Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Tot sobre el mon trail.
Novetats,equipament,sortides,rutes,...

Moderadors: Airald, Kinder

Respon
Avatar de l’usuari
JoanCG
Presentats
Entrades: 735
Membre des de: ds. gen. 30, 2010 6:34 pm
Ubicació: Lliçà d'Amunt
Contacta:

Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: JoanCG » dt. jul. 30, 2013 7:31 pm

Hola a tots.

Aquest cap de setmana, amb alguns membres d’aquest fòrum i alguns que no ho eren, vàrem fer una travessa trail d’uns 300Kms aproximadament, amb un 70% de carretera, un 30% de pistes, de les quals, n’hi havia de ràpides, i n’havia de molt trencades (menys). No poso fotos de tots per què no els hi he comentat.

El cas és que per circumstàncies no tenia a punt la KTM 690 Enduro, pel que vaig tenir que anar-hi amb la KTM 1190 Adventure.

Els neumàtics que porto d’origen, han d’anar segons fabricant i concessionària molt alts de pressió (2,6 i 2,9). La meva sorpresa, va ser que al baixar la pressió a 1,8 davant, i a 2,0 darrera a les meves Contitrailattack (que tenen un dibuix pràcticament 100% carretera), anaven francament bé per off, més tenint en compte que la meva llanta davantera, a diferència de las dels companys, era de 19 polsades, menys bona doncs per absorbir sots grossos que la de 21. Van tenir doncs un excel•lent comportament , tant en basses d’aigua, travessant rius, amb basses no gaire grans de fang, en pujades trencades amb "xaragalls" transversals, i fins i tot en la recepció d’algun petit salt (repeteixo, petit).

Per tant: Els qui aneu habitualment per off, creieu que ara al estiu, on NO hi ha fang, és molt important per a l’adherència den neumàtic, que sigui de tacs o sense?

Si hi ha sorra o pedretes soltes al camí, per exemple, què creieu que marxa abans, tacs (tipus Unicross, Pirelli MT-21), mixte (tipus TKC80, o Mitas, o Karoo), o mixte asfàltic com el que portava jo?

Salut !!!

Imatge

Imatge

Imatge
JoanCG l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. jul. 30, 2013 7:43 pm, en total s’ha editat 5 vegades.
Acosta't a qui busca la veritat; allunya't de qui diu que l'ha trobat. Sobretot parlant de motos.

Avatar de l’usuari
650X
Moderador de MTC
Entrades: 2246
Membre des de: dl. gen. 10, 2011 5:21 am
Ubicació: Folgueroles
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: 650X » dt. jul. 30, 2013 7:43 pm

Bona pregunta...

Segons els fabricants de gomes, els pneumàtics per a terrenys secs tenen un dibuix amb un perfil més baix i els tacs més amples i junts, ja que no han d'evacuar quantitats de fang.
Ara a l'estiu amb el terreny sec i pedregós, crec que amb uns sahara, o uns k60 es pot fer el fet.
Crec que per sec que estigui el terreny si a una vedella l'hi poses tacs, encara que siguin de mentida com els karoo T o TKC80 hi has de notar com de la nit al dia. Com a mínim a la GS ho notava, ara que potser la teva al ser KTM tan li fà :b9 :b9 :b9 :birracat :birracat :birracat

Salut!

Pep1200GS
Presentats
Entrades: 276
Membre des de: dg. març 27, 2011 11:34 am
Ubicació: Barcelona

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: Pep1200GS » dl. ago. 05, 2013 8:32 am

Hola..!!

Aporto el meu petit gra de sorra:

Aquestes vacances he fet una incursió de trail amb la supervedella( GS 1200..) i la meva MDR i vàrem pujar a Montgarri des d' Alòs d'Isil, si el camí no és molt trencat amb uns mixtes tipus Tourance normal passes vé, sempre que no corris, jo no passava de 2ª i com a molt 30 per hora..

Dir que quan trobes terra trencat i aigua no són els ideals però també hi passes.. :sonat :sonat

He de probar quelcom amb més tac tipus Heidenau K-60 ..

