del “carrefour des trois routes” passem a frec de la Grotte du Brudour i arribats al Col de Lachau 1337m, trobem el “Memorial de la Resistance”, passem el Col de Proncel 1100m, passem a frec de la Grotte de la Draye Blanche i arribem a La Chapelle en Vercors i 5 km més endavant a Les Barraques en Vercors. Ara lo seu seria baixar per els *Grands Goulets seguint el curs del Vernaisson i passar el *Petits Goulets fins a Pont en Royans.
Malauradament per a nosaltres, actualment els Grands-Petits Goulets estan tancats al tràfic per raons ecològiques i no se sap ben be quan els tornaran a obrir...
4. El balcó del Diois ens serveix per entrar al Vercors pel Sud fins al “carrefour des trois routes” o seguir al Nord fins a Villard de Lans. Aquesta última possibilitat seria la forma de travessar el Vercors de Die a Grenoble
4.1 - *Col de Rousset 1254m
Die, Col de Rousset 1254m i les seves famoses serpentines amb el túnel de cirereta del pastís (el veritable Col de Rousset es troba una mica més amunt del túnel, accessible per una carretereta sense sortida) Col de Saint Alexis 1222m, Vassieux en Vercors, Col de Lachau 1337m (no deixeu de visitar el Memorial de la Resistance, us deixarà corpressos) deixeu a l’esquerra l’accés al recòndit Pas de l’Infernet 1692m i visiteu la Grotte du Brudour. Arribeu al “carrefour des trois routes”.
4.2 - De Vassieux en Vercors aneu envers La Chapelle en Vercors, passant per el Col de Proncel 1100m, visiteu la Grotte de la Draye Blanche, recolliu per l’esquerra la carretereta que ve del Col de Carri i arribeu a La Chapelle en Vercors i poc desprès a Les Barraques en Vercors. Els espectaculars *Grands i Petits Goulets us esperen... tancats al trànsit! Vés que li farem, seguiu cap a Saint Julien en Vercors i Villard de Lans o si aneu amb una trail a Herbouilly gireu a les cinc a cercar el Pas de l’Ane (de l’Asa) i sortireu al Calvaire de Valchevriere, un bon calvari efectivament i pel mig del bosc impressionant del Boi Barbu a Villard de Lans i cap a Grenoble.
4.3 - Del Col de Rousset, Rousset, passeu a tocar de la Grotte de la Luire, Saint Agnan en Vercors, seguiu el curs del Vernaisson, Saint Julien en Vercors i a la alçada del Pont de la Goule Noire empalmeu amb la carretera que puja de Pont en Royans a Villard de Lans i cap a Grenoble.
5. Vorejar totalment el Vercors per l’Est, Mont Veymont, Mont Aiguille i una petita incursió al peu dels cingles de la Montagne de Lans
5.1 – Die, Châtillon en Diois, Col de Grimone 1318m, Col de la Croix Haute 1176m, Monestier de Clermont, Vif, Grenoble, tot flirtejant amb les ribes dels rius Ebron primer i del Drac després. En el sentit Col de la Croix Haute-Grenoble veurem a mà esquerra la característica silueta del Veymont i el Mont Aiguille i resseguirem les imposants cingleres de la Montagne de Lans, cadascuna amb el seu nom.
En una d’aquestes parets, la del Mont Gerbier, a la via d’escalada “Fissure en Arc de Cercle” hi trobà la mort l’alpinista francès Lionel Terray i el seu company de corda Martinetti.
No hi ha cap carretera ni pista, si be de corriols n’és ple, que permeti pujar als “plateaux” del Vercors Central per l’Est, però ens hi podrem acostar tot resseguint la part baixa de les cingleres per la carretera que enllaça Saint Michel les Portes, Col de l’Allimas 1352m, Gresse en Vercors, Saint Guillaume, Chateau Bernard, Vif.
Si ens hi volem acostar més al peu dels cingles, de Saint Michel les Portes anirem cap a Chichilianne, al peu del Mont Aiguille, per continuar cap al Col du Prayet 1197m (si no es va amb una trail val més deixar-ho còrrer) i Col de Menée 1457m però quedarem encarats novament a Die, per tant a Chichilianne mitja volta!
6. Una giragonsa a tall d’exemple
Si heu arribat llegint fins aquí és que teniu un gran interès per el Vercors, però si a més a més ho heu fet reconeixent-ne en el mapa els topònims, això vol dir que ensems teniu més paciència que Job, que ja es dir i de ben segur que ja tindreu més que ubicat el Vercors i la xarxa de carreteres que el recorren i per on accedir-hi, lo fotut es traçar l’itinerari per anar enllaçant-les i això dependrà ineluctablement de si només passem d’esquitllada pel Vercors, de quantes jornades hi dedicarem o de si establim un Camp Base i sobretot de a on l’establim, circumstàncies que només resoldrà la imaginació i conveniència de cadascú.
