Senj - Zadar - Split - Opuzen >> 455 qms
A 1/4 de 7 engego la moto i vaig fent els revolts de la carretera de la costa.
Paro a esmorzar en un xiringuito que hi ha al port d'un petit poble (un frankfurt dolentíssim i un cafè expresso per 2.5 €).
Continuo cap a Zadar on sense baixar de la moto recorro les muralles i una part del centre fins a La Riva on hi ha l'orgue marí (morski orgulje) format per uns tubs sota el terra on només se'n veuen les sortides a la part del passeig i amb els moviments del mar sonen notes musicals aleatòriament, no està gaire ben indicat però quan hi arribes ho saps :-)
Allà al costat també hi ha l'escultura salutació al sol feta amb petites plaques solars que durant el dia emmagatzemen energia i durant la nit omplen la zona de llums de colors (això m'ho han explicat, no ho he vist).
Vaig curt de temps i em salto Solin (lloc arqueològic més important de Croàcia) i Trogir (petita ciutat amb els edificis gòtics-romànics millor conservats d'Europa).
Arribo a Split on hi ha el palau de Dioclecià i tot de cases i palaus romans, tot molt bonic però també molta gent.
Haig de continuar cap a Opuzen, petit poblet de 3.500 habitats a la riba del Neretva i gran productor de mandarines.
Aquí haig de trobar-me amb en Jadran i la Marija que m'han convidat a sopar i a dormir a casa seva.
En arribar, descarrego la moto, un dutxa, canvi de roba i ens assentem tots tres al carrer al davant de casa seva a prendre'ns una cervesa.
Xerrem una bona estona fins que arriben una parella de polonesos que també dormiran a la casa. Pugem a dalt d'un turó per observar la bonica vall mentre ens prenem una altre cervesa i després portem els peixos que soparem (pescats aquest matí al Neretva) a casa d'un seu amic perquè els cuini a les graelles. Mentre ens treuen una ampolla de vi blanc i ens el bevem.
Tornem amb els peixos cuits cap a casa on la Marija ja ens ha preparat la taula, sopem i després sortim una estona més al davant de casa a prendre la fresca (i una altra ampolla de vi) tots menys la Marija que està embarassada, cansada i té exàmens.
Uuff, aquests eslaus beuen com cosacs !
Un altre petit poble a peu de carretera
Zadar
Zadar, l'orgue marí
Zadar, Salutació al Sol
Opuzen, jo i la moto
Opuzen, preparant el sopar
Opuzen, en Jadran, la Marija i la Joanna
Opuzen, fent una copa al carrer havent sopat
Opuzen, el riu Neretva
Opuzen, el Mala Neretva (el Neretva Petit, una escisió del Neretva)
El delta del Neretva
------------------------------------------
5è dia: dimecres, 10 de juny
Opuzen - Dubrovnik - Kotor - Cetinge - Sveti Stefan >> 300 qms
La casa on dormo està a 5 metres del campanar i a les 5 del matí no sé que ha passat que s'han posat a tocar les campanes com unes boges, potser han tocat cinquanta vegades.
M'he llevat a les 7 a la casa tothom dormia i he sortit a passejar per la riba del Neretva.
Després m'he despedit del Jadran i els polonesos (la Marija encara dormia) i he anat a Dubrovnik. La ciutat vella és molt bonica però feia molta calor i hi havia moltíssima gent.
Entrant a Montenegro m'han demanat els papers de la moto i la carta verda.
Al primer lloc que he trobat he parat a dinar: amanida de tomàquet amb cogombre, pasticad (carn de vedella amb patates), cervesa i cafè (15 €). Mentre dinava a peu de carretera ha arribat un jubilat alemany amb bicicleta hi l'hem feta petar: feia 11 dies que havia sortit de Munich i portava fets 1.300 qms., anava cap a Albània, Grècia i Turquia i volia mirar d'aconseguit un visat per Iran i potser continuar per la ruta de la Seda cap a Samarkanda i la Xina (no hi ha res com tenir temps).