Per cert no vaig tocar les presions ja que anàvem 2 i maletes..

Salut..!!

Pep

Avatar de l’usuari
JoanCG
Presentats
Entrades: 735
Membre des de: ds. gen. 30, 2010 6:34 pm
Ubicació: Lliçà d'Amunt
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: JoanCG » dl. ago. 05, 2013 8:52 am

Doncs ahir vaig completar l'exploratòria d'una part de la volta trail a Catalunya, amb uns Sahara 3 davant, i uns Metzeller Karoo darrera dels que per hivern n’estic encantat com a compromís carretera/off (sense la T, els que en diuen karoo 2).

La part que vaig fer va ser la del corredor, pistes totes molt amples, i amb sorreta totalment solta i resseca.

El neumàtic de darrera, tot i portar-lo a 1,5 de pressió, donant gas semblava més una escombra que un neumàtic, marxava de cop i volta, no de forma progressiva, tot i que penso que amb uns de cross poca diferència hagués trobat. Més si com diu l'Enric, en pista sense fang son millors tacs amples i amb poca distància. Havia d’anar a molt tacte amb el gas.

De davant, quan trepitjaves la sorreta acumulada que deixen els cotxes als extrems i al mig de la pista (fora de les roderes), marxava de forma controlada de davant a les corbes tota l’estona si trepitjava aquesta sorreta, però res important, ho solventaves donat gas de darrera, adreçant la moto amb una petita derrapadeta. Curiosament, si li perds la por, en aquestes condicions vas més segur anant més de pressa que a poc a poc. Passa com quan baixes caminant per una tartera, és millor baixar corrent i fent lliscar les pedres i a tu mateix.

Ara, baixar les pressions, és absolutament fonamental si vols anar amb seguretat independentment del ritme, la diferència és brutal

Salut !!!
Acosta't a qui busca la veritat; allunya't de qui diu que l'ha trobat. Sobretot parlant de motos.

Avatar de l’usuari
CMB
Presentats
Entrades: 2728
Membre des de: ds. abr. 10, 2010 4:47 pm
Ubicació: Gironès

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: CMB » dg. ago. 11, 2013 9:56 am

A veure, una mica d'opinió...

Portar uns neumàtics dels que anomenen mixtes estil tourance serveixen per circular amb una maxi trail per pistes. Si el neumàtic està bé la part del solc farà la feina de tracció que fa falta.

Ara bé si volem circular amb decissió amb una moto de 100 cv aqui patirem. Fer-ho amb un neumàtic mixte pot ser fatal, ja que el 'tac' és immens i si portem la roda ben inflada farà contacte sovint amb la part llisa i poca tracció tindrem. Si el desinfles el que provoques és que hi hagi més superficie de contacte del neumàtic amb el terra i tindras més solcs que traccionin.

Si utilitzes uns neumàtics amb més tacs, estil Karoo T, tens més superficie vertical eficient per a traccionar. Pel que jo he pogut provar amb la GS800 és que tenen força potència i la moto amb aquest tipus de neumàtic no tracciona tot el que ho podria fer ja que el motor tira molt. Llavors has de jugar tal com dius amb anar derrapant sovint. La qual cosa és divertida, però més arriscada alhora, ja que circules ràpid amb motos pesades i cal tenir uns bons braços per aguantar-la i bona resistència per circular durant una bona estona!

Si hi muntem un neumàtic amb tacs d'enduro patirem, ja que la moto té massa potència i no podrem aprofitar la potència de la moto i els gastarem amb pocs km.

Si vols fer una mica d'off amb la ktm 1190 uns karoo t pot ser una bona solució intermitja!

Apa, opinions personals de la meva experiencia...

Salut

Avatar de l’usuari
JoanCG
Presentats
Entrades: 735
Membre des de: ds. gen. 30, 2010 6:34 pm
Ubicació: Lliçà d'Amunt
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: JoanCG » dg. ago. 11, 2013 4:58 pm

Perdona Carles, que no he deixat clar que això que he explicat, ho feia amb la Enduro 690, que és la que hi tinc posats els Sahara 3 davant, i els Karoo (sense T) darrera.

