A la península d'Ístria en Ramon ja ens ha fet conèixer alguna de les seves meravelles, com Porec o Rovinj. Pula és potser més coneguda pel seu magnífic amfiteatre, que es troba en un molt bon estat de conservació, i que és la seu de nombrosos esdeveniments culturals i espectacles musicals. Però ni de lluny té l'encant de Porec o Rovinj...

M'embarco en una ruta per les illes de la costa dàlmata que, en successius dies m'acabarà portant fins a Zadar. A les illes de Croàcia encara poden trobar-s'hi llogarets idíl·lics, poblets de pescadors on gaudir de meravelloses postes de sol, lluny del turisme massificat d'altres zones del país. A la foto, Veli Losinj, un encantador poblet a l'illa de Losinj.

M'estalvio parlar-vos de la meravella dels llacs de Plitvice i el seu entorn natural, perquè les fotos del Ramon són immillorables...

A la costa dàlmata, el patrimoni cultural i l'ambient cosmopolita es donen la mà en ciutats i poblacions d'un encant singular, com Zadar, Split (a la foto), Trogir o Sibenik, com a avantsala del que trobarem a la perla de l'Adriàtic, a Dubrovnik.

Però abans de Dubrovnik, una estada en terres bosnianes ens permet aproximar-nos a una de les destinacions més fascinants del vell continent, ple de contrastos i de sensacions fascinants. La contemplació nocturna del pont més famós dels Balcans, a Mostar, és tota una experiència. I badoquejar per la metròpoli cosmopolita de Sarajevo, gaudint de les seves gents, de la seva arquitectura, de la seva flaire, l'ocasió perfecta per amarar-se de la fusió de les tradicions occidentals i orientals al cor dels Balcans.

A Montenegro, la meva ruta coincideix amb la del Ramon (però les seves fotos són més potents i no val a repetir-se): la impressionant badia de Kotor, Budva, Sveti Stefan... Però la propera etapa ja té un punt més d'aventura, conèixer de primera mà Albània, el país de l'aliga bicèfala, un país de molt de contrastos econòmics que viu una important renovació d'infraestructures i d'explosió turística, que s'obre pas després de tants anys d'obscurantisme...

Les fotos són de la capital, Tirana, imatges que us seran familiars si heu vist els capítols dedicats al país de l'Afers exteriors de Miquel Calçada, o l'esplèndid reportatge del programa km 33, que podeu veure per internet a TV3 a la carta. La meva ruta em porta per una de les carreteres mítiques del mototurisme, la carretera de la costa entre Vlora i Saranda, tot un espectacle per als sentits: platges verges amb l'aigua cristal·lina, i l'aurèola del passat amb la presència dels búnquers de l'època comunista a primera línia de mar...
I per acabar, Grècia i alguns dels seus tresors: els monestirs de Meteora, l'enclavament arqueològic a Delfos, el tresor de les extraordinàries pintures bizantines al monestir d'Ossios Loukas i la màgia del Partenó, les imatges parlen per elles soles...

Espero que us hagin agradat aquestes breus impressions i que us despertin el cuc viatger per conèixer aquestes fascinants terres!
Salutacions!