
Operació Impala-en versió original en català-explica la història d'una moto i un viatge mític, del qual es compleixen ara 50 anys, que serveixen com a exemple del boom de la indústria de la moto a Catalunya en els anys seixanta i setanta. La idea de descobrir el continent africà sobre dues rodes coincidir en el temps amb la ruptura de la relació professional entre Paco Bultó i Pere Pemanyer, el primer, defensor de la competició, va abandonar el vaixell i va fundar Bultaco. El segon va assumir el repte de fer créixer Montesa. I va voler fer-ho amb la sortida al mercat d'una moto diferent. "Fem la moto, la moto collonuda", així es van proposar, segons s'explica a la pel · lícula. I Leopoldo Milà, el deixeble de Bultó que es va quedar a Montesa, va dissenyar el que seria la Montesa Montjuïc, que finalment va ser rebatejada amb el nom de la ja famosa excursió. Era una monocilíndrica de dos temps, de 175 centímetres cúbics i 10,5 cavalls de potència. Pesava 90 quilos i arribava als 110 quilòmetres per hora.
L'expedició va recórrer 20.000 quilòmetres en 100 dies el 1961
La novetat és que es tractava de la primera Montesa amb un motor monobloc-el motor i la caixa de canvis formaven un conjunt-, a més, la transmissió primària era d'engranatges, en lloc de la clàssica cadena i el sistema d'embragatge multidisc s'activava amb palanca. "Des d'aleshores aquella moto constituir la base mecànica de totes les Montesa", expliquen.
La Impala va entrar i segueix entrant pels ulls: aquest inconfusible dipòsit amb fons pla, generalment d'un vermell intens, i el seient en forma de guitarra l'han convertit en un objecte de culte. La mística d'aquell viatge per descobrir els secrets d'Àfrica la va posar en el punt de mira i avui ha passat del carrer als museus-hi un model al museu Honda del circuit de Motegi-i, ara, també a la pantalla de l' cinema i de la televisió. Properament TV3 també emetrà el documental.
L'Operació Impala va arrencar a Ciutat del Cap (Sud-àfrica), on va aterrar aquell grup d'intrèpids que al · lucinar amb l'apartheid i va ensopegar gairebé per sorpresa amb les famoses piràmides al seu pas per Egipte. El viatge ho van fer a lloms de tres prototips d'aquella nova Montesa encara sense comercialitzar i un Land Rover com assistència. "D'aquelles tres motos no havia dues iguals. Cadascuna portava un sistema d'embragatge diferent i el dipòsit era rodó, no el que la faria famosa ", explica Garriga. "Quan deixem Sud-àfrica, van deixar d'haver camins, només hi havia fang", recorda Maristany. L'itinerari, de sud a nord, els va portar per Zimbabwe, Zàmbia i Etiòpia. Passat l'Equador es van trobar amb el primer gran problema: Sudan estava en guerra. Va caldre replanificar la ruta, però van seguir endavant, creuar Egipte, van arribar a Alexandria i van acabar a Tunísia. "La seva aventura va generar molta més expectació de la qual haguessin imaginat", narra el documental.
Es van fabricar unes 60.000 unitats de tots els models de Impala, ja hi va haver versions esportives, de muntanya o de cross, per exemple. Fins arribar a Estats Units: Steve McQueen o John Wayne tenien una. Avui és un producte de culte. I el documental Operació Impala, que fa 15 anys al cap de Garriga i que ofereix imatges inèdites sobre la travessia sortides d'una pel · lícula Super 8 de Elizalde, així ho testifica.