Abans de rés cal tenir molt en compte que actualment el túnel de Mortier està tancat per sempre i que la interessant carretera, obligatòria de fer, dels Grands i Petits Goulets està tancada al trànsit per raons ecològiques. No sé si es pot passar a peu, en aquest cas es poden visitar els Grands Goulets “des de dalt” per les Barraques en Vercors sense caminar gaire i fer unes fotos impossibles anant amb moto. El mateix val si parlem dels Petits Goulets des de Sainte Eulalie en Vercors.
El fet de que els Goulets estiguin tancats, imposa una revisió estratègica. Tant si entrem per el Col de Rousset com per la Porta de Barcelona, caldrà baixar per la Combe Laval fins a Pont en Royans, si no és que el que pretenem es anar directes a Villard de Lans.
Particularment acostumo a hostatjar-me a Villard de Lans, “capital” del Vercors, amb tota mena de serveis, però imaginem que passem nit a Rencurel i volem dedicar una jornada per el Vercors tornant a dormir a Rencurel.
En aquest cas cal estudiar de fer Rencurel, Route des Ecouges, Rovon, Cognin les Gorges, Gorges du Nan, Malleval, Presles (atenció amb el cercle Le Fas-St.Pierre de Cherennes-Presles), Pont en Royans, St.Jean en Royans, Combe Laval, Carrefour des Trois Routes, Vassieux en Vercors, Les Barraques en Vercors, Villard de Lans, Lans en Vercors, Seyssinet, Sassenage, Gorges d’Engins, Col de la Croix Perrin, Autrans, Méaudre, Les Jarrands, La Balme de Rencurel i Rencurel.
V'sss!
NOTES D’ÚLTIMA HORA A 30 D’AGOST DE 2007:
- La carretera dels Grands i Petits Goulets es reobrirà l’estiu del 2008, quan acabin les obres escomesses per tal de falcar molts trams penjats i l’obertura d’un nou túnel. El desprendiment que hi va haver a la Goule Noire, a les veïnes Gorges de la Bourne, havia disparat totes les senyals d’alerta!
- La pista forestal que passa per el coll del Pas de l’Ane (de l’Asa) i el Calvaire de Valchevriere actualment està asfaltada en la seva totalitat.
Stelvio l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. maig 06, 2008 11:50 pm, en total s’ha editat 21 vegades.
Des del 1968:
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
- Stelvio
- Presentats
- Entrades: 167
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
- Ubicació: Mataró
- ferranzz
- Presentats
- Entrades: 5
- Membre des de: dv. juny 22, 2007 8:09 pm
- Ubicació: Sabadell
La meva situació actual es un pel complicada a l´hora de poder planificar cap viatje en moto per aquest estiu. No obstant, espero poder "robar" 4 dies per poder-ho fer.
Buscant llocs interessants en un radi de 500 km. de Sabadell, un dels destins que habia tingut en compte es aquest, ja que es força viable fer un tastet acceptable de la zona en aquest curt període de temps. Per això i, a part de llegir el post d´en siono, on fa la crónica del viatge que va fer, estic a l´espera que s´acavin les "obres" d´aquest post.
Salut.
P.d.: Stelvio, probablement no t´enrecordis però et dec un cigalò des de fà uns tres anys....
Buscant llocs interessants en un radi de 500 km. de Sabadell, un dels destins que habia tingut en compte es aquest, ja que es força viable fer un tastet acceptable de la zona en aquest curt període de temps. Per això i, a part de llegir el post d´en siono, on fa la crónica del viatge que va fer, estic a l´espera que s´acavin les "obres" d´aquest post.
Salut.
P.d.: Stelvio, probablement no t´enrecordis però et dec un cigalò des de fà uns tres anys....
- Stelvio
- Presentats
- Entrades: 167
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
- Ubicació: Mataró
ferranzz ha escrit:La meva situació actual es un pel complicada a l´hora de poder planificar cap viatje en moto per aquest estiu. No obstant, espero poder "robar" 4 dies per poder-ho fer.
Buscant llocs interessants en un radi de 500 km. de Sabadell, un dels destins que habia tingut en compte es aquest, ja que es força viable fer un tastet acceptable de la zona en aquest curt període de temps. Per això i, a part de llegir el post d´en siono, on fa la crónica del viatge que va fer, estic a l´espera que s´acavin les "obres" d´aquest post.
Salut.
P.d.: Stelvio, probablement no t´enrecordis però et dec un cigalò des de fà uns tres anys....
Amic ferranzz, ja he acabat les obres, això ja semblaba "les obres de la Seu"...
Del carajillo no et pensis pas que m'en havia oblidat, noooo! i si no pot ser de Pujol dons de Veterano... Quan la Joana ha vist que a la foto hi surt el toro del Osborne, m'ha renyat! :oops:
V'sss!
