Hem tornat de Vercors

Per a proposar sortides, viatges i les seves cròniques

Moderador: Airald

Respon
Stelvio
Presentats
Entrades: 167
Membre des de: dt. gen. 09, 2007 6:21 pm
Ubicació: Mataró

Entrada Autor: Stelvio » dg. set. 16, 2007 12:07 am

Avui he sabut que es celebra el 850 aniversari de la existència, com a comunitat religiosa, no em facis dir quina, de “les monges de Vallbona” que s’estan al monestir de Vallbona de les Monges i perdona’m la obvietat.

El cas és que m’ha vingut al cap que allí hi reposa Árpád Jolan, altrament Violant d’Hongria, dona del rei Jaume I “El Conqueridor” i no he pogut evitar establir-ne la relació amb la Violant de Bru, que jo sé que tu saps, són molt amigues...
Des del 1968:

Imatge Si el coneixes sabràs quines rutes m'agraden

Violant de Bru
Presentats
Entrades: 70
Membre des de: dg. gen. 14, 2007 4:34 pm
Ubicació: Vilafranca del Penedès
Contacta:

Entrada Autor: Violant de Bru » dg. set. 16, 2007 12:29 am

No ho sabia que era avui, de fet vam visitar la seva tomba fa un any. Era una dona de gran caràcter que va saber "dominar" el seu "conqueridor" encara que de tant en tant en fes alguna de les seves. Gràcies per associar el meu nom amb el de la gran Reina dels catalans. :lol:
VIOLANT

Sóc la Montse, una aficionada a la poesia que té un marit motero, l'Àngel.

Stelvio
Presentats

Entrada Autor: Stelvio » dg. set. 16, 2007 1:37 am

Imatge

Imatge

Al fil d’aquest pensament, m’he recordat que Violant d’Hongria va nèixer a Esztergom, prop de Budapest i ara ve l’anècdota que volia explicar-te.

En un viatge amb moto que varem fer tot resseguint les ribes del Danubi, ens aturàrem a passar nit en una fonda d’Esztergom. A l’hora de demanar el sopar ja pots imaginar el “lio” per entendre la carta i per fer-nos entendre, però quina no va ser la nostra sorpresa, quan ens varen recomanar el que havíem de sopar en català! Resulta que la noia, amabilíssima, que feia de cambrera circumstancial, estudiava filologia catalana a la Universitat d’Esztergom. Ella ens va explicar que arrel de que la Árpád Jolan es va casar amb el rei català, Catalunya no els era pas desconeguda, al punt de que en aquella Universitat hi havia càtedra de cultura catalana...

No sabem si a la Susana, que així es deia aquella moça, li haurà servit de molt la filologia catalana, però sempre més aquell encontre ens va marcar, a tal punt, que només escoltar Violant d’Hongria pensem amb Vallbona de les Monges, amb Jaume I, amb Esztergom i adesiara amb Violant de Bru.

Com que se que el turquesa es “el teu color” t’he posat una foto d’un parell de matriarques sherpa, que llueixen un més que centenari collar familiar ple de turqueses i corall fósil del Himalaya. Un altre dia t’explicaré el significat d’aquests collars que passen de mares a filles, per a ser precisos únicament els poden portar les pubilles de cada casa.

En un altre ordre de coses, et felicito per les fotos del Vercors que ets fet des de dalt de la moto, son d’una gran oportunitat.

:!: per a tu, per a l'Angel no, que "rasca" :wink:
Stelvio l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. set. 16, 2007 1:42 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Des del 1968:

Steelman
Presentats
Entrades: 14816
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Entrada Autor: Steelman » dg. set. 16, 2007 1:42 am

Ets un pou de cultura!!
:bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow
Ex ...moltes coses

Stelvio
Presentats

Entrada Autor: Stelvio » dg. set. 16, 2007 1:57 am

Imatge

Ai Jordi! amb aquestes coses tots plegats pot ser ens farem una mica més savis però mai rics... calla, que posiblement és la gracia del “asunto”!

:wink: V'sss!
Des del 1968:

Violant de Bru
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Violant de Bru » dg. set. 16, 2007 11:12 am

Stelvio, amb el primer que m'he fixat al veure la fotografia (sense haver llegit encara el teu comentari) ha estat precisament en el collaret amb les turqueses entre d'altres minerals!!! M'hauràs d'explicar el seu significat ja que a mi m'agrada tot el referent als minerals i els seus poders i significats. Sempre porto el penjoll turquesa ja que entre d'altres propietats aporta creativitat i protecció!
Espero el teu relat impacient!!
:lol: :!:
VIOLANT

Stelvio
Presentats

Entrada Autor: Stelvio » dj. set. 20, 2007 12:22 am

Imatge
Cho Oyu o "la muntanya turquesa"

Imatge
Namche Bazaar, la capital sherpa, a prop del Cho Oyu

Imatge
Namche Bazaar, que hi fan tants sostres color turquesa?

