[quote user="Albert" post="135629"]Holaaa,
Randy, ja posats a fer fes-nos cinc cèntims de les Dunstall, segur que mes d’un no n’ha sentit a parlar mai
Merci
;)[/quote]
la Suzuki diu el GRUM hi posava Dunstell Power ????, ara bé, Dunstall era un concessionari i fabricant de xassis Honda de Londres ( uns dels mes actius ) a la década dels anys 70´s.
Per decret a Espanya estava prohibida l´importació de motos Japoneses per afavorir la Industria de motos espanyoles, ja en agonía i moltes anaven subsistin amb ajudes de l´administració i evitar en el possible desordres per part dels llavors actius i poderossos sindicats del metall.
el per què l´industria del motor s´en va anar en orris en menys d´una decada, portaria molt d´espai, sobretot per qué ( a part de Sanglas amb la seva producció de motos per serveis oficials i potser una mica Ducati en una situació diferent) aquesta industria es basava en uns motors poc evolucionats durant més de 20 anys. i sobretot enfocant la producció en motos de muntanya ( Moto Cross , TT i Trial ) ja clarament a la baixa aqui, a Europa i als EEUU.
Però com aquest pais es un pais d´espavilats, feta la llei feta la trampa: Hi havia un Senyor que es deia Ben Heiderich, que crec era importador de Porsche o Mercedes a Espanya, s´en va donar compte que als EEUU hi havia una fábrica Kawasaki que produia les seves motos alla ( eren la Kawasaki KZ 400 ) una moto senzilla, amb motor bicilindric i amb aires de Norton o BSA dels anys 60´s, però ja amb disc a devant i sobretot sense avaries.
Dit i fet, com que no era Made in Japan, doncs res no impedia la seva importació : En va importar unes 1500 des dels EEUU i prácticament es van vendre abans d´arrivar i a molt alt preu ( unes 250000 Ptes. ) aixó era cap el 75 o 76.
Els fabricants d´aqui ( sobretot Sanglas ) es van posar les mans al cap al veure, la " colada " de Kawasakis que havien entrat per la porta del darrere i van fer mans i mánigues per aturar aquesta invasió.
( Era curiós veure un troç d´ aleta de un dels cilindres trencada amb alicates per tal d´evitar que es veiès el Made in Japan ) :twisted:
De totes maneres s´en van importar moltes d´aquestes Kawasakis 400 i també de les 650 ( molt semblants a la Zephyr ) que anaven de conya i no tenien problemes ) finalment es va descubrir el pastel i les darreres importacions es van quedar al port de Vigo o Bilbao ( ara no recordo ) podrint-se allà per no poder-se despatxar a Duanes.
També hi havien " espabiltats " que es possaven d´acord amb algún importador potent de França o de Anglaterra per tal de " fabricar " una moto ( europea ) amb motor de 4 cilindres i amb la totalitat de components fabricats a Europa tal com promulgava la llei espanyola: O sia una Japonesa amb el diposit canviat i amb frens Brembo en comptes de Nissin. :twisted: :twisted: :twisted:
Així van neixer les Japauto ( Honda 750 Four, rectificat a 900 ) diposit de fibra i rodes i frens canviats i que es venia a un preu prohibitiu aleshores i que entraven en comptagotes.
Les Dunstall ja eren motos molt més elaborades amb xassis tubuluar de crom-molibdé fabricats per ells mateixos i motor Honda o Suzuki i que eren veritables joies de pseudo-competició i que es venien ( molt poc ) i a preus exhorbitats , aixó si: enlloc hi deia Made in Japan.
També hi havia els xassis Gus Khun ( holandesos ) encara més bons i que també havia importat " dues o tres unitats" a algún capriciós.
En aquells finals dels anys 70´s Bultaco, montesa i Ossa ja estaven en periode de liquidació i amb moltes revoltes sindicals i només Sanglas veien que aviat s´obriria s´aixeta dels productes japonessos ( Decret Sahagún s´en deia ) que aleshores ja havia obert el mercat del automobil a les importacions europees ( el primer cotxe importat "dins de la llei " a Espanya va ser el Citroën CX ) doncs Sanglas va arrivar a un Joint Venture amb Yamaha per incorporar el seu motor Xs400 a les seves motos i jubilar el seu monocilindric ja de 500 cc. i ja obsolet.
Montesa va tancar les seves linees de producció i va esdevenir només importador Honda i fabricació artesanal de les Cotes.
Ossa va plegar definitivament.
Bultaco també.
Sanglas va estar uns anys fabricant amb motors Yamaha, fins tancar definitavnt l´any 1981
Mv Abelló que ja fabricava les Puch a Oviedo , va fabricar ciclomotors Suzuki sota llicencia fins a mitjans 80´s
Derbi, seguia fabricant ciclomotors.
Ducati Mototrans, va plegar l´any 1983
:| :| :| :|
Kawasaki KZ 400 primera moto japonesa importada a Espanya