
BLOG DEL VIATGE: EN BUSCA DE CIPANGO
El Blog l'ha escrit en Joan Carles (Cuco).
EL VIATGE EN NÚMEROS
- 2 motos
- 50 dies
- 9 païssos
- 4 visats
- 10 husos horaris
- 2 ferrys
- 17.219kms
- 117kms/h (velocitat màxima en tot el trajecte)
- 92kms/h (velocitat màxima per les pistes de Mongòlia)
- 1.033 litres de gasolina
- 10 litres d'oli
- ... i CAP Multa
MENCIÓ ESPECIAL
Voldria fer especial menció a tota aquella gent que des d'un primer moment han intervingut en aquest viatge, d'una manera o d'un altra, des dels seus inicis quan només era un projecte fins al moment final de preparar la sortida i alhora durant el propi viatge. MOLTES GRÀCIES A TOTS!!!
Especialment ho voldria agraïr a la familia, que des de casa han estat en tot moment vivint-lo i patint-lo amb nosaltres, no deu ser gens fàcil quedar-se a casa esperant la tornada d'uns que estan creuant mig Mòn sense saber res d'ells en dies... MOLTES GRÀCIES PER ENTENDRE-HO!!!!
INTRODUCCIÓ
Tot arriba. Aquella feina feta durant els últims dos anys que semblava no havia de servir per res, al final ha servit de tal manera que ens ha permès superar els problemes, inconvenients i entrebancs propis d’un viatge d’aquestes característiques. I és que assentats al sofà de casa tot és molt bonic, i qualsevol accident, dolor corporal o problema mecànic es soluciona amb una senzilla trucada o acció, però al mig del no res, sense aigua i amb considerables símptomes de cansament, qualsevol circumstància pot esdevenir una discussió, una pèrdua de nervis o qualsevol situació complicada que provoqui que el viatge de la nostra vida es converteixi en el malson de la nostra existència. I a milers de quilòmetres de casa això és el pitjor que ens pot passar.
Per sort, crec que els dos varem sortir de casa conscienciats d’on anàvem, com hi anàvem i perquè hi anàvem. Fet que ens ha permés la convivència durant aquests 50 dies, fonamental per a dur a terme aquest “projecte”.
Costa fer-se a la idea de deixar casa teva durant gairebé 2 mesos, la teva feina, la teva família, els teus amics, allò que més t’estimes, però tot i els moments durs viscuts durant el desenvolupament del viatge, ha valgut la pena l’experiència. Ens hem fet més forts segons passaven els dies, hem aprés coses noves a cada minut que passava, hem conegut gent fantàstica i d’altra que no cal tornar-se a creuar, hem vist paisatges increïbles al mateix temps que inhòspits, tristos o catastròfics, hem dormit a qualsevol lloc, des del millor matalàs fins a un llit amb una planxa de fusta sense cap mena de coixí, passant per boscos, deserts i inclús directament a sobre de l’asfalt o darrera d’uns matolls en una terminal d’aeroport, i és que el cansament és el millor amic per a caure rendit allà on faci falta.
Per sort, una vegada finalitzat el periple que ens ha apropat fins a Japó, a la recerca de Cipango, podem concloure que ha estat tota una experiència diferent, en llocs diferents, amb gent diferent, amb menjars diferents i és que tot i assemblar-nos uns als altres, som totalment diferents, i nosaltres ho hem pogut esbrinar durant 50 dies de viatge, i més de 17.000kms d’asfalt, de terra, de sorra, de fang, de rius. Hem circulat fort, ja sigui de dia o de nit (sempre que les circumstàncies ho permetessin, és clar), hem menjat molt poc, hem dormit el que la situació permetia i hem descansat sempre i quan es podia, i degut a això puc dir que un viatge així no és gens fàcil. Àsia no és Europa, les carreteres es troben en mal estat, les gasolineres (per dir-ho d’alguna manera) són indefinibles, el respecte a la carretera és inexistent, la policia està per tot arreu i a diferència d’aquí, allà no treballen per la nostra seguretat, la diferència de llengua és un mur infranquejable al qual ens vam haver d’acostumar des del cinquè dia de viatge fins a la tornada, i pel que fa a la higiene i la salubritat millor deixar-les en un segon pla.
Cal dir també que ha estat un plaer compartir el viatge amb en Joan Carles. La preparació prèvia minuciosament estudiada, inclús podríem definir-la gairebé malaltissa, ha valgut la pena. I tot l’esforç i temps dedicat a casa, fent trucades, visites, investigant per Internet i preguntant allà on fes falta, ens ha servit per a que els possibles imprevistos fossin els mínims, i en cas d’haver-ne poder solucionar-los el més ràpid possible.
Voldria fer especial menció també a la feinada de preparar els tracks del viatge, i no estem parlant d’una ruta de diumenge al matí, sinó d’un trajecte a l’altra banda del món amb tot tipus de paviments, ciutats, corbes, deserts, muntanyes, cruïlles, etc., realment és per treure’s el barret! És increïble com una línia feta des de casa ens ha permés girar a la cantonada correcta en ciutats com per exemple: Moscú, Novosibirsk, Vladivostok, Seoul o Tokyo, i alhora ens ha permés prendre la direcció correcta tot creuant els inhòspits paratges mongols. Chapeau!
VIDEOS
[youtube]-UJRhoiwWHs[/youtube]
[youtube]Koav9S_pR14[/youtube]
CRÒNICA
Dijous (08.07.2010): Vilanova i la Geltrú – Freiburg in Breisgau
- Distància Etapa: 1.128 kms
- Distància Acumulada: 1.128 kms
- Gasolina: 87,98 €
- Allotjament: 18,00 €