A la 1190 hi porto els ContiTrail originals, dels que també n'estic content, ja que hi tinc unes altres expectatives, tot i que en off es defensen prou bé tot i les seves limitacions...

:sorry
Acosta't a qui busca la veritat; allunya't de qui diu que l'ha trobat. Sobretot parlant de motos.

Pep1200GS
Presentats
Entrades: 276
Membre des de: dg. març 27, 2011 11:34 am
Ubicació: Barcelona

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: Pep1200GS » dg. ago. 11, 2013 8:16 pm

Ja que som posats:

Si la pista és predregosa, no hi ha fang i grabeta que cal fer per anar millor amb uns Heidi K-60 Scout , baixar presions o pujar-les? :SOS :SOS

Al meu poc entendre pujar-les voldría dir que encara saltaría més la moto , oi? :picant :picant

M'interesa el tema ja que he canviat les gomes i vull treure profit a " l'inversió"...!!! :okcat :okcat

Pep

Avatar de l’usuari
Steelman
Presentats
Entrades: 14809
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: Steelman » dg. ago. 11, 2013 8:59 pm

Jo poques coses he fet de trail amb les meves motos peró tot el que he fet sempre ha estat amb els pneumatics "normals". Els Tourance.
Per exemple la pista que diu en Pep de Monferri, tambe la vaig fer els dos,maletes i m´ho vaig passar pipa, és una pista molt ràpida.
També he fet alguna cosa pel Monsant i baixar les pistes de la Molina..
PUjada/baixada al refugi del Canigó.

En cap moment he tocat mai les pressions... i sempre me n´he sortit prou bé.

L´unic lloc on no m´he sortit bé ha estat a les platjes del delta, però crec que aqui els tacs i les pressions si que eren importants, a part del pes de la moto i l´experiencia del pilo...uix, del que portava la moto.
Ex ...moltes coses

Avatar de l’usuari
JoanCG
Presentats
Entrades: 735
Membre des de: ds. gen. 30, 2010 6:34 pm
Ubicació: Lliçà d'Amunt
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: JoanCG » dg. ago. 11, 2013 9:08 pm

A veure que diuen companys més experts que jo, però….

el tema esta quan en quanta menys pressió, més traccionen, més s’adapten a les irregularitats del terreny com surcs transversals, millor per fang i per tot, menys...per circular per carretera, ja que flanejen molt, i compte també a carregar-te en una pedre gran, l’aro de la llanta o la pròpia llanta si és d’al•lumini...

Per tant s’ha de desinflar en funció del pes de la moto, i en funció del terreny que farem.

En el meu cas (per fer off, clar), poso la KTM 690 a 1,2 davant, i 1,4 darrera, i la KTM gran 1,6 davant, i 1,8 darrera. I si hi ha pedres molt grosses en el camí, una mica més.

Salut !!! :birracat
JoanCG l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. ago. 11, 2013 9:09 pm, en total s’ha editat 2 vegades.
Acosta't a qui busca la veritat; allunya't de qui diu que l'ha trobat. Sobretot parlant de motos.

Avatar de l’usuari
Steelman
Presentats
Entrades: 14809
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: Steelman » dg. ago. 11, 2013 9:09 pm

Si en teoria és aixó... pero les poques vegades que he fet off no he tocat res.
Hauria de portar un compressor a sobre per despres tornar a inflar i em fa tanta mandra... i per 4 pistes que he fet en ma vida..
Ex ...moltes coses

Avatar de l’usuari
JoanCG
Presentats
Entrades: 735
Membre des de: ds. gen. 30, 2010 6:34 pm
Ubicació: Lliçà d'Amunt
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: JoanCG » dg. ago. 11, 2013 9:12 pm

[quote user="Steelman" post="240183"]Si en teoria és aixó... pero les poques vegades que he fet off no he tocat res.
Hauria de portar un compressor a sobre per despres tornar a inflar i em fa tanta mandra... i per 4 pistes que he fet en ma vida..[/quote]

Se'm oblidava...en la petita, que faig tirades llargues de carretera per fer off, i per tant ara fa falta una pressió/ara una altre, porto efectivament un compressor petit al damunt (tot i que he fet tirades de 100kms a 1,,2/1,5 , i no passa res....)

