Els nostres llums

Per parlar de mecànica, accessoris, equipament, etc.

Moderadors: Airald, Kinder

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Els nostres llums

Entrada Autor: Jordi » dj. oct. 02, 2014 4:19 pm

Hola,

L'àrea de l'automoció que mes em fascina es la de la visibilitat (il·luminació i sistemes de eixugaparabrises). Potser per això mai he deixat de provar diferents sistemes o de modificar l'existent. A totes les motos i cotxes que he tingut he intentat assolir una mes alta qualitat d'il·luminació i fins ara, sempre me'n he sortit prou be.
Atenció però; Millorar la il·luminació no és tan sols guanyar potencia lumínica, sinó gestionar el feix de llum per tal de que aquest sigui, clar, uniforme, enfoqui el que ens interessa i, sobretot, no molestar al reste d'usuaris.
Els llums halògens (H1, H4, H7, etc) han evolucionat prou des de que es van instaurar, avui en dia podem trobar al aftermarket làmpades DE MARCA que milloren substancialment la qualitat de les originals. Nous compostos als filaments, gasos nobles dins l'ampolla.........
Si som dels que l'únic que volem es lluir-nos, apart de posar-nos un escapament que faci molt soroll perquè les titis es girin, podem comprar làmpades garrules, que son les anomenades "efecto xenon". Amb quatre duros en podem comprar un bon grapat. No ens faran gens de llum però quedarà molt "xuli".
Imatge
No comprar-les MAI
Si el que pretenem es millorar, tenim que anar a cercar marques de prestigi, com Osram, Philips o PIAA (aquesta última s'està garrulant). En el seus catàlegs trobarem un ventall de làmpades de gran qualitat i que son prou superiors a les originals. Hi ha una regla molt clara: Si son cares, son millors. Si son barates i fan bona llum, es fondran en pocs dies.
Imatge
Làmpada de qualitat

Un segon lloc, amb un increment espectacular en la potència lumínica tenim les làmpades de xenó (HID). Per la xarxa trobarem desenes de kits de conversió, tots il·legals , prou barats i instal.lació senzilla. Quin problema hi trobem: Doncs que si els posem en una òptica que no es dissenyada específicament per aquest tipus de làmpades, el feix de llum serà irregular, no enfocarà on volem i enlluernem als altres vehicles. Tots ens hem creuat amb algun cotxe que porta llums molt intensos, de color tirant cap al violaci, i que ens enlluerna molt (sense que en realitat el seu propietari hi vegi gaire). Això és perquè la posició del focus de llum (bulb ple de gas xenó) no es troba en la seva posició exacta dins de la paràbola dissenyada per un focus de llum de filament incandescent (halogen). Tot i això, posant el far en un banc de treball i jugant amb el precís ajust de la làmpada (una feina de molta paciència ), es pot assolir un resultat força bo.

Imatge Imatge
Kit de làmpades de xenó amb un resultat ben olent. Enlluernen i no veiem be la carretera


Darrerament han aparegut uns kits de conversió halogen-xenó molt mes adequats; Consisteix en sobreposar una paràbola el·lipsoïdal (amb lupa) en el lloc de la paràbola original. No son gens cars, el seu resultat es correcte i la estètica del far en surt beneficiada. Hi ha, però, tres inconvenients: S'ha de destapar el far pel frontal (treure el vidre), normalment s'ha de retallar la paràbola original (queda inhabilitada si hem de passar la ITV) i necessitem un far amb prou fondària perquè ens hi càpiga (el dispositiu es bastant llarg).

Imatge
Projector HID per instal·lar a la òptica original


Si teniu ganes de millorar la il·luminació, aquesta es la millor opció que tenim. Tot i això hem d'estar segurs que el tall de llum que obtinguem serà europeu i per conducció a la dreta.

