I les nostres tradicions de sempre? AVUI CASTANYADA

Espai per humor i altres temes

Moderador: Airald

Respon
Steelman
Presentats
Entrades: 14816
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

I les nostres tradicions de sempre? AVUI CASTANYADA

Entrada Autor: Steelman » dg. oct. 30, 2011 10:05 am

Imatge

Imatge

La Castanyada és una festa popular de Catalunya que se celebra el dia de Tots Sants, tot i que darrerament se n'ha desplaçat la celebració a la vigília d'aquesta diada. Com el halloween dels països anglosaxons, o el Magosto i el Samaín gallecs, prové d'una antiga festa ritual funerària. Consisteix en un àpat en què es mengen castanyes, panellets, moniatos i fruita confitada. La beguda típica de la 'castanyada' és el moscatell. Pels volts d'aquesta celebració, les castanyeres venen al carrer castanyes torrades i calentes, i generalment embolicades en paper de diari (paperina). En molts llocs, el dia de Tots Sants, els confiters organitzen rifes de panellets i fruita confitada.

Sembla que el costum d'ingerir aquestes menges -altament energètiques- prové del fet que durant la nit de Tots Sants, vigília del dia dels morts segons la tradició cristiana, es toca a morts sempre seguit fins a la matinada; amics i parents ajuden els campaners a fer aquesta dura tasca, i tots plegats consumeixen aquests aliments per no defallir.

Altres versions, més historicistes, esmenten que la castanyada consta des del final del segle XVIII i deriva dels antics àpats funeraris, en què no se servien altres menges que llegums i fruita seca i els pans votius de l'oferta als difunts en els funerals, més popularment, panets, panellets o panellons. L'àpat tenia un sentit simbòlic de comunió amb les ànimes dels difunts: tot torrant les castanyes, es resaven les tres parts del rosari pels difunts de la família.[1]

Se sol representar amb la figura d'una castanyera: una dona vella, vestida amb roba pobra d'abric i amb mocador al cap, davant d'un torrador de castanyes per a la venda al carrer. Les castanyeres d'abans eren molt diferents de les d'avui. Vestien de manera pròpia. Duien unes faldilles de sargil molt amples i folrades, amb davantal de cànem i llana. Al cap duien una caputxa blanca de llana, molt llarga, que els arribava fins més avall de mitja faldilla. La duien lligada al coll i a la cintura. El bagatge de les castanyeres era també ben diferent del d'ara. Empraven fogons de terrissa semblants a una copa, i així eren anomenats. Encara avui a Girona s'anomena La Copa l'espai destinat a l'ocupació de les castanyeres a les fires de Girona, celebrades als volts de Tots Sants

Imatge

Aixi que deixem de celebrar la festes dels altres, celebrem les nostres i .....
Imatge
Ex ...moltes coses

Trencaferro
Presentats
Entrades: 1850
Membre des de: ds. abr. 17, 2010 2:13 pm
Ubicació: Osona - Val D'Aran

Re: I Les Nostres Tradicions De Sempre? AVUI CASTANYADA

Entrada Autor: Trencaferro » dg. oct. 30, 2011 12:52 pm

+1
Les distraccions són un luxe que els moteros no ens podem permetre.

Xavier
Presentats
Entrades: 4399
Membre des de: dv. juny 18, 2010 4:47 pm
Ubicació: Torelló (Osona)

Entrada Autor: Xavier » dg. oct. 30, 2011 1:54 pm

N'hi ha que ja la vàrem cel·lebrar ahir i si tot ba vé, encara hi tornarem el dia 1 a la tarda.

Les carbasses m'agraden per fer sopa.

Minino
Presentats
Entrades: 1454
Membre des de: dt. oct. 27, 2009 8:43 pm
Ubicació: Cerdanyola del Valles - Andres

Entrada Autor: Minino » dg. oct. 30, 2011 2:45 pm

[quote user="Xavier" post="183262"]N'hi ha que ja la vàrem cel·lebrar ahir i si tot ba vé, encara hi tornarem el dia 1 a la tarda.