Des del 1968:
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
- Siono1000
- Presentats
- Entrades: 2529
- Membre des de: dc. març 28, 2007 2:12 am
- Ubicació: Baix Empordà
Ostres...¡¡¡¡¡
Stelvio gràcies per la feinada que t'has possat a sobre amb aquest post.
T'agraiexo't profundament aquest esforçs desinteressat.
Segur que les teves indicacions ens faran gaudir dels paisatges, carreteres i ens transportaran en el temps.
Prepara el teu cos per que si has de cobrar tots els serveis amb "carajillos" el mateix dia...pots acavar malament, molt malament
Altra cop gràcies per la feina feta. Salut.
Stelvio gràcies per la feinada que t'has possat a sobre amb aquest post.
T'agraiexo't profundament aquest esforçs desinteressat.
Segur que les teves indicacions ens faran gaudir dels paisatges, carreteres i ens transportaran en el temps.
Prepara el teu cos per que si has de cobrar tots els serveis amb "carajillos" el mateix dia...pots acavar malament, molt malament
En aquest tema ja tinc les notes agafades, ja que en soc un usuari de la festa desde els seus començaments, ja fa uns 14 anys. Fa uns anys varen fer un intercanvi amb uns carboners suecs i els carboners de tota la vida van fer el seu "gran viatge", anant a fer carbó a Suecia, tota una experiència per a ells ja que els pocs que queden en prou feines habian estat en altres contrades, ja no parlem d'Europa...sino en prou feines de Catalunya.Stelvio ha escrit:
Parlant de fer carbó no puc passar per alt de citar que cada any, a la tardor, es celebra a Rencurel “la festa de la Carbonera” agermanada amb altres poblets europeus entre els que cal destacar Forellac, prop de la Bisbal d’Empordà (siono1000 n’hauria de prendre nota).
Altra cop gràcies per la feina feta. Salut.
Salut i kilómetres
- Angel
- Presentats
- Entrades: 1284
- Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:37 pm
- Ubicació: Vilafranca del Penedès
Stelvio:
Gràcies per la feinada que t’ha portat fer aquest article de Vercors i d’aquesta manera fer que siguem una mica menys ignorants en el tema de rutes, itineraris, i cultura en general de la regió. Em sembla que ni consultant l’enciclopèdia que tinc a casa en trauria tanta informació. :?
La meva enhorabona per aquest treballat article que sens dubte ens serà de molta utilitat. :D
Salutacions.
Gràcies per la feinada que t’ha portat fer aquest article de Vercors i d’aquesta manera fer que siguem una mica menys ignorants en el tema de rutes, itineraris, i cultura en general de la regió. Em sembla que ni consultant l’enciclopèdia que tinc a casa en trauria tanta informació. :?
La meva enhorabona per aquest treballat article que sens dubte ens serà de molta utilitat. :D
Salutacions.
Salutacions moteres.
- Stelvio
- Presentats
- Entrades: 167
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
- Ubicació: Mataró
NOTES D’ÚLTIMA HORA A 30 D’AGOST DE 2007:
- La carretera dels Grands i Petits Goulets es reobrirà l’estiu del 2008, quan acabin les obres escomesses per tal de falcar molts trams penjats i l’obertura d’un nou túnel. El desprendiment que hi va haver a la Goule Noire, a les veïnes Gorges de la Bourne, havia disparat totes les senyals d’alerta!
- La pista forestal que passa per el coll del Pas de l’Ane (de l’Asa) i el Calvaire de Valchevriere actualment està asfaltada en la seva totalitat.
V'sss!
- La carretera dels Grands i Petits Goulets es reobrirà l’estiu del 2008, quan acabin les obres escomesses per tal de falcar molts trams penjats i l’obertura d’un nou túnel. El desprendiment que hi va haver a la Goule Noire, a les veïnes Gorges de la Bourne, havia disparat totes les senyals d’alerta!
- La pista forestal que passa per el coll del Pas de l’Ane (de l’Asa) i el Calvaire de Valchevriere actualment està asfaltada en la seva totalitat.
V'sss!
Des del 1968:
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
- Stelvio
- Presentats
- Entrades: 167
- Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
- Ubicació: Mataró
NOTES D’ÚLTIMA HORA A 30 D’AGOST DE 2008:
- La carretera dels Grands i Petits Goulets ja està oberta i el nou túnel li ha restat ferotgitat...
- La que ara han tornat a tancar (fins a Novembre ?) son les Gorges de la Bourne, amb un itinerari alternatiu prou maco de fer però que allarga la cosa...
- La pista forestal que passa per el Bosc d'Herbouilly i el Calvaire de Valchevriere actualment està asfaltada en la seva totalitat, però BARRADA per obres de millora fins l'octubre...
