Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Per parlar de mecànica, accessoris, equipament, etc.

Moderadors: Airald, Kinder

Respon
Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Jordi » dt. feb. 04, 2014 9:26 pm

Com tots sabem, en el sistema de suspensió de qualsevol mecanisme hi intervenen infinitat d'aspectes. Des del propi amortidor fins l'element elàstic (la molla), passant pels elements que conformen la geometria dinàmica, els moments polars, les masses no suspeses, etc, etc, etc...

Tot això son coses que se'ns escapen del coneixement de la majoria de nosaltres i per tant, anem-nos a centrar en el que anomenen "amortidor", que és quan ens referim a la molla i el que hi veiem a l'interior.

Aquells afortunats que disposeu d'una BMW equipada amb el sistema ESA (Electronic Suspension Adjustment) ja sabeu que cadascun dels vostres amortidors disposen de tres motors. El principal es el que s'encarrega de donar/treure precàrrega a la molla (suspensió). Es tracta d'un motor de certa potència atesa a que el parell de força que requereix es prou important (comprimir una molla quan en ocasions la moto es troba carregada amb dues persones talla XL i a tope d'equipatge.....)

Els altres dos motors, de petita potència, s'encarreguen de fer girar uns petits discs de làmines situats a l'interior de l'amortidor, modificant la secció dels conductes pels quals el flux de liquid hidràulic es veu obligat a passar. Com mes petita es la secció d'aquests conductes, mes resistència es genera al pas d'aquest flux i mes "amortigua" el retorn de la molla a la seva posició de repòs alhora que s'estalvia que pugui rebotar. S'ha de dir que aquest control de la secció es pot fer (per complicar-ho encara mes) en ambdós sentits, tant en compressió com en expansió.

Imatge









Per quins set-sous PENSO que es trencaven els ESA?? Doncs per la senzilla raó de que, al situar un element electromecànic a l'interior de l'amortidor, fa falta que s'hi instal·lin sistemes de retenció de fluids. A la cambra interior (i inferior) de l'amortidor, on s'hi generen unes altíssimes pressions hidràuliques, s'hi va instal·lar un servomotor amb el seu cable d'alimentació i les seves tòriques d'estanquitat. Alguna cosa va fallar i es van acabar produint fuites de liquid hidràulic que a molts propietaris els va sortir indecentment car (pel que costa una junta tòrica de 10 cèntims)

La meva pregunta es:

Fa una bona colla d'anys que la industria de l'automòbil (BMW inclosa) utilitza amb el 100% de fiabilitat, amortidors intel·ligents, en els quals l'únic secret, es l'ús de fluid hidràulic amb nano-partícules magnètiques. En aquest cas, unes petites bobines situades a la perifèria de l'amortidor s'encarreguen d'orientar (mes o menys, en funció de la tensió aplicada) aquestes nano-partícules fent que la seva densitat sigui variable i, per tant, la seva resistència al pas a través de les vàlvules internes de l'amortidor sigui variable. D'aquesta manera el cos de l'amortidor no te cap "forat" per on pugui produir-se una fuita de líquid hidràulic.

I es que, ens venen molta tecnologia però.........de l'edat de la Vilma i el Pedro Picapiedra????

Vull fer esmena que potser vaig errat en tota aquesta parafernàlia, segur que els que, de veritat hi entenen, sabran corregir-me.

Jordi "Prony"

Avatar de l’usuari
Trencaferro
Presentats
Entrades: 1849
Membre des de: ds. abr. 17, 2010 2:13 pm
Ubicació: Osona - Val D'Aran

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Trencaferro » dt. feb. 04, 2014 9:56 pm

Jordi, no m'hi entenc gens en tot això, però ja et dic que si mai fitxes a la BMW per enginyier, podria ser que em rumiés de comprar-ne una altre!!! :okcat
Les distraccions són un luxe que els moteros no ens podem permetre.

Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8182
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Kpeps » dt. feb. 04, 2014 10:24 pm

Em sembla Jordi que podries donar lliçons a mes d'un m,he llegit el teu escrit i noi te de felicitar per l'explicacio ,segur que el sistema es millorable :birracat
Imatge

Avatar de l’usuari
Mamut
Presentats
Entrades: 612
Membre des de: ds. jul. 09, 2011 6:51 pm
Ubicació: Andorra

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Mamut » dt. feb. 04, 2014 10:30 pm

A mi em sembla, amic Jordi, que si en lloc de nano-partícules hi fotessin aigua destilada, s'estalviarien molts problemes...

L'aigua destilada es "mano de santo" com saps molt be. Tu m'ho vares ensenyar.
Mamut l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. feb. 04, 2014 10:31 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
.
Estem en guerra

Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Randy-650 » dt. feb. 04, 2014 11:44 pm

I en teoria els sotmeten a milers de quilòmetres abans de passar-los a sèrie.

Segur que et faria gracia desmuntar-ne un, a que si, per poder esbrinar d'on ve el fallo.
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Jordi » dc. feb. 05, 2014 3:20 pm

Gràcies pels vostres comentaris. Jo ho definira amb una qüestió que em faig sovint: Que es mes fiable, mes senzill i mes econòmic de produir??

Un autoràdio caset
Un autoràdio CD
Un autoràdio USB

Per suposat que el mecanisme del primer sistema es extraordinàriament mes complexe que el segon i el segon es infinitament mes complexe que el tercer, atès a que en el tercer cas, el factor mecànic ha deixat d'existir. Cert? Doncs durant molts anys, un radio-CD era un article de luxe mentre que un radio-caset era un element bàsic (tot i ser mes car de fabricar).

