Pagès

Espai per humor i altres temes

Moderador: Airald

Bloquejat
Ra-mon
Presentats
Entrades: 5102
Membre des de: dj. feb. 12, 2009 9:34 pm
Ubicació: Vic - Osona

Pagès

Entrada Autor: Ra-mon » dv. nov. 09, 2012 10:01 pm

Aquest post segur que no agradarà a alguns/es però estic indignat per l'us que es fa de la paraula «pagès» i ja comença a ser hora que algú intenti posar-hi remei i explicar d'una manera clara qui és o fa de pagès.

Jo durant alguns anys de la meva vida he fet de pagès i, la veritat, és que m'emprenya moltíssim quan algú en parla amb despreci i mofant-se'n descaradament.

Administradors i moderadors, si no us agrada aquest escrit el podeu esborrar, tot i que em sabrà una mica de greu.

-------------------------------

Extret de la viquipèdia

Un pagès, camperol o llaurador és una persona que té com a ofici treballar les terres. El pagès tradicionalment és definit en sociologia com el membre d'una comunitat en una societat agrària o rural. Quan el pagès es troba aïllat a grans propietats del seu domini, o maneja la seva producció amb una considerable orientació comercial, es transforma en un granger.

Els pagesos tenen els coneixements que els ha donat la gestió del medi de producció, la terra, i l’experiència acumulada, amb èxits i fracassos, al llarg de generacions.

Edat mitjana i moderna
Durant l'edat mitjana el sistema feudal es va implantar arreu d'Europa. L'amo del feu exigia que la gent li rendís gran part de la seva tasca a canvi de la llibertat de conrear els seus propis petits terrenys. Mancats d'instrucció acadèmica, els pagesos vivien en humils barraques. Al llarg d'aquests anys van néixer freqüents pestes i moltes vegades la població va patir fam, situació que es va accentuar amb la pesta negra.

A mesura que la independència del pagès va anar creixent, aquest va tenir més oportunitats de pensar i de prendre part en altres aspectes de la vida social.

Al segle XIV van aparèixer gremis de pagesos a Manresa, a Lleida i a Reus. A Barcelona, al segle XV, els llauradors i els hortolans s'agrupaven en la mateixa confraria. Els pagesos de remença eren els que no podien deixar el seu mas sense autorització o redempció del seu senyor. A Lleida, representaven un tant per cent important de la població urbana i, fins i tot, participaven a la paeria. A Mallorca els pagesos i representants de les viles s'organitzaven en el Sindicat de Fora que va aparèixer el 1315.

Com denota el volum de la construcció de moltes masies, antany a les cases de pagès hi vivia molta gent: l'amo, l'hereu, els altres germans cabalers, la família extensa, mossos i pastors. Eren centres de producció, on es feia el vi, es molia la farina o es produïa oli. A més, s'engreixava el porc i s'elaboraven embotits i formatges. Mentre que en algunes masies es feien bótes de vi, en d'altres es cosien espardenyes i sàrries per carregar els animals.

Des del segle XVII fins a principis del XX ser pagès significava viure amb una situació benestant dins el món agrari.

... i continua ...

STELVIO 00
Presentats
Entrades: 6111
Membre des de: dv. gen. 01, 2010 8:48 pm
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Re: Pagès

Entrada Autor: STELVIO 00 » ds. nov. 10, 2012 10:06 am

[quote user="Ramon" post="218457"]Aquest post segur que no agradarà a alguns/es però estic indignat per l'us que es fa de la paraula «pagès» i ja comença a ser hora que algú intenti posar-hi remei i explicar d'una manera clara qui és o fa de pagès.

[/quote]

Et refereixes en general, o dins de Mototurisme ???
En qualsevol cas, no vols dir que filas massa prim?

Crec que es una frase feta, jo mateix em dic a mi mateix pagés i aixó no vol dir que vulgui menysprear a ningú.

Per cert, si pogues potser ara marxaria a fer de pagès i viuria més tranquil :okcat
ImatgeImatgeImatge

Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Entrada Autor: Randy-650 » ds. nov. 10, 2012 10:22 am

Ramon, quan algú diu "jo sóc de pagès" intenta dir que no és de ciutat, i que li té fòbia. Som molts els que ho diem com a frase feta, i mai ho diem per fotrens.

