L'àrea de l'automoció que mes em fascina es la de la visibilitat (il·luminació i sistemes de eixugaparabrises). Potser per això mai he deixat de provar diferents sistemes o de modificar l'existent. A totes les motos i cotxes que he tingut he intentat assolir una mes alta qualitat d'il·luminació i fins ara, sempre me'n he sortit prou be.
Atenció però; Millorar la il·luminació no és tan sols guanyar potencia lumínica, sinó gestionar el feix de llum per tal de que aquest sigui, clar, uniforme, enfoqui el que ens interessa i, sobretot, no molestar al reste d'usuaris.
Els llums halògens (H1, H4, H7, etc) han evolucionat prou des de que es van instaurar, avui en dia podem trobar al aftermarket làmpades DE MARCA que milloren substancialment la qualitat de les originals. Nous compostos als filaments, gasos nobles dins l'ampolla.........
Si som dels que l'únic que volem es lluir-nos, apart de posar-nos un escapament que faci molt soroll perquè les titis es girin, podem comprar làmpades garrules, que son les anomenades "efecto xenon". Amb quatre duros en podem comprar un bon grapat. No ens faran gens de llum però quedarà molt "xuli".
No comprar-les MAI
Làmpada de qualitat
Un segon lloc, amb un increment espectacular en la potència lumínica tenim les làmpades de xenó (HID). Per la xarxa trobarem desenes de kits de conversió, tots il·legals , prou barats i instal.lació senzilla. Quin problema hi trobem: Doncs que si els posem en una òptica que no es dissenyada específicament per aquest tipus de làmpades, el feix de llum serà irregular, no enfocarà on volem i enlluernem als altres vehicles. Tots ens hem creuat amb algun cotxe que porta llums molt intensos, de color tirant cap al violaci, i que ens enlluerna molt (sense que en realitat el seu propietari hi vegi gaire). Això és perquè la posició del focus de llum (bulb ple de gas xenó) no es troba en la seva posició exacta dins de la paràbola dissenyada per un focus de llum de filament incandescent (halogen). Tot i això, posant el far en un banc de treball i jugant amb el precís ajust de la làmpada (una feina de molta paciència ), es pot assolir un resultat força bo.
Kit de làmpades de xenó amb un resultat ben olent. Enlluernen i no veiem be la carretera
Darrerament han aparegut uns kits de conversió halogen-xenó molt mes adequats; Consisteix en sobreposar una paràbola el·lipsoïdal (amb lupa) en el lloc de la paràbola original. No son gens cars, el seu resultat es correcte i la estètica del far en surt beneficiada. Hi ha, però, tres inconvenients: S'ha de destapar el far pel frontal (treure el vidre), normalment s'ha de retallar la paràbola original (queda inhabilitada si hem de passar la ITV) i necessitem un far amb prou fondària perquè ens hi càpiga (el dispositiu es bastant llarg).
Projector HID per instal·lar a la òptica original
Si teniu ganes de millorar la il·luminació, aquesta es la millor opció que tenim. Tot i això hem d'estar segurs que el tall de llum que obtinguem serà europeu i per conducció a la dreta.
Anem a parlar de colors de llum: Modificant la composició del gas que tenim a l'interior del bulb (no només es xenó) podrem assolir un infinit ventall de colors per als nostres fars. Aquests colors es defineixen en un catàleg de colors que es classifica en una escala normalitzada de graus Kelvin i se'n anomena "temperatura de color":
Escala bàsica de temperatura de color
Quan comprem la làmpada, escollim el color que volem, aquí podem veure algunes opcions:
Diferents colors en un mateix far
Segons els experts, la llum mes eficaç és la blanca (el color blanc no existeix). Tot i això, a la llarga no ens sentim gaire còmodes amb una llum completament blanca, necessitem una petita variació. La industria de l'automòbil va adoptar com a ideal la llum amb una temperatura de 4.300ºK (ni 4.000 ni 4.500). Es prou blanca però es una mica mes càlida. Per això TOTS els vehicles equipats amb xenó de fàbrica porten aquest color.
Nosaltres podem comprar una làmpada d'altres colors (com mes garrulos, mes violàcia) però estem invertint en ineficàcia atès a que el resultat es realment pobre ja que, com mes alta temperatura, menys lúmens generats = menys llum. Però crec que a alguns això els és ben igual mentre el buga moli.
Tunning amb kit de xenó "estratosferico"
Per tant, si el que voleu es optimitzar la qualitat, la millor opció es escollir làmpades de 4.300ºKelvin.
Desprès continuaré amb el tema del les làmpades LED, ok??
Jordi "Prony"