He voltat la badia de Kotor i pujat a Cetinje per la carretera vella a través de Lovcen, després he baixat per la carretera nacional de Podgorica cap a Budva i al final he fet parada a Sveti Stefan on hi ha la península que als anys 50 es va convertir en un poble-hotel de superluxe on hi eren habituals Marilyn Monroe, Willy Brandt, Bobby Fischer, Boris Spassky, Sophia Loren i Carlo Ponti, Monica Vitti, Kirk Douglas, Claudia Schiffer, etc
Jo dormo en un lloc més modest, un apartament amb esmorzar per 25 €.
La senyora de la casa m'explica que últimament a la zona hi arriben molts russos carregats de quartos, es compren un terreny i s'hi fan mansions molyluxoses. Quan li pregunto si hi ha bon rotllo amb els veïns (croats, serbis i bosnis) em diu que si però just ahir en Jadran i els seus amics croates no em parlaven gens bé dels serbis.
Cala prop de Dubrovnik
Dubrovnik
Badia de Kotor
Detall dels "guardarraíl"
Sveti Stefan
Platges aprop de Sveti Stefan
6è dia: dijous, 11 de juny
Sveti Stefan - Podgorica - Zabljak - Niksic - Trebinja - Sarajevo >> 675 qms
A Podgorica no m'hi paro, sembla que no té gaire interès.
Continuo direcció N per una carretera de muntanya ample i amb bones curves.
M'aturo en un trencant perquè penso que és la desviació per fer el canó del Tara (cal recordar que la senyalització de carreteres no és molt acurada) i al veure'm dubtant es para un montenegrí amb una GS i em diu que haig de pujar encara més amunt per fer el Tara, fins a Mojcovak.
De Mojcovak a Zabljak és per on transcorre el riu Tara que amb el pas dels anys ha anat furgant fins a crear el canó, no és tant espectacular com em pensava (en fan propaganda dient que és es segon més gran del mon, n'he vistos de millors).
Un cop a Zabljak m'endinso al parc de Durmitor per una petita carretera de muntanya amb uns paisatges espectaculars, paro en un poble que només tenia 2 cases i eren 2 bars. Menjo cevapi (salsitxa de carn a la brasa), amanida de tomàquet i ceba, struckle (una mena de mató de gust molt fort) i una pivo (tot plegat 11.50 €).
Arribo a Niksic i vull recular uns 15 qms direcció Podgorica per anar a Ostroska Gresa (un monestir ortodox molt important, com una mena de Montserrat) penjat a la muntanya. La carretera nacional està tallada per obres i s'ha de fer servir la carretera vella, molt estreta on 2 cotxes gairebé no passen i hi ha meritíssim trànsit (per fer aquest 15 qms i tornar potser he trigat 2 hores).
Continuo cap a Trebinja (ja a Bosna-Herzegovina) i tots els rètols només estan en ciríl·lic, no s'entén res, haig de parar molts cops per demanar la ruta cap a Sarajevo (Сарајево).
Entremig també hi ha desviaments i s'han d'atravessar per carreteretes de muntanya i a més a més es fa fosc (per sort puc seguir un cotxe que va molt depressa i es coneix la carretera).
Arribo a les 11 de la nit i quan em paro a demanar per Skenderija (que és la zona on vull anar) a un vianant al final em diu «be carefull» no sé perquè. Després de demanar un parell de cops més arribo a la guesthouse que m'interessava, per sort hi ha un pàrquing a tocar per poder deixar-hi la moto: allà mateix hi ha 6 o 7 trails amb matrícula búlgara i els motoristes estan a la mateixa pensió, només cal veure el pilot de botes arrenglerades que hi ha a la recepció, la mestressa et fa descalçar i en dona unes pantunfles, és curiós ;-). Dormir, esmorzar i pàrquing per 66 marcs convertibles (BAM o KM) (33 €)
Arribada del pope ortodox des de l'altre costat d'Scandarsko Jezero
Un pont penjant per vehicles
Acostant-me cap a P.N Durmitor
El canó del Tara
Zabljak
Parc Nacional de Durmitor
Ostroska Gresa
llacs de Niksic
Pas fronterer entre Montenegro i Bòsnia-Hercegovina