Tot i això aquí som molts que venim de famílies pageses, els meus avis del mas Ca l'Adriana i els meus sogres de Les Pujadetes, que per aquelles coses de la vida van haver de marxar al poble després de la guerra.
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

SisoRT
Presentats
Entrades: 747
Membre des de: dg. maig 17, 2009 8:33 pm

Entrada Autor: SisoRT » dg. nov. 11, 2012 12:54 pm

Ep, Ramon!

Si hi ha un fet irrefutable és que tots provenim de pagès! I, ja ho deia el poeta, Qui perd els orígens, perd la identitat!

Soc fill de ..., net de ... nebot de ... en fi, no cal que ens hi entre-tenim! (en tot cas, jo, de pagès i de carboner)

Els valors que tan ens falten (allò que ara els polítics en diuen cultura de l'esforç) són intrínsecs a la vida de pagès.

Si ens en sortim del procés que hem iniciat, caldrà molta de la cultura que hauríem d'haver après dels pagesos!

Una encaixada!

STELVIO 00
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: STELVIO 00 » dg. nov. 11, 2012 2:19 pm

[quote user="Randy-650" post="218470"]Ramon, quan algú diu "jo sóc de pagès" intenta dir que no és de ciutat, i que li té fòbia. Som molts els que ho diem com a frase feta, i mai ho diem per fotrens.

Tot i això aquí som molts que venim de famílies pageses, els meus avis del mas Ca l'Adriana i els meus sogres de Les Pujadetes, que per aquelles coses de la vida van haver de marxar al poble després de la guerra.[/quote]

Fins i tot, molts dels que som de ciutat li tenim fobia, i cada cop més !!!!!!!!!! :okcat

No saps com m´agradria ser més pagès del que soc :Catala
STELVIO 00 l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. nov. 11, 2012 2:20 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
ImatgeImatgeImatge

Ra-mon
Presentats

Entrada Autor: Ra-mon » dg. nov. 11, 2012 2:39 pm

Randy, una cosa és dir «jo sóc de pagès» amb un aire content i cofoi i l'altra de ser-ne és dir «... es que jo sóc de pagès ...», com per disculpar-se d'alguna cosa que han fet (o no es veuen en cor de fer) i donen aquesta vulgar excusa i menystenint a tot un grup de gent molt respectable.

I si, Stelvio, a mototurisme.cat ho he llegit molts cops i per això la intenció d'aquest fil. :666

Steelman
Presentats
Entrades: 14816
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Entrada Autor: Steelman » dg. nov. 11, 2012 4:53 pm

Hi ha expressions que són més o menys correctes.
La llengua no és una cosa estàtica , evoluciona amb el temps.

Una expressió X que avui podem utilitzar per determinar al fenomen Y, fa 30,40...100 anys volia dir una cosa totalment diferent.
A més que no totes les expressions tenen el mateix signifcat en una àrea geogràfica diferent també pot canviar el seu significat.

Amb tot hi ha coses que es poden buscar a la Viquipèdia, també si es vol i no canvien sigui quina sigui la arèa geogràfica i temporal en que ens movem.

Parlo de paraules com Respecte, Tolerancia,...

Segurament molts us pensareu que, a que ve que nombri aquestes paraules.

Podria fer com certa persona, que juga amb la "inocència" de les paraules , per fer un ús "dubtós" de la Ironia per molestar , molt "súbtilment" a terceres persones.

Una vegada vaig llegir fa temps que el recurs excessiu de la Ironia, era una demostració de feblesa.
Una manca de valentia a anar per a vida dient el que no t´agrada a la cara de les persones.
Una manera d´amagar-se d'arrera d´un suposat humor, on hom s´envalentona a dir coses que no s´atreveix a dir d´altra manera que amagat darrera una mascara.

Trista victora la que dona la Ironia

En fi, qui ho ha d´entendre..ja ho haurà entes.
Ex ...moltes coses

Gearbox
Presentats
Entrades: 1591
Membre des de: dj. des. 31, 2009 5:53 pm
Ubicació: Castellolí

Entrada Autor: Gearbox » dg. nov. 11, 2012 6:16 pm

Osti Ramon !!! :shock:
Veig que t'has posat aquest quadradet ( Imatge ) a sobre l'avatar que s'encen i s'apaga...

Com ho has fet? Per més que miro no trobo la manera...