El carrer és fosc i gairebé no hi ha ningú, em costa de creure que fins gairebé dos mesos després no tornaré a veure aquell carrer solitari, però no tinc gaire més opció que sortir en direcció La Jonquera tot circulant per l’autopista, on m’espera en Joan Carles, el company de viatge el qual es presenta amb en Ricard, un amic de l’Africa Twin Club España que sense res millor a fer que sortir d’Andorra a mitjanit fins a Manresa i després fins a la frontera de matinada, s’apropa a acomiadar-nos.
El primer ensurt apareix quan no trobem les claus de la KTM. Si portem 200 quilòmetres i ja hem perdut les claus, què ens pot passar més enllà? Per sort només ha estat un ensurt i estaven ben amagades a la butxaca de la jaqueta.
Són les 8’00h del matí i, amb els dipòsits plens, enfilem cap a França en direcció Alemanya, patint de tant en tant la son acumulada en les ultimes hores i degut a la qual hem de parar en alguna àrea de servei per a poder descansar, i és que si el viatge serà dur la preparació prèvia dels últims dies ha estat frenètica.


L’autopista es torna monòtona, de tant en tant patim congestions entre els peatges de Montpeller i Nimes, i finalment també a l’alçada de Lyon, però res que no puguem superar circulant amb precaució entre els cotxes o per la vora de l’autopista. Al cap de 15 hores aconseguim arribar a la frontera amb alemanya, punt on ens separem una estona perquè en Joan Carles vol apropar-se a la frontera suïssa, i jo no en tinc cap ganes i prefereixo arribar més d’hora i poder descansar, que ha estat un dia dur.
Tot creuant el Gran Canal d’Alsàcia em venen records a la memòria, en aquest punt hi vaig estar fa un parell d’anys amb la Patrícia camí de la Selva Negra, i recordo que estava plovent, molt normal en aquestes latituds. Enfilo cap al Nord tot enllaçant amb l’autopista A5, ja a Alemanya, camí de Freiburg on tenim reservat un llit al Black Forest Hostel.
No passa gaire més d’una hora que apareix en Joan Carles, mentre jo estic organitzant l’equipatge, ja dutxat i mínimament descansat. Per acabar un dia dur però orgullosos d’haver-lo portat prou bé tot i la distància recorreguda, anem a sopar que ens ho hem guanyat, i per a tal ocasió ens deixem veure per una pizzeria que conec i que tenen tots els plats a meitat de preu, i és que una pizza mitjana per 4€. a Europa no la trobes tant fàcilment.
Divendres (09.07.2010): Freiburg in Breisgau – Frankfurt – Kassel
- Distància Etapa: 474 kms
- Distància Acumulada: 1.602 kms
- Gasolina: 36,97 €
- Allotjament: 18,50 €