Les carbasses m'agraden per fer sopa.[/quote]

:D :D tambe millor per al Rissoto de carbassa :D :D

:enfadat Però que és el que és això de haloguinyou un paraguas.Castañas encara que sigui de moscatell jijijijijiji :enfaduu
___________________ NORDKAPP 2009 ...... SCOTLAND 2010 ...... ELS ALPS 2011 ......... SARD/CÒRS 2012 ..
Imatge

Safed
Presentats
Entrades: 106
Membre des de: dl. gen. 03, 2011 4:53 pm
Ubicació: Killolàndia

Entrada Autor: Safed » dg. oct. 30, 2011 9:07 pm

i tant, fins els collons del halloween americà, i us explico el que ens va passar divendres a la tarda a casa d´uns amics :

sobre les 7 de la tarda truquen a la porta, van a obrir, i tres nens marroquins, mig disfressats... TRUCO o TRATO !!!
tios, de pedra, flipant, els hi diuen que no tenien res i els crios flipant, no ho entenc perque dubto que en en tota l´escala ningú els hi dongués res,
però tot es començar, i si aquests ja pugen així... d´aquí deu anys sense castanyada !!! :crys

joder, si els d´aquí no comencem a valorar més les tradicions al final no en quedaran, cadascú que faci el que vulgui ara per part meva jo tinc molt clar el que faré amb els meus.

salut i panellets !!!
Safed l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. oct. 30, 2011 9:17 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Guixmo
Presentats
Entrades: 398
Membre des de: dl. feb. 22, 2010 7:41 pm
Ubicació: Osona

Entrada Autor: Guixmo » dg. oct. 30, 2011 9:10 pm

+1
Guixmo l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. oct. 30, 2011 9:11 pm, en total s’ha editat 2 vegades.

Trencaferro
Presentats
Entrades: 1850
Membre des de: ds. abr. 17, 2010 2:13 pm
Ubicació: Osona - Val D'Aran

Entrada Autor: Trencaferro » dg. oct. 30, 2011 10:23 pm

Si només fos la castanyada..... En aquest país som tant rucs que no sabem valorar ni mantenir el què tenim, ja que de carbasses per la tardor cada dia més, però per nadal els pares noels ja fa anys que han posat en perill d'extinció el Tió.
Les distraccions són un luxe que els moteros no ens podem permetre.

Trinity
Presentats
Entrades: 39
Membre des de: dc. oct. 05, 2011 2:09 pm
Ubicació: la Garriga

Entrada Autor: Trinity » dl. oct. 31, 2011 1:55 pm

M’encanta la castanyada i com cada any la organitzo amb molt de carinyo... :D

Així que des de La Garriga, molt bona Castanyada a tots/es
:flor

Imatge

Uploaded with ImageShack.us

Imatge

Uploaded with ImageShack.us

V'ssssss

Loisin
Presentats
Entrades: 92
Membre des de: dt. oct. 20, 2009 9:04 pm
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Loisin » dl. oct. 31, 2011 4:41 pm

Totalment d'acord! Fart dels colonos!

Kpeps
Presentats
Entrades: 8196
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Entrada Autor: Kpeps » dl. oct. 31, 2011 5:11 pm

jo crec que primer tenim que coneixer ,respectar i gaudir de les nostres tradicions aixo esta clar,pero contra el que agrada a la canalla no es pot anar i menys si s'ho pasan be,las meves nenes fa dies que tenen preperades las disfreses de monstre o bruixes o no se que per anar a demanar carmels,vos aseguro que jo las faig anar a misa de gall i piquen el TIO,pero el que els diverteix no els hi puc tocar,per molt que jo cregui que aquests dies son per recordar els morts.
TRINITI QUINES MANS S'EM FA LA BOCA AIGUA ;) ;)
p.d. que vagin a buscar caremelets que jo l'agafare de Mosacatell,JAJAJAJJA gaudiu de la CASTANYADA.
Kpeps l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. oct. 31, 2011 5:13 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Imatge

Trinity
Presentats
Entrades: 39
Membre des de: dc. oct. 05, 2011 2:09 pm
Ubicació: la Garriga