Deu ser que no en sé gaire d'informàtica, o pot ser és que sóc de pagès ? :mrgreen: :mrgreen:
Gearbox l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. nov. 11, 2012 6:21 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
BMW K75 RT (en venda)
BMW R1200 RT

Malauradament no ens adonem del que tenim fins que ho perdem...

Geroni
Presentats
Entrades: 3203
Membre des de: dc. gen. 10, 2007 12:57 pm
Ubicació: Juneda -Lleida--Jesus i Elvira

Entrada Autor: Geroni » dg. nov. 11, 2012 10:23 pm

Aqui,un servidor,a part de tindre altres feines laborals,es pagès i amb molta honra i he de dir que no m' he sentit mai eludit,al meins en els posts que he llegit fins ara.
:nonocat :nonocat
El mon s`está quedant sense GENIS:Einstein es vá morir,Beethoven es vá quedar sord i a MI,ja em comença a fer mal el cap.
Fa dos setmanes que vaig començar a fer dieta .Ja he perdut 14 dies.

Ra-mon
Presentats

Entrada Autor: Ra-mon » dg. nov. 11, 2012 10:28 pm

[quote user="Gearbox" post="218583"]Com ho has fet? Per més que miro no trobo la manera... [/quote]

Quan trobis la manera de posar i treure ja m'ho explicaràs :birracat

Siono1000
Presentats
Entrades: 2573
Membre des de: dc. març 28, 2007 2:12 am
Ubicació: Baix Empordà

Entrada Autor: Siono1000 » dg. nov. 11, 2012 10:48 pm

No hi entenc res de res...deu ser que soc de pagés i poc evolucionat per poder llegir entre línies. :cat_vergonya

Aquest anterior seria l'exemple que diu en Ramon, l'us de la paraula en pla despectiu. Però quant la dic ho faig amb ironia o potser fins hi tot amb sarcasme. Potser si que a un pagés de veritat el pot molestar al sentir-se al·ludit. Però creieu-me si us dic que ja fa molts anys que vaig decidir el que per a mi és CULTURA i el que és "cultureta".

De totes formes no cal preocupar-se, ja que potser en algunes zones dir pagés a algú és un menyspreu i al mateix moment en una altre zona el menyspreu és dir la paraula contraria a l'altre.

A mi no m'ofen gens ni mica que en diguin pagés, ans el contrari. Quan feia la mili també en varen dir que com militar no valia una m*rda i no solsament no en varen ofendre sinó que en va pujar molt l'autoestima.

Ara...si el tema va amb ironia potser ens caldria una explicació complerta per poder opinar amb coneixament de causa. :mrgreen:

EXIGIM SABER !!! que som de poble i xafarders.

Pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, pagés, i anar fent... :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :b9 :b9
Salut i kilómetres

Kpeps
Presentats
Entrades: 8196
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Entrada Autor: Kpeps » dg. nov. 11, 2012 10:54 pm

[quote user="Ramon" post="218640"][quote user="Gearbox" post="218583"]Com ho has fet? Per més que miro no trobo la manera... [/quote]

Quan trobis la manera de posar i treure ja m'ho explicaràs :birracat[/quote]

aixo groc que s'encen i s'apaga em sembla que es com allo del futbol que s'en diu tarja groga,jejejejee,s'els dona als jugadors que van fent patadetes i per repetitius s'els acava donant amb mereixement i encara que no s'ho creguin la vermella,una curiositat que mi ha fet pensar,jo encara que de ciutat i a molta honra,de can fangas com diuen,tinc un arbre genealogic de pages que arriva a moltes generacions enrera d'un poble que es diu Salt a Girona per cert,jo no he tocat una falç en tota la meva vida, ja veus quins gens de pages em queden.
Imatge

Siono1000
Presentats
Entrades: 2573
Membre des de: dc. març 28, 2007 2:12 am
Ubicació: Baix Empordà

Entrada Autor: Siono1000 » dg. nov. 11, 2012 11:03 pm

Doncs jo en considero de pagés però a la meva familia no n'hi ha ni un en moltes generacions. :oops:

Un estiu vaig cuidar un hort, conta això com a pagés ?

