Instal·lació Mando Parking A La Moto

Per parlar de mecànica, accessoris, equipament, etc.

Moderador: Airald

Respon
Indi
Presentats
Entrades: 58
Membre des de: dv. abr. 09, 2010 1:18 am

Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Indi » dv. juny 25, 2010 7:41 pm

Faré la meva petita contribució a aquest fòrum. No es tracta pas de cap invent meu ja que és un tema molt tractat a internet però sí que he utilitzat idees que he trobat per altres fòrums (en especial un de dedicat a la v-strom-no direm noms-, suggeriments, etc). Al final potser la millor contribució és posar fotos i aclarir idees que al principi poden estar disperses per diversos llocs.

A veure, anem a pams.

La idea és aquesta: Volem evitar haver de treure el mando del pàrking quan arribem a casa.

Per què? Doncs perquè som uns mantes (això d'entrada) però el que és més pal és els dies que plou. Treure't els guants, buscar per les butxaques, etc etc etc

Com ho farem? En realitat és senzill. Necessitem un mando dels antics, dels que utilitzen una pila petita de 12V i no una pila de botó.

Què necessitarem? Necessitarem el mando, un relé, un regulador, estany i soldador, capseta on instal·larem els components electrònics, cables, cinta vulcanitzant, un blister mascle i femella i uns faston pels cables.

L'ESQUEMA ELÈCTRIC
Volem que quan activem curtes i llargues se'ns activi el mando. Tradicionalment això s'havia fet simplement utilitzant les llargues al mando però feia que aquest anés emetent mentres portàvem les llargues. Mal rotllo, no? Doncs res, passem a les ràfegues que rarament les utilitzem. Farem servir un relé.

Un relé estàndard d'automoció (que val uns 2 eur) té 4 potes: la 30, la 86, la 85 i la 87. Quan per la 86 hi entra corrent (llargues), per la 87 sortirà, i només en aquell moment, la corrent que entra per la pota 30 (el de les curtes). Vaja, que quan apretem les ràfegues el relé deixarà passar la corrent de les curtes, típicament 12V.

Per evitar sobretensions (sembla que a algú li ha passat) que puguin malmetre el mando farem passar aquesta corrent a través d'un regulador 7812 (0,24 eur en una botiga d'electrònica) que regula la corrent positiva (el 7912 regula la negativa). Així estarem segurs que tindrem 12V més nets que una patena i no 14,5V com sembla que algunes bateries arriben a donar.

Per tant, l'esquema és el següent:
Imatge

La idea és posar dins una capseta el mando, el relé i el regulador. Els 3 cables que sortiran aniran a un blister mascle (o femella) que connectarà amb el femella (o mascle) dels 3 cables que creuaran la moto des de sota el seient fins al llum esquerra.

SOLDAR COMPONENTS ELÈCTRICS

Cal posar un cable al mando (soldant-lo amb estany) amb la idea de fer un pont sobre el botó que utilitzem. És a dir, farem que el mando estigui sempre actiu, és a dir, que no faci falta pitjar el botó (he vist gent que el què ha fet és, enlloc de soldar, fer-s'ho venir bé perquè el botó sempre quedi apretat via loctite, xiclets, etc ... però siusplau, fem-ho bé... costa, però dura més).
Per soldar només cal saber quin és el botó i, un secret, posar l'estany per darrera el mando. Veureu que és infinitament més fàcil que per davant, on costa molt que l'estany s'hi enganxi.
La pila ja la podeu llençar (reciclant, siusplau) ja que la corrent vindrà ara sempre de la llum (tot això que ens estalviem).

Imatge

ANirem soldant els cables amb la diea de que els faston que es veuen aniran al relé. Així si algun dia s'ha de canviar es podrà treure més fàcilment. El dispositiu de 3 potes és el regulador (per una banda entra, per l'altra surt i per la del mig hi té la massa. Només cal seguir l'esquema elèctric. Per cert, es nota que les soldadures són d'altíssima qualitat, oi?:b9 :b9 :b9

Un cop tot soldat, ho posarem dins una capseta fantàstica que he trobat.
Imatge

A la capseta hi vaig fer un foradet per treure els 3 cables. Vaig posar cola sota cada component per intentar que es moguin el mínim així com cola al propi foradet (i creieu-me que ha estat una de les millors decisions preses mai perquè tot i anar sota el seient, Déu n'hi do la pols que hi arriba. Com queda al final:
Imatge

Ara cal agafar 3 cables de la distància aproximada que creiem que necessitarem (millor que no feu curt) i embolicar-los amb cinta vulcanitzant. A part de posa'ls-hi uns faston a una de les puntes, les que aniran al blister (connexió) de la capseta.

OBRIM LA MOTO
En el cas de la V-strom cal desmontar mitja moto, cosa que en general deu passar a la majoria: seient, tapa lateral, carenat lateral, frontal sota els llums davanters. ADjunto foto per on passarà el cable (decideixo apartar-lo en aquest punt del motor per evitar al màxim les temperatures massa altes):
Imatge

Els cables van paral·lels a d'altres que ja hi ha a la moto, agafats amb brides en algun punt que m'ha semblat que podien anar massa sueltus. Arribem a la bombeta esquerra. Hi ha un cable per les curtes, un per les llargues i un per la massa. Com saber quin és quin? No us en fieu de ningú, agafeu un voltímetre i mediu. Això segur que no falla.

Gràcies a l'esquema ja sabeu quin ha d'anar a cada banda i gràcies al voltímetre sabeu quin és quin, oi? Doncs au, només cal connectar-los. Suposo que cada moto serà un món, en la v-strom me'n vaig adonar que els cables existents estaven dins uns faston de la pinya. Va ser qüestió de treure'ls pressionant la llengüeta que tenen al centre i posar-hi el meu cable al costat de l'existent.