Però si amb una trail d'aquestes, portes pressions de carretera, tot i amb aquests neumàtics, t'ho pots passar de conya en carretera asfaltada revirada. :conducat

:okcat
JoanCG l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. ago. 11, 2013 9:15 pm, en total s’ha editat 3 vegades.
Acosta't a qui busca la veritat; allunya't de qui diu que l'ha trobat. Sobretot parlant de motos.

Avatar de l’usuari
CMB
Presentats
Entrades: 2728
Membre des de: ds. abr. 10, 2010 4:47 pm
Ubicació: Gironès

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: CMB » dg. ago. 11, 2013 11:50 pm

Cert amb el que digueu de les pressions, potser caldria afegir que hi ha neumàtics que són més reforçats que altres i ens anirà més bé per evitar reventades de roda i 'llantassos'.

Avatar de l’usuari
650X
Moderador de MTC
Entrades: 2246
Membre des de: dl. gen. 10, 2011 5:21 am
Ubicació: Folgueroles
Contacta:

Re: Adherència A L'estiu De Tacs/mixtes/asfàltics

Entrada Autor: 650X » dl. ago. 12, 2013 11:23 am

Per aportar info...

A la GS1200 que normalment hi porto les pressions de carretera, 2,5-3.0 quan havia fet camins sigui amb el pneumàtic que sigui sempre baixava a 2.0-2.2, la diferència es brutal, i si al mateix dia no pots pujar les pressions altre cop, no passa res, circular, es pot circular però el desgast del pneumàtic per asfalt serà major ja que hi ha més superfície de contacte, i s'escalfa més el pneumàtic. Amb pneumàtics reforçats i de carcasa més dura, com solen ser els de tacs, es poden arribar a baixar més les presions, fins a 1.8-2.0, però sempre amb molta cura, ja que els cantos vius de les pedres poden enfonsar el pneumàtic i arribar a la llanta amb més facilitat.

Una cosa tant o més important que els pneumàtics alhora de fer camins son les suspensions, si portem una moto que te les regula soles, no hi ha res a fer, però si son com les de sempre que tenen les regulacions mínimes (precarga a davant i extenció i precarga a darrera) hem de tenir en compte que les precàrregues s'haurien de pujar i els hidràulics afluixar per tenir més adaptació al terreny. I si de pas ajustem els SAG's ja la liem massa... :cat_vergonya

Amb el tema de les suspensions, hi ha un fals mite on millor no tocar perquè desprès es va malament. Sempre es pot tornar enrera agafant el manual d'usuari i tornant a la configuració de la casa, que sol ser un compromís entre comoditat i prestacions, molts no entrem amb els estandars de pès que calculen les marques per a aquestes regulacions, em sembla que la GS ho regula per a una persona de 80kg (ULL!! equipada...) ara calcula que ha de pesar el mindundi 75kg? i si jo en peso 95kg? ahhhhhhhhhh!! en pilotes o sigui suma 6 o 7 kg més d'equipament i acabes arribant a la xifra màgica, que normalment no te res a veure amb el que ha calculat el fabricant.

Salut!!

EDITO:
PD: Ara hi he pensat, la rodeta negre que hi ha al costat del seient NO es per arribar més bé a terra, es per adecuar la precàrrega de la molla al pès extra. Conec a gent que porta la precàrrega al mínim per arribar millor de peus a terra, sense pensar que la geometria de la moto està totalment desequilibrada i la suspenció provablement no treballarà correctament. A part que tindrà problemes de oscilacions a alta velocitat, dificultat d'entrar en corba etc.etc...
650X l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. ago. 12, 2013 11:29 am, en total s’ha editat 1 vegada.

Respon

Torna a “Zona Trail”