Potser més que pagés soc asilvestrat. :jajacat
Salut i kilómetres

Gearbox
Presentats
Entrades: 1591
Membre des de: dj. des. 31, 2009 5:53 pm
Ubicació: Castellolí

Entrada Autor: Gearbox » dg. nov. 11, 2012 11:31 pm

[quote user="Kpeps" post="218647"] ...aixo groc que s'encen i s'apaga em sembla que es com allo del futbol que s'en diu tarja groga... [/quote]

:shock: :shock: :shock:
BMW K75 RT (en venda)
BMW R1200 RT

Malauradament no ens adonem del que tenim fins que ho perdem...

Joavel
Presentats
Entrades: 604
Membre des de: dl. gen. 24, 2011 9:08 am
Ubicació: Bigues i Riells

Entrada Autor: Joavel » dg. nov. 11, 2012 11:36 pm

Doncs ja que hi som...un altra pagès (d'origen, principis i mentalitat...)

Em sento molt orgullòs dels meus origens, els meus avant passats eren pagesos, del més umil origen, el meu pare (fa 50 anys) llaurava la terra amb arada romana tirada per un parell de mules...i el meu avi i els tiets, també...desde ben petit vaig coneixer de la vora, totes les durísimes feines del camp (a la antiga, sense maquinaria a motor...). han estat uns lluitadors, gent amb principis i valors que m'han sabut transmetre, amb el seu exemple...llàstima que la meva generaciò és veiès obligada a abandonar el camp i la vida rural (les condicions eren molt dures...).

Hem perdut (per desgràcia per a mí) la cultura de sembrar/recollir, cuidar el bestiar, no fer residus nocius per el medi...ho varem cambiar per la vida "facil" a ciutat, al despatx...a la fàbrica... sense preveure que (com està passant) aquest model económic i social no duraría...això no s'aguanta per enlloc.

Ramon, no et facis mala sang amb el tema, aquests que en un moment donat, façin comentaris despectius sobre aquest tema, no mereixen cap consideraciò. Per a la seva desgràcia, els podriem recordar, de on vé el que menjen cada día...

Donaría mitg braç, per poder tornar a llaurar la terra, sembrar el blat, l'ordi, la cibada...tornar a sentir la olor de la terra mullada i de l'herba fresca tot just tallada, menjar enciams amb gust a enciam...els ous de les meves gallines, i tomàquets amb gust a tomàquet.

:viscat ELS PAGESOS !!! :okcat

Vendetta
Presentats
Entrades: 2529
Membre des de: dv. gen. 12, 2007 1:27 pm

Entrada Autor: Vendetta » dl. nov. 12, 2012 12:05 am

No deixeu caure aquest fil.. :666

Joavel
Presentats
Entrades: 604
Membre des de: dl. gen. 24, 2011 9:08 am
Ubicació: Bigues i Riells

Entrada Autor: Joavel » dl. nov. 12, 2012 8:52 am

[quote user="Vendetta" post="218657"]No deixeu caure aquest fil.. :666[/quote]

També ets PAGÈS ??? :holacat :666

Jeppy
Presentats
Entrades: 1288
Membre des de: dt. gen. 16, 2007 10:50 am
Ubicació: Begur

Entrada Autor: Jeppy » dl. nov. 12, 2012 6:00 pm

Com que vinc de pagés, de vegades em faig el "pagés", fent veure que no m'entero de segons qué. Obviament, això es el que fem els pagesos: fer el pagés. Pero compte, perque el pagés, a catalunya, es considerat llest i de vegades "pillu". Un exemple de pagés: en Josep Pla.

"Pixo a l'abim,
a l'esquerra Cap Begur,
a la dreta Aiguablava
i devant...
la punta de la fava"
" LA MARCA DEL ESCLAU, ES PARLAR LA LLENGUA DEL SEU AMO" (Tàcit)

Ra-mon
Presentats

Entrada Autor: Ra-mon » dt. nov. 13, 2012 8:38 pm

... si a algú li interessa ... avui per TV3 a les 21:50

http://www.tv3.cat/videos/4300590/Trail ... sbramatecs

STELVIO 00
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: STELVIO 00 » dt. nov. 13, 2012 9:25 pm

[quote user="Ramon" post="218914"]... si a algú li interessa ... avui per TV3 a les 21:50

http://www.tv3.cat/videos/4300590/Trail ... sbramatecs[/quote]

Que va, de la vida a pagès ??? A veure si ho podem mirar :okcat
ImatgeImatgeImatge

Bloquejat

Torna a “Cerveseta”