- La carretera de les Ecouges, que remonta per Rencurel, està tallada al Coll de Romeyère. Aixó els ha fet asfaltar una antiga pista que permet enllaçar amb Malleval passant per el Col du Mont Noir 1421m. La cosa no es tan tràgica si pensem que així podrem anar a passar les Gorges du Nan de baixada, que es com s'han de fer aquestes carreteres per el domini del paissatge que tindrem.
I ara que hi estic posat, si voleu tancar una volta maravellosa, passades les Gorges du Nan, acabeu de baixar fins a Cognin les Gorges (reseu un Ave Maria al revolt inconfussible que contorneja la Mare de Deu de Cognin) i aneu a passar per St. Pierre de Chérennes i per el serrat del Cucut arribareu a Presles, continueu per la Croix de toutes Aures i poc més endavant trieu si voleu arribar a la carretera que va de Pont en Royans a Villard de Lans passant per les Grotes de Chorance, que val la pena de visitar o be preneu a dreta fins arribar quasi a tocar de Pont en Royans i les seves cases penjades.
¡Bon profit i V'sss!
NOTA: si aneu a la 1a pàgina, a la capçalera, hi trobareu un enllaç per escoltar música mentre llegiu
- La carretera dels Grands i Petits Goulets ja està oberta i el nou túnel li ha restat ferotgitat...
- La que ara han tornat a tancar (fins a Novembre ?) son les Gorges de la Bourne, amb un itinerari alternatiu prou maco de fer però que allarga la cosa...
- La pista forestal que passa per el Bosc d'Herbouilly i el Calvaire de Valchevriere actualment està asfaltada en la seva totalitat, però BARRADA per obres de millora fins l'octubre...
- La carretera de les Ecouges, que remonta per Rencurel, està tallada al Coll de Romeyère. Aixó els ha fet asfaltar una antiga pista que permet enllaçar amb Malleval passant per el Col du Mont Noir 1421m. La cosa no es tan tràgica si pensem que així podrem anar a passar les Gorges du Nan de baixada, que es com s'han de fer aquestes carreteres per el domini del paissatge que tindrem.
I ara que hi estic posat, si voleu tancar una volta maravellosa, passades les Gorges du Nan, acabeu de baixar fins a Cognin les Gorges (reseu un Ave Maria al revolt inconfussible que contorneja la Mare de Deu de Cognin) i aneu a passar per St. Pierre de Chérennes i per el serrat del Cucut arribareu a Presles, continueu per la Croix de toutes Aures i poc més endavant trieu si voleu arribar a la carretera que va de Pont en Royans a Villard de Lans passant per les Grotes de Chorance, que val la pena de visitar o be preneu a dreta fins arribar quasi a tocar de Pont en Royans i les seves cases penjades.
¡Bon profit i V'sss!
NOTA: si aneu a la 1a pàgina, a la capçalera, hi trobareu un enllaç per escoltar música mentre llegiu
Des del 1968:
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden
- ZAXMOTORRADER
- Presentats
- Entrades: 121
- Membre des de: ds. oct. 13, 2007 8:42 am
- Ubicació: BCN/Castillonroy (Polònia i la Llitera)
- Contacta:
Iep Joan!!! Molt oportunes les teves indicacions ja que em venen com anell al dit, ja que un cop torni de Grècia, marxaré un altre cop una semaneta cap als Ecrins a fer l’Aguille Dibona principalment (si la meteo ens deixa) i a fer una mica de turisme per allà ja que conec ben poc la zona.
W.ssssss!
P.D. Per cert ,molts records de part d’en Jordi Ossò.
W.ssssss!
P.D. Per cert ,molts records de part d’en Jordi Ossò.
- Sagal
- Presentats
- Entrades: 5673
- Membre des de: dj. ago. 09, 2007 8:23 pm
- Ubicació: Calldetenes - Osona
- Siono1000
- Presentats
- Entrades: 2529
- Membre des de: dc. març 28, 2007 2:12 am
- Ubicació: Baix Empordà
Merci Stelvio per anar completant aquest post, ets un crac.
Diuen que el nou pas de "Les Grants et petits Goulets" ha perdut molt de l'encant que tenia abans. :oops:
Aquí un que ja no podrà pasar-hi mai ens tindrem de conformar amb el que expliqueu els que si hi heu passat.
Salut.
Diuen que el nou pas de "Les Grants et petits Goulets" ha perdut molt de l'encant que tenia abans. :oops:
Aquí un que ja no podrà pasar-hi mai ens tindrem de conformar amb el que expliqueu els que si hi heu passat.
Salut.
Salut i kilómetres
- CarlosGT
- Presentats
- Entrades: 178
- Membre des de: dc. oct. 17, 2007 12:11 am
- Ubicació: Sabadell