La ruta:Enllaç
Perfecte per anar a explorar la zona de Rialb i Alt Urgell, pendre vistes, explorar racons, prèvies, ... vaja un matí GS complert.
Surto pasades les 07:15 de Centelles. Ruta d'aproximació fins a Ponts per l'eix. Per fi...quasibé acabat i velocitat límit a 120. Pocs cotxes que em deixen pasar. Faig via.
Fresqueta matinera, pero sense fred. 1 punt de calefactables i gas. Fins a Calaf be, de Calaf a Ponts boira humida i freda, molt freda. No paso de 80 / 100.
Arribo a Ponts i vaig un café amb llet calent al Ventureta. L'esmorçar...mes tard. En el casc, una peliculeta de glaç.
Pasades les 09:00 comença la ruta. La C-1412 es una carretera inmillorable. Rapideta, bona asfalt, bones traçades, ..., m'encanta.
Per sort, al enfilar-me una mica la boria escampa i puc gaudir de les vistes, el paisatge i la GS.
Faig via fins el punt D del mapa. Avui també volia "descubrir" esglesies o ermites abandonades o perdudes. Per tant, em vaig fer una llista.
La primera era l'Ermita de Sant Josep, per anar despres per pistes a la de Sant Jaume.
La de Sant Josep està inclosa en un mas de turisme rural típic català, Heratat la Guàrdia. Per anar a Sant Jaume tenies que pasar per dins de la casa de turisme,
i estaba tancat amb cadenes. No puc anar, llastima. El paisatge ja no te pérdua...
I una de la Viquipèdia. L'Ermita de Sant Josep estan dins del mas.

Desde aquest punt (punt D del mapa) enfilo un petit tram de pista tranqui-off perfecte per la GS.
Aquesta pista enllaça amb el trencant que hi ha desde la C-1412 i enfilo cap a l'Ermita de Sant Joan (punt E del mapa).
Desde aquest trencant hi ha un indicador pendent...la pista al Coll de Faidella. Mes tard faré un tastet, pero pendent per un dia complert GS per fer aquesta pista i continuar cap al Boumort (que ja vaig fer-ne una part). 100% GS.
Aquesta Ermita (Sant Joan) torna a estar dins d'un mas, tancat i amb gosos bordant...no puc entrar.
Continuo fins Sant Cristofol de la Donzell (punt F del mapa). Una pista d'uns 4 Km perfecte, solitaria, natura, silenci...
Quan veig l'Ermita, em paro. Contemplo el lloc. Solitud, bon temps, bon paisatge, silenci...ideal per esmorçar.
Que millor que un entrepà de pernil del bo, una birreta de Lupulus del Montseny... i aquestes vistes?
L'Ermita es del segle XI, en un nucli de petites cases abandonades. Terra de reconquestes, de repoblament, d'identitat catalana...
Contemplo una estona el lloc pensant amb les dures condicions de vida de no fa tants anys, la gent que hi vivia aillada, l'abandonament...
Continuem fins el punt G del mapa, on hi ha la cruilla cap a la pista al Coll de Faidella (Pendent!!). Enfilo cap al poble del Puig (punt H)
Algunes vistes mes:
Despres de fer pistes, ara toca asfalt i fer correr una mica la GS. Reculo per agafar la carretera que em portarà a Peramola, tocant el pantà de Rialb.
Molt molt divertida i rapideta. De 3era/4arta per la GS. Poc transit, poc humida i amb vistes.
Una de les cues del pantà (punt I del mapa):
Una capelleta perduda:
La "rossa":
El tram d'on venia...
St. Iscle de la Torre i Sta. Victòria, s. X-XI:
Segons la Web de la Baronia de Rialb:
L'església de Sant Iscle i Santa Victòria centra el petit nucli de la Torre de Rialb, situat en un esperó que domina el curs de Rialb, al marge esquerre, just davant de l'església de Sant Girvés. A la Torre de Rialb s'hi pot arribar per la carretera que va a Politg i a Peramola.
Aquest edifici es del tot excepcional dins del context de l'arquitectura catalana alt- medieval, que per les seves condicions constructives podria semblar una obra del segle XI allunyada dels corrents dominants en la seva època. Amb tot i i això no es pot excloure una dotació anterior, a cavall entre el segle X i el començament del segle XI. L'edifici, però, es devia acabar o reformar a la segona meitat del segle XI.
Continuem fins a Peramola, un pur divertimento per anar en moto.
Al tombant, abans de arribar a Peramola, apareix la vall d'Oliana i la serra de Turp i Mora (Alt Urgell).
A la vall que va cap a Ponts, la boira continua encallada...perfecte.
Desde Peramola surt una pista que dur a les cases de Cortiuda, i a les montanyes de l'Ermita de Sant Salvador. Anirem a explorar...
Just sortin del poble (no te pérdua) la pista te un tram encimentada. Despres ja es torna pista tranqui-off.
El temps s'acaba. Les 12 i poc i tinc que anar a dinar a casa. No puc continuar, pero aquesta pista es una altre pendent.
Si la segueixo, pots enllaçar amb el Poble del Puig i la pista de la Faidella. Necesito 1 dia sencer.
La tornada no te despercidi. La faig sempre que puc per tornar ràpid. Oliana, Solsona, Manresa, Vic i a casa.
El tram d'Oliana-Solsona-Manresa amb sol, sense boira ni humitats es fan a ritme. La GS...perfecte.
Alguna foto mes Enllaç