Operacio Impala

Aquí es parla de tot el relacionat amb el món de la moto

Moderador: Airald

Respon
Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8196
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Operacio Impala

Entrada Autor: Kpeps » dj. gen. 17, 2013 7:46 pm

Havia de ser una excursió entre col · legues. I va acabar convertint-se en una operació propagandística de primer ordre. Oriol Regàs, empresari i promotor cultural, no només volia anar a Àfrica: volia recórrer amb moto i fer-ho amb els seus amics. Ho va fer. L'expedició va recórrer 20.000 quilòmetres durant 100 dies. Però el viatge va ser, a més d'una aventura, la millor campanya de publicitat per a una fàbrica en naixement, Montesa, i una moto diferent, la Impala, que sortiria al mercat pocs mesos després i que deu el seu nom a l'esperit intrèpid de cinc homes: Oriol Regàs, Rafa Marsans, Tei Elizalde, Enric Vernís i Manuel Maristany. Ells són els nois de l'Operació Impala, un nom en clau que es van adjudicar quan preparaven el viatge, a finals de 1961, "perquè no s'assabentessin els de Bultaco", rememora Maristany al documental que ha dirigit el periodista Manel Garriga i que es pot veure als cinemes Méliès de Barcelona.

Imatge

Operació Impala-en versió original en català-explica la història d'una moto i un viatge mític, del qual es compleixen ara 50 anys, que serveixen com a exemple del boom de la indústria de la moto a Catalunya en els anys seixanta i setanta. La idea de descobrir el continent africà sobre dues rodes coincidir en el temps amb la ruptura de la relació professional entre Paco Bultó i Pere Pemanyer, el primer, defensor de la competició, va abandonar el vaixell i va fundar Bultaco. El segon va assumir el repte de fer créixer Montesa. I va voler fer-ho amb la sortida al mercat d'una moto diferent. "Fem la moto, la moto collonuda", així es van proposar, segons s'explica a la pel · lícula. I Leopoldo Milà, el deixeble de Bultó que es va quedar a Montesa, va dissenyar el que seria la Montesa Montjuïc, que finalment va ser rebatejada amb el nom de la ja famosa excursió. Era una monocilíndrica de dos temps, de 175 centímetres cúbics i 10,5 cavalls de potència. Pesava 90 quilos i arribava als 110 quilòmetres per hora.

L'expedició va recórrer 20.000 quilòmetres en 100 dies el 1961
La novetat és que es tractava de la primera Montesa amb un motor monobloc-el motor i la caixa de canvis formaven un conjunt-, a més, la transmissió primària era d'engranatges, en lloc de la clàssica cadena i el sistema d'embragatge multidisc s'activava amb palanca. "Des d'aleshores aquella moto constituir la base mecànica de totes les Montesa", expliquen.

La Impala va entrar i segueix entrant pels ulls: aquest inconfusible dipòsit amb fons pla, generalment d'un vermell intens, i el seient en forma de guitarra l'han convertit en un objecte de culte. La mística d'aquell viatge per descobrir els secrets d'Àfrica la va posar en el punt de mira i avui ha passat del carrer als museus-hi un model al museu Honda del circuit de Motegi-i, ara, també a la pantalla de l' cinema i de la televisió. Properament TV3 també emetrà el documental.

L'Operació Impala va arrencar a Ciutat del Cap (Sud-àfrica), on va aterrar aquell grup d'intrèpids que al · lucinar amb l'apartheid i va ensopegar gairebé per sorpresa amb les famoses piràmides al seu pas per Egipte. El viatge ho van fer a lloms de tres prototips d'aquella nova Montesa encara sense comercialitzar i un Land Rover com assistència. "D'aquelles tres motos no havia dues iguals. Cadascuna portava un sistema d'embragatge diferent i el dipòsit era rodó, no el que la faria famosa ", explica Garriga. "Quan deixem Sud-àfrica, van deixar d'haver camins, només hi havia fang", recorda Maristany. L'itinerari, de sud a nord, els va portar per Zimbabwe, Zàmbia i Etiòpia. Passat l'Equador es van trobar amb el primer gran problema: Sudan estava en guerra. Va caldre replanificar la ruta, però van seguir endavant, creuar Egipte, van arribar a Alexandria i van acabar a Tunísia. "La seva aventura va generar molta més expectació de la qual haguessin imaginat", narra el documental.