Imatge Imatge Imatge


Anem a parlar de colors de llum: Modificant la composició del gas que tenim a l'interior del bulb (no només es xenó) podrem assolir un infinit ventall de colors per als nostres fars. Aquests colors es defineixen en un catàleg de colors que es classifica en una escala normalitzada de graus Kelvin i se'n anomena "temperatura de color":
Imatge
Escala bàsica de temperatura de color


Quan comprem la làmpada, escollim el color que volem, aquí podem veure algunes opcions:

Imatge
Diferents colors en un mateix far


Segons els experts, la llum mes eficaç és la blanca (el color blanc no existeix). Tot i això, a la llarga no ens sentim gaire còmodes amb una llum completament blanca, necessitem una petita variació. La industria de l'automòbil va adoptar com a ideal la llum amb una temperatura de 4.300ºK (ni 4.000 ni 4.500). Es prou blanca però es una mica mes càlida. Per això TOTS els vehicles equipats amb xenó de fàbrica porten aquest color.
Nosaltres podem comprar una làmpada d'altres colors (com mes garrulos, mes violàcia) però estem invertint en ineficàcia atès a que el resultat es realment pobre ja que, com mes alta temperatura, menys lúmens generats = menys llum. Però crec que a alguns això els és ben igual mentre el buga moli.

Imatge
Tunning amb kit de xenó "estratosferico"


Per tant, si el que voleu es optimitzar la qualitat, la millor opció es escollir làmpades de 4.300ºKelvin.

Desprès continuaré amb el tema del les làmpades LED, ok??

Jordi "Prony"
Enviat des del meu zapatófono i Tapaquè??

Merce
Presentats
Entrades: 1490
Membre des de: dl. ago. 02, 2010 11:19 am
Ubicació: Osona

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Merce » dj. oct. 02, 2014 5:51 pm

OK
La meva terra: Catalunya
La meva parla: el Català
La meva dansa: la Sardana
El meu desigt: la LLibertat

SOM I SEREM. //*// Imatge

Avatar de l’usuari
Trencaferro
Presentats
Entrades: 1849
Membre des de: ds. abr. 17, 2010 2:13 pm
Ubicació: Osona - Val D'Aran

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Trencaferro » dj. oct. 02, 2014 6:09 pm

Moltes gràcies Jordi, són coses que va bé anar recordant de tant en tant.

Ets un crak! :aplau1
Les distraccions són un luxe que els moteros no ens podem permetre.

Avatar de l’usuari
Steelman
Presentats
Entrades: 14809
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Steelman » dv. oct. 03, 2014 8:51 am

Ostres Prony.....

T'hauries de currar més post com aquest amb el que tu domines!!!!!!!!!!

:groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave :groupwave
Ex ...moltes coses

Avatar de l’usuari
Jordipm
Presentats
Entrades: 268
Membre des de: dg. feb. 22, 2009 12:24 am
Ubicació: Sant Sadurní d'Anoia

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Jordipm » ds. oct. 04, 2014 6:25 pm

Cullo quina lliçó


Enviat desde qui sap on ....

Avatar de l’usuari
650X
Moderador de MTC
Entrades: 2246
Membre des de: dl. gen. 10, 2011 5:21 am
Ubicació: Folgueroles
Contacta:

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: 650X » ds. oct. 04, 2014 7:56 pm

Estic pendent de quan torni a entrar el mestre prony a escena no perdre'm la lliço...

realment interessant.

Que en penses de la llum de la Adv?

Salut

Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8181
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Kpeps » dl. oct. 06, 2014 9:04 am

o sigui per el que dius,tots els que han ficat el xeno a la moto sense modificar l'optica,en el fons,a part de gastarse el que valen 15 o 20 lampades de qualitat l'unic millora es la que els produeix aquest ''efecte placebo'' oi ? bona explicacio Prony :Thanks1
Imatge

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Jordi » dl. oct. 06, 2014 9:32 am

Hola Kpeps,

No es pas un "efecto placebo". atès a que la millora en quant la intensitat de llum és molt alta i, en qualsevol cas, el conductor podrà veure millor la carretera.
El que passa és que, la franja il·luminada no serà tan regular i uniforme, el tall de llum-foscor (Cut off pattern) no serà definit i estarem enlluernant als altres vehicles, tant els que venen de front com els que portem al davant nostre.

Hola 650X,

La llum de l'Adv?? Quina ADV?? La KTM? o la BMW.
Enviat des del meu zapatófono i Tapaquè??

Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8181
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Kpeps » dl. oct. 06, 2014 11:22 am

Prony ha escrit:Hola Kpeps,

No es pas un "efecto placebo". atès a que la millora en quant la intensitat de llum és molt alta i, en qualsevol cas, el conductor podrà veure millor la carretera.
El que passa és que, la franja il·luminada no serà tan regular i uniforme, el tall de llum-foscor (Cut off pattern) no serà definit i estarem enlluernant als altres vehicles, tant els que venen de front com els que portem al davant nostre.
ja ho entenc,tu vas be ,pero fas anar malament als demes ,ets un crack !!
Imatge

Avatar de l’usuari
Mamut
Presentats
Entrades: 612
Membre des de: ds. jul. 09, 2011 6:51 pm
Ubicació: Andorra

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Mamut » dl. oct. 06, 2014 2:08 pm

Mestre Yoda ha parlat. :aplau1
I el que diu, per a mi, va a missa.
Gràcies Jordi.
.
Estem en guerra

Avatar de l’usuari
650X
Moderador de MTC
Entrades: 2246
Membre des de: dl. gen. 10, 2011 5:21 am
Ubicació: Folgueroles
Contacta:

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: 650X » dl. oct. 06, 2014 8:14 pm

Prony ha escrit:Hola Kpeps,

No es pas un "efecto placebo". atès a que la millora en quant la intensitat de llum és molt alta i, en qualsevol cas, el conductor podrà veure millor la carretera.
El que passa és que, la franja il·luminada no serà tan regular i uniforme, el tall de llum-foscor (Cut off pattern) no serà definit i estarem enlluernant als altres vehicles, tant els que venen de front com els que portem al davant nostre.

Hola 650X,

La llum de l'Adv?? Quina ADV?? La KTM? o la BMW.
La bmw, la que tens tu... jo crec que son un xic pobres... però en volia saber el teu parer.
Salut

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Jordi » dj. oct. 09, 2014 3:59 pm

650X ha escrit:
Prony ha escrit: Hola 650X,
La llum de l'Adv?? Quina ADV?? La KTM? o la BMW.
La bmw, la que tens tu... jo crec que son un xic pobres... però en volia saber el teu parer.
Salut
No es pas una llum que destaqui si les comparem amb les d'altres motos. El seu handicap es que només tenim una òptica amb làmpada H7 i paràbola de superfície complexa. Tots els llums que tenen vidre transparent ho son, ja que abans el feix de llum es distribuïa per les diferents ranures del vidre i ara es fa gràcies a que la paràbola, al ser de material plàstic, poden tenir múltiples formes.
La millora de la H7 respecte la H4 és que tot el reflector s'utilitza per generar llum de "curtes", mentre que amb H4 tan sols fem servir la meitat superior.
El que si que ha suposat una apreciable millora fou el substituir les làmpades originals per unes Osram Extreme Vision. Vaig quedar gratament sorprès, tot i això, dues òptiques generarien molta mes llum.
La meva anterior V-Strom tenia, com a un dels múltiples punts forts, un far molt bo.
Enviat des del meu zapatófono i Tapaquè??

Avatar de l’usuari
Ximetric
Presentats
Entrades: 540
Membre des de: dl. gen. 03, 2011 4:33 pm
Ubicació: Roda de Berà, a "l´encant de la Costa Daurada"

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Ximetric » dj. oct. 09, 2014 6:13 pm

Prony, no trobo aquestes Osram, però si les Xtrem Vision de Philips. En Osram em surt "porai" les Night Breaker Plus o Unlimited.
Moltes ganes d'anar en moto i poc temps per fer-ho.
Ex R1200GS ADV '06 ...però tornaré !!
MotoVolta 2016: repúbliques soviètiques + Pamir Highway

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Jordi » dj. oct. 09, 2014 9:02 pm

Ximetric ha escrit:Prony, no trobo aquestes Osram, però si les Xtrem Vision de Philips. En Osram em surt "porai" les Night Breaker Plus o Unlimited.
Hola,
No les trobes perquè, com be dius, no son Osram, sinó Philips. Disculpa l'errada.
De totes maneres, ambdues son molt similars en les comparatives, tot i que les Osram surten mes barates Amb qualsevol d'elles quedaràs força satisfet.

http://www.powerbulbs.com/eu/blog/2013/ ... eme-vision

Jordi "Prony"
Enviat des del meu zapatófono i Tapaquè??