A mig matí, i una vegada tot recollit, enfilem cap a l’autopista A5 de nou, en direcció Nord, per tal de fer els quilòmetres que ens separen de Frankfurt, on tenim previst fer una parada al centre per visitar-ho, tot i la calor que fa, i és que arribem a veure 42ºC en un termòmetre a les 14h, moment en que ens estem refrescant en una font pública, i no sense ganes de posar-nos-hi sencers, perquè és bastant agobiant fer turisme així, i més encara haver-nos de posar la roba de cordura per seguir fent quilòmetres.





Cap a les 17h tornem on hem deixat les motos, que per cert les hem deixat molt carregades, i és que ens hem posat de turistes de cap a peus, tot deixant l’equipament lligat a les motos. I per tant, ens hem de tornar a vestir de “romans” per a continuar el viatge fins a Kassel, on tenim reservat un Formule 1, i així tenir demà menys distància a recórrer fins a Berlín, ciutat que volem gaudir al màxim tot i el poc temps que hi serem.
Cal dir que costa una mica circular per l’Autobhan Alemana, en trams que no hi ha límit i a velocitats inferiors a la que porten els propis camions, i és que posar-se a l’altre carril a 105km/h per avançar un camió, mentre que pel retrovisor veus apropar-se un vehicle a 200km/h, no fa molta gràcia. Per sort, des del primer moment que es creua La Jonquera el respecte cap als demés usuaris de la carretera apareix per art de màgia, i tot i estar ocupant el carril esquerra els demés es mantenen pacients fins que t’apartes. Spain is different!
Dissabte (10.07.2010): Kassel – Berlin
- Distància Etapa: 402 kms
- Distància Acumulada: 2.004 kms
- Gasolina: 31,36 €
- Allotjament: 10,00 €


Després d’una dutxa renovadora de la calor que ha fet, i la que està fent, ens dediquem a descansar una estona a un cibercafé de la vora, i així deixar passar les hores de calor, perquè si a Frankfurt hi havia 42ºC, a Berlín no deguem estar gaire lluny d’aquests índex de calor.
Cap a les 17h cerquem una parada de metro propera al Hostel per apropar-nos cap al centre.













Diumenge (11.07.2010): Berlin – Varsòvia
- Distància Etapa: 607 kms
- Distància Acumulada: 2.611 kms
- Gasolina: 47,35 €
- Allotjament: 17,00 €
No hem circulat ni cinc quilòmetres per aquest nou país en direcció Poznan, quan ens adonem que, tot i no haver fet cap tràmit aduaner, estem a un altre món. Tot canvia, la gent és d’una altra manera, el paisatge ja no és el típic d’Alemania, la carretera és l’antagonisme personificat d’una autovia alemanya. A partir d’ara se’ns acaba la tant solitària i còmoda autovia, el respecte a la carretera desapareix i entra en joc allò de “el més gran passa”, i amb això el que vull dir és que s’avança quan se’n tenen ganes, independentment si hi circulen vehicles de cara o no, ja s’apartaran.
A mig matí arribem a Poznan, una ciutat molt neta i organitzada situada entre Varsòvia i Berlín, totalment diferent al que hem pogut observar fins ara a la carretera i pobles propers, on el caos i la desorganització es troben al capdavant de tot. Anem fins al centre per donar-hi un cop d’ull i ens sorprèn amb rapidesa, la plaça central és com un mural, totes les façanes que la rodegen es troben pintades de diferents colors, amb tot de terrasses pels voltants i fonts a les cantonades.


Aprofitem per canviar divisa i així arribar a Varsòvia amb capacitat de comprar en metàl•lic, que no sempre accepten “Carta”.


A migdia enfilem cap a la següent ciutat, que encara queden uns quants quilòmetres i amb l’estat de les carreteres, ningú assegura l’èxit fins que no s’hi arribi. Així que sense més parades que les necessàries arribem a Varsòvia cap a les 16h, amb temps suficient per arribar al Hostel Tamka, on tenim reservats uns llits, visitar la ciutat i per últim gaudir de la victòria de “La Roja” en un parc prou gran de la ciutat, rodejats d’Holandesos que també volen guanyar.