Entrada Autor: Trinity » dl. oct. 31, 2011 5:45 pm

Kpeps tens tota la raó, a la canalla els encanta el Halloween, sense anar més lluny al meu el volia celebrar, així que ahir varem anar a veure un Castell del terror d’un poble veí i va sortir encantat, i aquesta nit anem a veure un espectacle de màgia en to de “por”; però aquesta tarda a casa es farà la Castanyada com sempre... Ja tinc la llar de foc engegada, les castanyes preparades amb el tall fet, els Panellets a punt i el Moscatell per si algú en vol... :mrgreen:

No està malament que s’incorporin coses divertides a l’agenda anual, el que crec es que, el que no es pot permetre és perdre les nostres tradicions.

La canalla ha de viure el Caga Tió, la berbena de Sant Joan, els nervis de dir el vers de Nadal a l’hora de les postres, els Pastorets, la Diada, gaudir d’una festa major veient Castellers, fer un pessebre amb cagané, veure les barques engalanades amb flors per la Verge del Carme, menjar la coca de Sant Joan, el tortell de reis amb la fava i corona, els panellets, anar a veure ballar les fonts a Barcelona per la Mercè o conèixer la Moreneta, han de veure ballar sardanes i escoltar i viure el Català, perquè son les coses que ens defineixen com a poble...

Es bonic que sapiguem fer que els nostres petits gaudeixin de les tradicions, només així seguiran vives. ;)
Trinity l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. oct. 31, 2011 5:46 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Kpeps
Presentats
Entrades: 8196
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Entrada Autor: Kpeps » dl. oct. 31, 2011 6:40 pm

[quote user="Trinity" post="183357"]Kpeps tens tota la raó, a la canalla els encanta el Halloween, sense anar més lluny al meu el volia celebrar, així que ahir varem anar a veure un Castell del terror d’un poble veí i va sortir encantat, i aquesta nit anem a veure un espectacle de màgia en to de “por”; però aquesta tarda a casa es farà la Castanyada com sempre... Ja tinc la llar de foc engegada, les castanyes preparades amb el tall fet, els Panellets a punt i el Moscatell per si algú en vol... :mrgreen:

No està malament que s’incorporin coses divertides a l’agenda anual, el que crec es que, el que no es pot permetre és perdre les nostres tradicions.

La canalla ha de viure el Caga Tió, la berbena de Sant Joan, els nervis de dir el vers de Nadal a l’hora de les postres, els Pastorets, la Diada, gaudir d’una festa major veient Castellers, fer un pessebre amb cagané, veure les barques engalanades amb flors per la Verge del Carme, menjar la coca de Sant Joan, el tortell de reis amb la fava i corona, els panellets, anar a veure ballar les fonts a Barcelona per la Mercè o conèixer la Moreneta, han de veure ballar sardanes i escoltar i viure el Català, perquè son les coses que ens defineixen com a poble...

Es bonic que sapiguem fer que els nostres petits gaudeixin de les tradicions, només així seguiran vives. ;)[/quote]

aixi ha de ser , tal i com dius ,nosaltres som els responsables que el dia de dema,els nostres nets siguin ensenyats per els seus pares i no per nosaltres ,les nostres tradicions han de seguir vivas i aixo es cosa nostra,tens tota la rao.
ahhh i guarda algun panellet que tenen molt bona pinta,jejejejej
Imatge

Merce
Presentats
Entrades: 1490
Membre des de: dl. ago. 02, 2010 11:19 am
Ubicació: Osona

Entrada Autor: Merce » dc. nov. 02, 2011 1:13 pm

[quote user="Steelman" post="183248"]Imatge

Imatge

La Castanyada és una festa popular de Catalunya que se celebra el dia de Tots Sants, tot i que darrerament se n'ha desplaçat la celebració a la vigília d'aquesta diada. Com el halloween dels països anglosaxons, o el Magosto i el Samaín gallecs, prové d'una antiga festa ritual funerària. Consisteix en un àpat en què es mengen castanyes, panellets, moniatos i fruita confitada. La beguda típica de la 'castanyada' és el moscatell. Pels volts d'aquesta celebració, les castanyeres venen al carrer castanyes torrades i calentes, i generalment embolicades en paper de diari (paperina). En molts llocs, el dia de Tots Sants, els confiters organitzen rifes de panellets i fruita confitada.

