Hola Kpeps,
Ja et vaig fer notar que en ambdós casos tenies quelcom que no rutllava del tot bé.
Abans de donar-te la solució, deixa'm que t'expliqui que el sistema per fer que l'embragatge sigui més tou té la seva contrapartida. I s'anomena "Llei de la Palanca" la qual, de manera inconscient utilitzem cada segon de la nostra vida (com, per exemple, cada cop que belluguem qualsevol part del nostre cos).
En llenguatge planer: Per assolir un treball, si volem reduir l'esforç que hem de fer, haurem d'augmentar la distància.
I, pe la qual cosa, amb aquesta mena de dispositius, reduiràs la força que hauràs d'aplicar sobre la maneta de l'embragatge, però com a contrapartida, necessitaràs desplaçar més la maneta per tal de separar correctament els discs d'embragatge i desacoblar la transmissió respecte el tren alternatiu (bàsicament "el cigonyal"). Que vull dir? Doncs que, o separes més la maneta respecte el puny (per disposar de més espai) o pateixes el risc de no poder desembragar prou com per alliberar completament el cigonyal de la transmissió. Tindràs problemes per trobar el punt mort, el canvi serà més "tosc" i, quan posis primera, tot i mantenir premuda la maneta, pots trobar-te que la moto empeny sensiblement.
Fa molts anys, en Bernie Schreiber fou el primer pilot que va descobrir que controlava millor la seva moto de trial si tan sols utilitzava l'embragatge amb un dit, deixant els altres quatre per subjectar el manillar. El problema era que aquells embragatges eren molt durs i els pilots patien molt dolor al canell esquerr (tots acabaven amb doloroses tendinitis). Fou a partir de llavors que es van començar a estudiar sistemes, sempre basats en la Llei de la Palanca, per fer que l'embragatge anés més tou.
Finalment es va optar per aplicar comandaments hidràulics, en comptes de l'habitual sistema de cable i funda bowden (desprès dic el perquè), i estudiar nous materials de fricció i lubricants que permetien un elevat parell de fricció amb unes molles de pressió més "toves". D'aquesta manera hem arribat a unes motos que tenen un embrague extrasuau i que no "patina".
Un problema que tu i molts d'altres teniu (i ho comprovo quan toco motos) és que no minimitzeu l'esforç que s'ha de fer per vèncer la fricció dels components mecànics (cable, funda, eixos de la maneta, canya mecanisme del gas.....).
I aquí és on fa falta que hi dediqueu una mica de manteniment, neteja, lubricant adequat i bons materials. Si seguiu correctament els procediments que us explico, podeu reduir en més d'un 30% la força que heu d'aplicar, tant per desembragar, com per frenar (frens de tambor), com per utilitzar l'accelerador i el cable de l'starter i del descompressor (quan hi son).
.
.
.
.