Es van fabricar unes 60.000 unitats de tots els models de Impala, ja hi va haver versions esportives, de muntanya o de cross, per exemple. Fins arribar a Estats Units: Steve McQueen o John Wayne tenien una. Avui és un producte de culte. I el documental Operació Impala, que fa 15 anys al cap de Garriga i que ofereix imatges inèdites sobre la travessia sortides d'una pel · lícula Super 8 de Elizalde, així ho testifica.
Imatge

JordiTrident
Presentats
Entrades: 552
Membre des de: dc. gen. 10, 2007 9:45 pm
Ubicació: Igualada (Anoia)
Contacta:

Re: Operacio Impala

Entrada Autor: JordiTrident » dv. gen. 18, 2013 10:31 am

jo vaig veure el reportatge...molt interessant i complet. Parlava de la història de la IMpala en general...

bona màquina!!!!!
...no canvio el nick, però ara tinc una Breva 1100

http://jordiguzzi.galeon.com
http://resacamotoclub.galeon.com

Avatar de l’usuari
Steelman
Presentats
Entrades: 14816
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Re: Operacio Impala

Entrada Autor: Steelman » dv. gen. 18, 2013 10:45 am

Vaig veure ahir que al 33 en feien un reportatge, pero no vaig ser a temps de veure'l.

Ja mirarem a 3alacarta...
http://www.tv3.cat/videos/4425131/Operacio-Impala
Ex ...moltes coses

Avatar de l’usuari
Joavel
Presentats
Entrades: 604
Membre des de: dl. gen. 24, 2011 9:08 am
Ubicació: Bigues i Riells

Re: Operacio Impala

Entrada Autor: Joavel » dv. gen. 18, 2013 12:38 pm

Algù sap si es poden "baixar", d'alguna manera, aquests videos ???

Avatar de l’usuari
Steelman
Presentats
Entrades: 14816
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Re: Operacio Impala

Entrada Autor: Steelman » dv. gen. 18, 2013 12:43 pm

[quote user="Joavel" post="225107"]Algù sap si es poden "baixar", d'alguna manera, aquests videos ???[/quote]
http://blog.tvalacarta.info/herramienta ... ar-de-tv3/

programa
Ex ...moltes coses

Avatar de l’usuari
Joavel
Presentats
Entrades: 604
Membre des de: dl. gen. 24, 2011 9:08 am
Ubicació: Bigues i Riells

Re: Operacio Impala

Entrada Autor: Joavel » dv. gen. 18, 2013 3:08 pm

[quote user="Steelman" post="225108"][quote user="Joavel" post="225107"]Algù sap si es poden "baixar", d'alguna manera, aquests videos ???[/quote]
http://blog.tvalacarta.info/herramienta ... ar-de-tv3/

programa[/quote]

Gracies, Jordi

:birracat :birracat

Avatar de l’usuari
Ricmel
Presentats
Entrades: 522
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 1:24 pm
Ubicació: Girona

Re: Operacio Impala

Entrada Autor: Ricmel » ds. gen. 19, 2013 10:53 am

Un reportatge magnífic.

Es molt interessant veure com es barregen les qüestions industrials, financeres, comercials, esportives... però sobretot les personals condicionant una important indústria i com d'una situació de greu crisi va sortir una gran oportunitat... que tampoc va perdurar en el temps: a la següent crisi caput!

Steelman, m'ha anar molt bé baixar el vídeo amb el teu enllaç, perquè on line el veia malament. Gràcies.
Ricmel l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. gen. 19, 2013 10:54 am, en total s’ha editat 1 vegada.
BMW R 1250 RT
BMW R 1200 RT
BMW R 1150 R
BMW R 65 monolever
Montesa Cota 247
Montesa Cota 74
Lambretta 175
Rieju 49 TT

Respon

Torna a “General”