Avatar de l’usuari
Pakillu
Presentats
Entrades: 157
Membre des de: dj. maig 28, 2015 6:53 am
Ubicació: Sant Hilari Sacalm (La Selva)

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Pakillu » dc. nov. 04, 2015 2:44 am

Imatge

Avuí m'han arribat les 2 que he comprat, llegint per varis llocs en parlen meravelles al igual q tu, m'han sortit cada unitat per 17,20euros tot i que hi havia una oferta d'una parella per 20i pocs euros pero era igual però per cotxe, aquestes q he comprat són per moto es veu q resisteixen millor les vibracions.


Enviado desde mi GTi 2.0 TFSI mediante Tapatalk

Avatar de l’usuari
Pakillu
Presentats
Entrades: 157
Membre des de: dj. maig 28, 2015 6:53 am
Ubicació: Sant Hilari Sacalm (La Selva)

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Pakillu » dc. nov. 04, 2015 8:01 pm

Jo que em pensava que es faria de dia, però es veu que encara no -grin
Sembla que el feix de lum principal amb la philips ha quedat una mica més baix que amb la de sèrie, hauré montat algo malament? :esperant :esperant :esperant

Aquest es el resultat:

Imatge

Avatar de l’usuari
Jordi
Presentats
Entrades: 3102
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 10:22 pm
Ubicació: El Vallès Occidental

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Jordi » dj. nov. 05, 2015 6:15 pm

Pakillu,

Està ben clar que has muntat la làmpada malament. Amb tota seguretat no està ben introduïda en el sòcol del far. Has de observar que a la làmpada hi ha tres pestanyes no equidistants i que la del mig ha de quedar orientada cap amunt. Al no estar ben inserida, la llum generada no coincideix amb el disseny de la paràbola i per això dispersa tant el feix i, també en aquest cas, queda massa orientada cap abaix.

Posa-la bé i torna a fer una foto comparativa. Volem veure el resultat.

Jordi "Prony"
Enviat des del meu zapatófono i Tapaquè??

Avatar de l’usuari
Pakillu
Presentats
Entrades: 157
Membre des de: dj. maig 28, 2015 6:53 am
Ubicació: Sant Hilari Sacalm (La Selva)

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Pakillu » dv. nov. 06, 2015 5:35 am

Com diu un amic meu: "si no sabes no remenis" jajaja
Moltes gràcies Jordi per explicar-m'ho tant detalladament, ja he après coses noves avuí!
Espero no tornar-me a equivocar ara.
A veure si demà o passat tinc temps per posar-ho bé i posar la comparativa amb la làmpada bé a veure si aquest cop es fà de dia.

Enviado desde mi GTi 2.0 TFSI mediante Tapatalk

Avatar de l’usuari
ErnesTDM
Presentats
Entrades: 1308
Membre des de: dg. abr. 04, 2010 10:49 pm
Ubicació: Arenys de Munt

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: ErnesTDM » dv. nov. 06, 2015 8:43 am

Moltíssimes gràcies Jordi, això si que es un tutorial!!!


Sent from my iPad using Tapatalk
Salut i Kms.

Avatar de l’usuari
Pakillu
Presentats
Entrades: 157
Membre des de: dj. maig 28, 2015 6:53 am
Ubicació: Sant Hilari Sacalm (La Selva)

Re: Els nostres llums

Entrada Autor: Pakillu » dt. nov. 10, 2015 8:35 pm

Gracies Jordi tenies tota la raó i a més la pestanya aquesta porta un encaix al far q fà q només pugui quedar bé d'una posició.
Així fà la llum ara es nota bastant respecte a la bombeta d'abans.

Imatge

Podria dir q molt recomanable el canvi!


Enviado desde mi GTi 2.0 TFSI mediante Tapatalk

Respon

Torna a “Equipament,mecànica i accessoris”