Dilluns (12.07.2010): Varsòvia – Brest – Minsk
- Distància Etapa: 569 kms
- Distància Acumulada: 3.180 kms
- Gasolina: 34,14 €
- Allotjament: 0,00 € (acampada en bosc indeterminat)
Arribem a la frontera amb temps suficient, cap a les 9,30h, i és que tot i saber l’hora d’arribada no sabem quan en sortirem, sort que hem esmorzat abans d’entrar per gastar els “polacs” que dúiem a sobre. Tot just arribar visualitzem la cua pertinent de tota frontera, i com a bons mototuristes que som, ens col•loquem en primera fila i inclús ens fan la senyal de que podem avançar-nos més i tot. Al final i després d’una bona estona aconseguim arribar a la frontera pròpiament dita, on ens tenen “ballant” d’una caseta a una altra per a dur a terme tot tipus de control: Passport Control, Motor Control, Insurance Control, etc...
Ens costa dues hores i mitja, i una bona suada d’aquí cap a allà, però ho aconseguim i comencem a circular per Bielorússia en direcció Brest. Una estranya sensació s’apodera de nosaltres, un dels objectius del viatge ja està complert, i estem una mica eufòrics al veure’ns circular per un dels països més tancats del món, del qual gairebé no tenim informació.

Arribem a Brest, ciutat ubicada a la línia fèrria que comunica Berlín amb Moscou, i important punt de pas durant la 2a Guerra Mundial, i també durant les següents dècades, formant part d’un important camí comercial entre Europa i l’antiga Unió Soviètica.
Aquesta ciutat va ser cremada durant el s. XIV pels alemanys, a finals del s. XV va ser destruïda per un àtac a mans dels tàrtars de Krimea, a finals del x. XVIII va ser conquerida per l’exèrcit del general rus Suvorov, i al s. XIX van construir una fortalesa monumental, la qual aprofitem per visitar. Així que la història de la ciutat no te pèrdua, hi han vivències per a tots.




Circular per Bielorússia es difícil, no només per la circulació i el respecte existent a la carretera, sinó a més perquè es fa lent i monòton, al que li hem de sumar un bon xàfec quan ens estem apropant a Minsk, on en principi portem reservat un apartament al centre d’aquesta ciutat, bastant desconeguda per cert.
Per a sorpresa nostra, el fantàstic i cèntric apartament es converteix en un “trunyo” ubicat a les afores, a l’interior d’una barriada de dubtosa reputació, ja que per casualitats del món l’apartament cèntric no te aigua calenta i només li queda aquest. Després d’intentar discutir amb la senyora que ens l’obra, i dic intentar perquè ni ella parla anglès ni nosaltres rus, només queda esperar a que vingui l’encarregada, que si s’expressa mínimament en anglès. Quan arriba està més nerviosa ella que nosaltres, i després d’una estona cedeix a deixar-lo a meitat de preu, però quan tornem a estar a l’apartament (un 4t sense ascensor) amb totes les bosses, torna a dir el preu inicial, amb el que tots 4 (nosaltres 2 i el cabreig correspon de cadascun) marxem d’allà amb els diners a la butxaca a la recerca d’un altre hotel.
I com el tema va de sorpreses, quina millor nova sorpresa que assabentar-nos de la falta d’oferta hotelera de Minsk, i és que quan un lloc no és turístic val més no esperar hotels.
Quan estem sortint de Minsk em quedo en reserva i hem de buscar una gasolinera per a poder seguir donant tombs, que sinó encara tindrem un problema més. Quan la trobem li preguntem a un noi sobre l’existència d’algun hotel proper, i ens fa el favor de trucar a una mena d’alberg d’estudiants, on en principi ens esperen, però quan arribem la senyora de la porta ni tant sols obra la boca, no parla anglès ni fa l’esforç de que l’entenguem, amb el que amb certa resignació i cara de “gilipolles” decidim sortir de la ciutat per acampar en un bosc proper. I així ho fem, desfent els nostres passos trobem un racó al bosc prou acollidor com per passar-hi la nit, i és que és gairebé la una de la matinada i necessitem dormir una mica.

