Prony ha escrit:Carles,
La veritat es que aquest efecte de "transferència lateral sobtada de masses" a la qual fas esmena no succeeix. Si així fos, la majoria de motos amb un dipòsit de combustible de gran capacitat serien impossibles de portar.
Ara us explico (intentaré no enrotllar-me) el que jo suposo quina és la raó per la qual aquesta transferència no succeeix:
Estic segur que alguna vegada has anat amb el teu cotxe, portant una maleta o una capsa sense lligar al maleter. Arribes a una rotonda d'aquelles on no t'atures i sents "buum" al desplaçar-se la maleta fins la paret del maleter. Al mateix temps notes que el teu cotxe fa un petit estrany i com a motero i aficionat a aquestes coses et preguntes a tu mateix:
"Coi, com es possible que una simple maleta que pesa tan poc en relació al cotxe, pugui afectar tant a l'estabilitat?"
Primer de tot hem de pensar que no s'ha tractat d'una transferència en si mateixa, sinó d'un impuls, un "cop de puny" de la maleta a la carrosseria del vehicle. La maleta es un sòlid i la benzina es un líquid, però pel que fa l'exemple, serveix......
Pensa que si aquest estrany l'haguessis patit en una moto, al 100% estaries al terra però anem a veure en que canvia un cotxe d'una moto:
El cotxe te quatre rodes i no tan sols va pla, sinó que s'inclina cap el cantó exterior de la corba, afavorint la "transferència lateral sobtada de masses".
Pel que fa a la moto, quan prenem una corba, equilibrem les Forces Centrífuga i Centrípeta inclinant la moto cap l'interior de la corba, per la qual cosa el combustible es manté quasi be anivellat respecte l'eix central de la moto i no es desplaça com una maleta dins el maleter d'un vehicle. En condicions ideals (carretera perfecte, velocitat constant, radi de curvatura constant) podries tenir un got d'aigua ple a rebossar a sobre el dipòsit i no vessaria, però això ja sabem que es quasi be impossible de veure-ho.
Un altre tema es quan frenem o accelerem. En aquest cas SI que es produeix una "transferència longitudinal sobtada de masses" com passa en qualsevol moto però aquest es un altre tema i te un menor efecte en la estabilitat (per conductors amateurs), ja que acostuma a succeir en línia recta.
Ara bé, tot el que he dit m'ho acabo d'inventar i de ben segur que hi ha gent que tingui respostes molt mes vàlides a la consulta d'en Carles "CMB".
Jordi "Prony"
Jordi "Prony",
Tens raó amb les teves explicacions, si més no,
jo les trobo raonables al meu parer. Ara bé la transició que tindrà un cos compacte (la moto) cap a la posició natural per contrarrestar les forces centrífugues i centripetes per no caure a terra i poder circular amb certa velocitat a dins d'una corba, seran diferents a la del líquid, no? aquest a dins del dipòsit xocarà amb la vora interna i rebotarà, generant una força interna a la moto, similar a la de la maleta a dins del maleter que comentaves.
També està clar que en una frenada brusca això es nota molt més ja que la desacceleració linial serà molt superior a la velocitat lateral fent una corba.
Potser la forma del dipòsit en V i ha diferents nivells disminueix molt aquest suposat efecte!
Ai, perdoneu, però el 'jet lag' del canvi d'hora m'està afectant!
:heat