Si apliquem aquesta filosofia, l'ESA tradicional, amb els servomotors que gestionen la secció dels conductes de pas del flux hidràulic, es mes car de construir, menys fiable, te un temps de resposta mes lent i ofereix inferiors prestacions que el emprat d'altres vehicles. A que espera BMW Motorrad en aplicar aquest sistema??

Un altre qüestió es el de variar la precàrrega de la molla, respecte a aquest tema, fins on arriben els meus coneixements, s'ha d'anar al sistema actual.

Un tema que ahir vaig deixar-me es que el dipòsit que hi ha a la part superior, es un diposit de nitrogen, no pas d'oli.

I si, si algú té un amortidor PER LLENÇAR, em farà gràcia obrir-lo per esbrinar quin fou el component que va fallar.

I pel que fa al tema d'amortidors i companyia, molts em diuen "Ostres!!! La teva porta Ohlins!!! I jo, la veritat, com que no se gaire d'anar amb moto, m'és ben igual que porti una marca que un altra, a l'igual que en els vins, us prometo que soc incapaç de trobar-hi diferències entre un Don Simón i un Vega Sicilia.

Passeu-ho molt be i espero que la meva exposició us sigui prou entretinguda.

Jordi "Prony"

Avatar de l’usuari
Llagasta
Presentats
Entrades: 3270
Membre des de: dc. gen. 17, 2007 11:18 am
Ubicació: Vallès Occidental

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Llagasta » dc. feb. 05, 2014 6:03 pm

a les Gs actuals d´aigua l´ESA es inteligent ( Diuen ) i s´adapta automaticament als requeriments segons la conduciió seleccionada al menu.... vaja que a la meva encara no l´hi he trobat el traç ... :form
Imatge

Avatar de l’usuari
Dodo
Presentats
Entrades: 1102
Membre des de: dl. nov. 10, 2008 10:28 pm
Ubicació: Montcal-Canet D'Adri

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Dodo » dc. feb. 05, 2014 8:01 pm

Molt bona explicació :bow :bow :bow però ..


En tots els casos que conec, inclòs el meu, l'avaria de l'ESA és deguda a la pèrdua de oli i no pas dels motorets ho mecanisme. Aquesta es sol produir per torçament del bàstec, per agafar joc entre les guies del mateix o inclòs si s'embruta el retén.
La gent es sol espantar quan veu una taca d'oli al terra, però no hi ha problema per tornar a casa amb tranquil•litat i seny, l'únic que et passa és que el retorn el tens de cop.
Si es porta al servei oficial, el substitueixen directament amb les despeses que comporta, però si es porta en un taller especialitzat quasi sempre es pot reparar per un preu més mòdic.

El pròxim dia que ens veiem en parlem amb més detall, ja que jo vaig desmontar el meu. :birracat

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Jordi » dc. feb. 05, 2014 9:00 pm

[quote user="Dodo" post="251083"]Molt bona explicació :bow :bow :bow però ..


En tots els casos que conec, inclòs el meu, l'avaria de l'ESA és deguda a la pèrdua de oli i no pas dels motorets ho mecanisme. Aquesta es sol produir per torçament del bàstec, per agafar joc entre les guies del mateix o inclòs si s'embruta el retén.
La gent es sol espantar quan veu una taca d'oli al terra, però no hi ha problema per tornar a casa amb tranquil•litat i seny, l'únic que et passa és que el retorn el tens de cop.
Si es porta al servei oficial, el substitueixen directament amb les despeses que comporta, però si es porta en un taller especialitzat quasi sempre es pot reparar per un preu més mòdic.

El pròxim dia que ens veiem en parlem amb més detall, ja que jo vaig desmontar el meu. :birracat[/quote]Justament es això al que em refereixo. Ubicar un element estrany a l'interior de l'amortidor (i connectat amb un cable a l'exterior, per fer-ho mes difícil) obliga a l'ús de solucions per garantir l'estanquitat i evitar fuites de liquid hidràulic i, pel que sembla, algun d'aquests components no ha estat a l'alçada, comportant un sacrifici econòmic a alguns dels propietaris, tema en el qual no hi entro.

Jordi "Prony"

Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8182
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: Kpeps » dc. feb. 05, 2014 10:25 pm

[quote user="Prony" post="251060"]

I si, si algú té un amortidor PER LLENÇAR, em farà gràcia obrir-lo per esbrinar quin fou el component que va fallar.

Jordi "Prony"[/quote]

no se a on em sembla haver-ne vist un,a veure si no l'han llençat,pensa que per internet en corren de ''reparats'' ja que hi ha gent que ho fa.
et dic quelcom si encara hi es.
Imatge

Avatar de l’usuari
650X
Moderador de MTC
Entrades: 2246
Membre des de: dl. gen. 10, 2011 5:21 am
Ubicació: Folgueroles
Contacta:

Re: Una Questió Sobre L'ESA Que No Acabo D'entendre.....

Entrada Autor: 650X » dj. feb. 13, 2014 8:18 am

Jordi... els Ohlins van molt bé, si a mitja sortida t'els canviessin en un pit-stop, en agafar la moto amb uns normals o esa, ho notaries i molt. :okcat

Totalment d'acord amb el tema de la durabilitat i el cost de reparació dels ESA, no entenc com al catàleg d'accesoris igual que hi ha un Akrapovic, també hi podria haver ohlins electronics, no?

Respon

Torna a “Equipament,mecànica i accessoris”