Imatge
Namche Bazaar, els yaks esperen
Des del 1968:

Stelvio
Presentats

Entrada Autor: Stelvio » dj. set. 20, 2007 12:32 am

Imatge
Namaste

Imatge
"On mani padme oum"

Benvolguda Violant de Bru, no crec que pugui explicar-te res que no coneguis sobre les propietats atribuïdes a les turqueses, conegudes de temps immemorials per azteques, egipcis, tibetans, indis (de la India i de Nord América), afganesos, iranians, israelites i xinesos...

Sembla inversemblant, per raons que se m’escapen, que cultures tan allunyades geogràficament coincidiren en trobar-li les mateixes virtuts en aquesta pedra: absorbeix les energies negatives, instaura la pau i la alegria i per tant afavoreix la comunicació i la expressió.

Que jo sàpiga només al Tibet i a la India associen la turquesa i el corall, aquest sembla ajudar a la realització dels somnis positius, per a confeccionar-ne arrecades i collarets, com volent-ne sumar les propietats en benefici de qui els porta.

El poble sherpa és originari del Tibet i va anar poblant, temps era temps, les valls altes dels vessants Sud del Himàlaia, especialment les valls properes al Everest al Nord del Nepal i en conseqüència hi aportà la seva cultura ancestral, marcada entre altres coses per la necessitat de sobreviure a un clima hostil que exigia procrear tant com es pogués, amb la gran mortalitat infantil de rerafons.

El paper de la dona va anar adquirint més preponderància, tot girava entorn d’ella i l’home es veia obligat a romandre llargues temporades fora de casa cuidant el bestiar, escàs, o fent comerç, tot s’havia de transportar a esquena d’home, amb les valls del Nepal al Sud o del Tibet al Nord. Els homes es veien obligats a anar amunt i avall mentre les dones cuidaven de la casa i de la mainada, la poligàmia era acceptada i el matriarcat va anar prenent força.

La necessitat de invocar el que per els sherpas i tibetans és la màxima expressió de la vida, la comunió amb la mare Terra, els va portar a adoptar la turquesa i el corall, quines “propietats” sintetitzaven a la perfecció el seu sentiment.

“On mani padme oum” o “glória a la flor de lotus” o “principi i fi de les coses” o “que tot allò que comencis acabi segons els teus desitjos” tot vol dir el mateix: estimem la nostra mare Terra. Aquesta oració la podem trobar a tot arreu repetida milers de vegades...

I arribà el dia en que aquell collar primigeni que una mare sherpa va confeccionar per invocar “on mani padme oum” el va passar a la seva pubilla i aquesta li afegí un corall i una turquesa i al seu torn el va donar a la seva pubilla que també li va afegir una altre turquesa i més corall... vet ho aquí la història dels collars de les dones sherpas.

Imatge V'sss!
Des del 1968:

Violant de Bru
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Violant de Bru » dj. set. 20, 2007 12:51 am

Bona nit Stelvio,
Molt interessant el teu relat i unes fotografies magnífiques. M'ha impressionat veure totes aquelles teulades de color turquesa, vist de lluny ha de ser indescriptible! :shock: :shock:
Quantes vivències i energia deuen tenir retingudes tots aquests collars que es van passant de forma generacional de mares a filles. Són uns amulets màgics.
Gràcies per explicar-m'ho.
Un petó.
VIOLANT

Stelvio
Presentats

Entrada Autor: Stelvio » dj. set. 20, 2007 12:52 am

stromkel ha escrit:Auí teniu les fotos que vaig poder fer :wink: :wink:

http://picasaweb.google.es/mosquer/070910Vercors

He intentat posar el link de motarrescat, pero em sembla que l'accés és només per a "socis", parlaré amb en burruktala per veure si tothom pot veure aquest post

:form :form :form :form :form :form :form :form
El resultat, que honora tothom, l'Stromkel l'ha possat aqui: http://mototurisme.cat/foros/viewtopic.php?t=1961

:wink: V'sss!
Des del 1968:

Respon

Torna a “Rutes, cròniques i viatges”