Dimarts (13.07.2010): Minsk – Orsha
- Distància Etapa: 219,80 kms
- Distància Acumulada: 3.399’80 kms
- Gasolina: 13,19 €
- Allotjament: 14,00 €
Ens deixem veure per la Plaça de la Victòria, el Palau de la República i la gran plaça que hi ha davant, el memorial als herois de la guerra afgana, etc. Per sort estan ben dotats de parcs i jardins amb molta ombra, amb el que no deixem passar l’ocasió d’estirar-nos en uns bancs per descansar.






A mitja tarda decidim tirar endavant, i apropar-nos a la frontera amb Rússia, així demà ja estarem més a prop per a dur a terme les gestions que ens esperen. Tirem per la carretera en direcció Barysaw, ciutat propera al riu Berezina, i on acabem veient un altre monument a Lenin, un dels primers dels tants que tenim previst veure durant tot el trajecte per territori rus. Finalment arribem a Orsha, on tenim controlat un hotel prou cèntric, i per a sorpresa nostra està molt bé de preu i podem deixar les motos al seu aparcament. L’amabilitat de la gent que hi treballa la deixarem en un segon pla, almenys tenim on dormir, i de moment no mosseguen.
Dimecres (14.07.2010): Orsha - Smolensk – Moscú
- Distància Etapa: 570 kms
- Distància Acumulada: 3.969,80 kms
- Gasolina: 22,23 €
- Allotjament: 13,50 €
Al poc de continuar parem a Smolensk, primera ciutat de la Rússia occidental que visitem, i una de les més antigues d’aquest país. És una ciutat emmurallada que ha estat destruïda en diferents ocasions al llarg de la seva història. I on aprofitem per treure diners amb la moneda “local”, abans de fer la corresponent parada per visitar la catedral i el kremlin, construït de pedra entre 1597 i 1602 és el més gran de Rússia.
Seguim viatge cap a Moscou, i és que amb les carreteres existents per la vora i que encara ens queden 360kms, val més la pena seguir fent quilòmetres en direcció Nord-est. I bé que fem ja que al final l’entrada a Moscou, la ciutat més poblada de Rússia i d’Europa, es fa una mica difícil, i més quan arribem en hora punta i el trànsit, a part de ser abundant també és caòtic, tot juntament amb el percentatge de vehicles que tenen preferència al dur al sostre una llum que els permet passar per davant dels demés, sempre amb la corresponent ostentació de diners que caracteritza a les ciutats de l’antiga Unió Soviètica, especialment a Moscou.


És una ciutat de grans avingudes, on el vianant no te dret ni a passejar-hi, perquè els passos de vianants van sota terra com si de l’accés al metro es tractés, i els vehicles es mouen a velocitats massa elevades encara que sigui per dins a la ciutat, tot envoltat de gratacels de ciment gris de l’època stalinista, entre els quals destaca la Torre de Shújov.


Aprofitem la tarda i la nit per a fer un petit vol per la Plaça Roja, el Kremlin, i la Catedral de St. Basili, temple ortodox realment fantàstic i mundialment conegut per les seves cúpules acolorides en forma de bulb, ubicada just davant de la Torre Spasskaya del Kremlin, i l’església de Sant Joan Baptista.

Dijous (15.07.2010): Moscou
- Distància Etapa: 0,00 kms
- Distància Acumulada: 3.969,80 kms
- Gasolina: 0,00 €
- Allotjament: 13,50 €

A la tarda tirem cap a Arbat Ulitsa, el més famós carrer de Moscou, banyat d’artistes de tota mena (músics, pintors, poetes, etc.), gent passejant, locals de moda, establiments comercials i per a seguir amb la tònica que veiem des de que estem a Moscou, ostentació de riquesa i poder pels quatre costats: Goldwing’s, Harley’s, Bentley’s, Hummer’s, etc. Tot és riquesa, tot és poder... no és d’extranyar llavors que al 2008 fos nombrada la ciutat més cara del mòn per tercer any consecutiu. És més, és la ciutat on resideixen més persones amb fortunes superiors a mil milions de dòlars.