A la foto es veu el faston en qüestió aguantat amb un fantàstic tornavís dels xinos que em va costar 6 eur fa no sé quants anys.
Imatge

Això ha estat el més pesat de tot però ha valgut la pena, queda molt bé, trobo jo:
Imatge

La capseta, col·locada sota el seient, amb una brida que faci que el cable s'estigui quiet i una mica de porexpan que eviti que es mogui:
Imatge


I ja està, funciona de meravella.

No sóc cap especialista, ni mecànic, ni electricista. Em va costar un matí sencer i 2 nits (no havia soldat mai). Crec que tot això es pot suplir si un s'informa bé, prepara tots els detalls mentalment i sobretot ho fa amb cura, amb ganes de què quedi bé.

Us puc assegurar que la instal·lació ha estat bona. Unes setmanes després de fer-la vaig tenir una caiguda. Res important ni per mi ni per la moto i el mando ha seguit funcionant a la perfecció.

Animeu-vos, perdeu-hi la por i traieu-vos el mando de sobre!
Indi l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. juny 27, 2010 11:13 am, en total s’ha editat 5 vegades.

Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Randy-650 » dv. juny 25, 2010 7:52 pm

Molt pràctic aquest invent, si senyor. La gent del carrer deu flipar quan deus entrar al garatge. :lol:

Gràcies per ensenyar-nos-ho, i aviam si algú més s'atreveix a fer-ho.
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Cabirol
Presentats
Entrades: 1784
Membre des de: dj. jul. 16, 2009 11:01 pm
Ubicació: Roda de Ter (Osona)

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Cabirol » dv. juny 25, 2010 10:22 pm

Jo el portu enganxat amb un velcro al costat dels rellotjes protejit per la pantalla i cap problema, aixo si, cuan plou o rento la moto mel posu ala butxaca

Avatar de l’usuari
Ramon_vfr
Presentats
Entrades: 6889
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 2:27 pm
Ubicació: Qualsevol lloc del mon, sempre en misió secreta al servei de Sa Graciosa Majestat
Contacta:

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Ramon_vfr » dv. juny 25, 2010 10:52 pm

[quote user="cabirol" post="125713"]Jo el portu enganxat amb un velcro al costat dels rellotjes protejit per la pantalla i cap problema, aixo si, cuan plou o rento la moto mel posu ala butxaca[/quote]

Jo també li porto així com en Cabirol, això si, dins una funda de telèfon mòbil i que quedi protegit i no el trec mai per cap motiu, i l'aigua li ha caigut a galledades i continua funcionant be.

Tot i això molt bon invent aquest Indi, gràcies per posar-lo.

Vsssssss
007
NEVER SAY NEVER AGAIN


Imatge

Recte endavant no es pot anar gaire lluny...
El petit Princep

Avatar de l’usuari
Molinenc
Presentats
Entrades: 921
Membre des de: dt. maig 19, 2009 7:33 am
Ubicació: Molins de rei

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Molinenc » dv. juny 25, 2010 11:59 pm

M'ho apunto Indi, hi crec que més endavant ho faré. Moltes gràcies! :D

Avatar de l’usuari
Frank
Presentats
Entrades: 2259
Membre des de: ds. gen. 13, 2007 10:52 pm
Ubicació: Baix Empordà

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Frank » ds. juny 26, 2010 2:11 am

Jo ho porto, però en un circuit independent, amb polsador.
Abans, a la Burgman, ho havia portat també amb les llums,
li vaig fer la instal·lació al 2006, quan la vaig comprar,
pero amb la Deu, vaig decidir fer-hi un circuit totalment independent.
[align=center]
La meva terra, Catalunya.
La meva parla, el català.
La meva dansa, la sardana.
El meu desitg, la llibertat.

Busca'm vora la mar, per l'Empordanet - (Castell)
Imatge[/align]

Avatar de l’usuari
Geroni
Presentats
Entrades: 3203
Membre des de: dc. gen. 10, 2007 12:57 pm
Ubicació: Juneda -Lleida--Jesus i Elvira

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: Geroni » ds. juny 26, 2010 7:31 am

Jo tambè fa 2 anys que el porto instalat amb un interruptor de la mateixa moto i perfecte.Abans sempre anaba buscant el comandament per les butxaques i no acabes mai de trobar.lo amb els guants posats.
La ventatja de tenir.ho amb corrent es que sempre está la "bateria" del comandament carregada i t`en despreocupes per sempre d`ell.
De totes maneres,gracies per el brico. ;)
El mon s`está quedant sense GENIS:Einstein es vá morir,Beethoven es vá quedar sord i a MI,ja em comença a fer mal el cap.
Fa dos setmanes que vaig començar a fer dieta .Ja he perdut 14 dies.

Avatar de l’usuari
GRUM
Presentats
Entrades: 1837
Membre des de: dg. ago. 30, 2009 4:17 pm
Ubicació: Manresa

Re: Instal·lació Mando Parking A La Moto

Entrada Autor: GRUM » ds. juny 26, 2010 11:42 am

Ja fa temps que miro algún brico d'aquests, però amb les meves mans i els meus coneixements d'electricitat el més recomanable és que continui buscant per totes les butxaques o m'arrisco a carregar-me el circuit elèctric de la moto :mrgreen:
Quina pena no saber-ne més :crys :crys
Em sembla que acabaré buscant un lloc on poder-lo enganxar amb velcro adhesiu com diuen per aquí :roll:
L'aprenentatge és una cosa que dura tota la vida.
Coleccionista de vivències.

Respon

Torna a “Equipament,mecànica i accessoris”