Sembla que el costum d'ingerir aquestes menges -altament energètiques- prové del fet que durant la nit de Tots Sants, vigília del dia dels morts segons la tradició cristiana, es toca a morts sempre seguit fins a la matinada; amics i parents ajuden els campaners a fer aquesta dura tasca, i tots plegats consumeixen aquests aliments per no defallir.

Altres versions, més historicistes, esmenten que la castanyada consta des del final del segle XVIII i deriva dels antics àpats funeraris, en què no se servien altres menges que llegums i fruita seca i els pans votius de l'oferta als difunts en els funerals, més popularment, panets, panellets o panellons. L'àpat tenia un sentit simbòlic de comunió amb les ànimes dels difunts: tot torrant les castanyes, es resaven les tres parts del rosari pels difunts de la família.[1]

Se sol representar amb la figura d'una castanyera: una dona vella, vestida amb roba pobra d'abric i amb mocador al cap, davant d'un torrador de castanyes per a la venda al carrer. Les castanyeres d'abans eren molt diferents de les d'avui. Vestien de manera pròpia. Duien unes faldilles de sargil molt amples i folrades, amb davantal de cànem i llana. Al cap duien una caputxa blanca de llana, molt llarga, que els arribava fins més avall de mitja faldilla. La duien lligada al coll i a la cintura. El bagatge de les castanyeres era també ben diferent del d'ara. Empraven fogons de terrissa semblants a una copa, i així eren anomenats. Encara avui a Girona s'anomena La Copa l'espai destinat a l'ocupació de les castanyeres a les fires de Girona, celebrades als volts de Tots Sants

Imatge

Aixi que deixem de celebrar la festes dels altres, celebrem les nostres i .....
Imatge[/quote]

Completament d'acord !!
La meva terra: Catalunya
La meva parla: el Català
La meva dansa: la Sardana
El meu desigt: la LLibertat

SOM I SEREM. //*// Imatge

Ride
Presentats
Entrades: 2669
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 8:46 am
Ubicació: Castellnou de Bages

Entrada Autor: Ride » dc. nov. 02, 2011 4:52 pm

No a Halloween !!!!, Visca la castanyada........

Xavmar
Presentats
Entrades: 207
Membre des de: dt. set. 15, 2009 7:02 pm

Entrada Autor: Xavmar » ds. nov. 05, 2011 7:46 pm

No serà que hi ha quelcom que no estem fen bé?
Ultimament ens estem queixan de que ens estan donant per el cul.
Per que no fem l'acte de mirar des de fora i en comptes de queixar-nos tant mirem que estem fen malament?
La meva frase es:
Som els tontos del pais i ens donem pel cul nosaltres mateixos.
No ens queixem tant i fem les coses com s'han de fer, que no tot es la culpa dels altres
Xavmar l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. nov. 06, 2011 8:33 am, en total s’ha editat 1 vegada.

Antonia
Presentats
Entrades: 109
Membre des de: dg. març 15, 2009 2:50 pm
Ubicació: Preixens (Lleida)

Entrada Autor: Antonia » ds. nov. 05, 2011 10:49 pm

Jo aquest any, i dos enrere, he celebrat sempre la Castanyada amb les amigues, mai el Halloween, això que s'ho quedin allà als anglesos, aquí, abans, ara i sempre la Castanyada! :D
Amb la meva moto deixaré marca per tot Catalunya.

Jb500
Presentats
Entrades: 549
Membre des de: dg. ago. 10, 2008 9:37 am
Ubicació: Sant Cugat del Vallès
Contacta:

Entrada Autor: Jb500 » dg. nov. 06, 2011 3:38 pm

holaaa

us heu fixat que les botigues ja estan decorades de motius nadalencs???

deu meu, hem faran avorrir les festes :-(

v'sss

Respon

Torna a “Cerveseta”