Amb més de deu milions d’habitants, és la ciutat més poblada de Rússia i d’Europa, fet que caracteritza a aquesta ciutat com un important centre econòmic, polític, cultural i científic del país.




Divendres (16.07.2010): Moscú – Sergei Posad – Niznhy Novgorod - Cheboksary
- Distància Etapa: 730 kms
- Distància Acumulada: 4.669,80 kms
- Gasolina: 28,47 €
- Allotjament: 12,50 €
Sortim de Moscú en direcció Sergei Posad, per fer una primera parada i visitar el monestir de la Trinitat i Sant Sergei, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO al 1993, es considerat el més important centre espiritual de l’esglèsia ortodoxa russa. Per a sorpresa nostra, no ens desperta gaire més interès que donar-li la volta i tornar a enfilar les motos. Teníem previst fer una parada més llarga però no val la pena.


Ha estat un dia dur però hem pogut avançar més del previst al planning i ens hem quedat a 150 quilòmetres de Kazan, en un motel de carretera relativament en bon estat. En aquest punt m’adono que he perdut la “reserva” de diners que portava amagada a la moto, promogut especialment pel clot que he agafat a la carretera degut a l'estat d'aquesta i que m’ha fet saltar més del desitjat. Per sort no eren gaires diners en el conjunt del viatge, però qui se’ls trobi es posarà content.


Dissabte (17.07.2010): Cheboksary – Kazan – Ufa
- Distància Etapa: 718 kms
- Distància Acumulada: 5.417,80 kms
- Gasolina: 28,00 €
- Allotjament: 19,20 €







La carretera principal es transforma en el que nosaltres classificaríem com carretera abandonada, plena de clots i salts. El volum de trànsit és incalculable, especialment de camions, que hem d’anar superant de mica en mica i amb molta precaució. Canviar de carril implica saltar els nervis que s’aixequen de l’asfalt degut al pas dels vehicles pesats, i el més impressionant és veure l’ombra de la moto a l’asfalt, deu n’hi do com treballen les suspensions!
Finalment arribem a Ufa, sense interès turístic i al mateix temps sense oferta hotelera, i la poca que hi ha ens dispara el pressupost. Així que decidim sortir d’aquesta ciutat, amb morfologia soviètica de nou, a diferència de Kazan, per cercar un altre motel de carretera, on acabem sopant una mena de pastís amb carn que entra prou bé tot i no saber l’origen.
Què hi farem, l’idioma per una banda i la simpatia d’aquesta gent per l’altra no ajuda gaire a mantenir una conversa amb ells.
Diumenge (18.07.2010): Ufa – Chelyabinsk – Ekaterimburg
- Distància Etapa: 670 kms
- Distància Acumulada: 6.087,80 kms
- Gasolina: 26,13 €
- Allotjament: 0,00 € (convidats a casa de l’Anton i la Natalya)
Al final surt bé i podem acabar els 500 quilòmetres que queden fins a Ekaterinburg, on després de cercar i preguntar en diferents hotels no en trobem cap que ens hi deixin passar la nit. Antigament anomenada Sverdlovsk en honor del dirigent Yákov Sverdlov, és la primera ciutat asiàtica que visitem, propera amb la frontera d’Europa, que amb una població superior al milió d’habitants es tracta de la quarta ciutat més gran de Russía, i la veritat és que resulta prou agradable passejar-s’hi.







Com que no trobem res per allotjar-nos, decidim sortir en direcció Tjumen per trobar un altre motel de carretera i així poder-nos-hi estar, però en un semàfor ens paren l’Anton i la Natalya, una parella jove que s’havia casat el dia anterior i que ens conviden a quedar-nos a casa seva. Són del MotoClub d’Ekaterinburg i fins a dia d’avui seran els millors amfitrions que hem tingut.

Ens permeten deixar les motos en una mena de garatges pròxims a casa seva, que tot i el barri i el portal d’accés, és prou acollidora i està molt ben decorada. Ben bé no sembla que estiguem al barri on estem.