HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO...

Aquí es parla de tot el relacionat amb el món de la moto

Moderador: Airald

Respon
Fjodor
Presentats
Entrades: 2432
Membre des de: dc. gen. 12, 2011 6:00 pm
Ubicació: L'Empordà

HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO...

Entrada Autor: Fjodor » dc. gen. 23, 2013 3:44 pm

Aquest és un post més que res curiós.
Més o menys qui sap de motos ha sentit a parlar de la marca alemanya HERCULES. Va ser una marca que va començar fent bicicletes a finals del segle XIX, ciclomotors fins la dècada dels seixanta, quan va ser comprada per SACHS i la va reflotar, fins l'any 1992, any que va desaparèixer. Als anys cinquanta i seixanta les motos Hercules portaven totes motors Sachs.
A la dècada dels setanta, concretament el 1974, Hercules va va fabricar la primera moto de la història amb motor Wankel rotatiu, la W2000.

Imatge

Imatge

El motor rotatiu és un concepte dissenyat als anys vint i perfeccionat als cinquanta, en què el pistó que puja i baixa pel cilindre és substituït per un rotor de forma triangular que gira en una càmera amb forma de 8. El millor de tot és la seva simplicitat, però també la simplicitat dels seus components requereix un acabat precís perquè pugui funcionar amb un mínim de rendiment.

Imatge

Imatge

El motor utilitzat per Hercules, a causa de limitacions de la patent disponible propietat de SACHS, només podia assolir els 300 cc de cilindrada, així només arribava als 27 CV a 6500 rpm. En un intent de millorar les prestacions de la moto li van instal.lar una caixa de canvis de sis velocitats amb transmissió final per cardan, però en cap moment va aconseguir bon nivell de vendes.

Bé, doncs el pilot de proves de Hercules era en aquells temps Fritz Witzel. Va participar en nombrosos esdeveniments nacionals i internacionals de carretera i fora carretera, i va guanyar un total de 214 medalles d'or, 14 medalles de plata i nou de bronze.
L'anècdota és la Hercules presentada al Trofeu Enduro de l'Illa de Man l'any 1975, les 3 W2000 GS pilotades per Witzel, Saravesi i Wilford, que muntaven un motor Wankel rotatiu, essent d'aquesta manera les úniques motos en la història de l'enduro on un motor d'aquestes característiques ha competit en aquesta especialitat.

Imatge
Fjodor l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. gen. 23, 2013 3:45 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Avatar de l’usuari
Llagasta
Presentats
Entrades: 3270
Membre des de: dc. gen. 17, 2007 11:18 am
Ubicació: Vallès Occidental

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Llagasta » dc. gen. 23, 2013 6:07 pm

gracies fjodor per obrir aquest fil :

Recordo haver provat una Hercules amb motor rotatiu ( motor de 3 temps- en deien - ) i lo fi que anava , ni una vibració , havies de tirar fort de frens, per què no retenia res de res.... meys inclús que un dos temps. :SOS
motor rotatiu Wankel : un motor incomprès i practicament etern degut a les poques peces en moviment.

Encara que algunes marques de cotxes vàren montar motors Wankel rotatius de varis " cilindres " ( rotors ) ( Citroën Gs W - Nsu Ro 80 - i darrerament els Mazda Rx 8 ) el seu principal inconvenient era el consum desmesurat de benzina i oli ( anava amb mescla ) i les extranyes formules matematiques que s´havien de fer per tal de calcular la cilindrada, ( tant fiscalment com a competició ) el van fer morir prematurament :callo

encara que no vingui al cas, podeu veure aquest mazda i sentir el soroll

[youtube]yQulL_y3USc[/youtube]

i tal com diu Fjiodor l´Orange :ksss aqui podeu veure una mica el funcionament d´aquest tipus de motor ( senzillissim !!!! )

[youtube]6BCgl2uumlI[/youtube]

la moto en questió: al ralentí, sembla el soroll de la Yankee, patinant l´embrague....

[youtube]-yqyR_OG5w8[/youtube]

:okcat
Llagasta l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. gen. 23, 2013 7:01 pm, en total s’ha editat 22 vegades.
Imatge

Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Randy-650 » dc. gen. 23, 2013 6:35 pm

D'això volia parlar-ne precisament, del desmesurat consum d'oli I de benzina del RX-8. Desconec totalment si els motors rotatius Hercules patien d'això.

Que per cert, el model "enduro" què deu pesar? 200 kg? :callo
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Llagasta
Presentats
Entrades: 3270
Membre des de: dc. gen. 17, 2007 11:18 am
Ubicació: Vallès Occidental

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Llagasta » dc. gen. 23, 2013 6:44 pm

[quote user="Randy-650" post="225697"]D'això volia parlar-ne precisament, del desmesurat consum d'oli I de benzina del RX-8. Desconec totalment si els motors rotatius Hercules patien d'això.

Que per cert, el model "enduro" què deu pesar? 200 kg? :callo[/quote]

No ho sé , però el motor dubto que peses mes de 25 kilos..... :okcat
Llagasta l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. gen. 23, 2013 6:45 pm, en total s’ha editat 2 vegades.
Imatge

Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8196
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Kpeps » dc. gen. 23, 2013 6:45 pm

renoi,quina estetica mes de motor bombo de rentadora,ben curios :birracat en les motos aquest motor no se com anava,pero un vei,tenia un cotxe de marca NSU el model RO 80 que era una M...de cuidado amb aquest tipus de motor i sempre estava espatllat,anys despres un amic es va comprar el Mazda RX7 amb aquest motor,vaig pensar:has begut oli i la veritat,no en va tenir cap de problema...
Imatge

Avatar de l’usuari
Llagasta
Presentats
Entrades: 3270
Membre des de: dc. gen. 17, 2007 11:18 am
Ubicació: Vallès Occidental

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Llagasta » dc. gen. 23, 2013 6:54 pm

[quote user="Kpeps" post="225700"]renoi,quina estetica mes de motor bombo de rentadora,ben curios :birracat en les motos aquest motor no se com anava,pero un vei,tenia un cotxe de marca NSU el model RO 80 que era una M...de cuidado amb aquest tipus de motor i sempre estava espatllat,anys despres un amic es va comprar el Mazda RX7 amb aquest motor,vaig pensar:has begut oli i la veritat,no en va tenir cap de problema...[/quote]

L´oli ja s´el menjava el cotxe per ell, no ? :martell
Imatge

Avatar de l’usuari
Kpeps
Presentats
Entrades: 8196
Membre des de: dc. oct. 14, 2009 5:41 pm
Ubicació: Manresa

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Kpeps » dc. gen. 23, 2013 7:27 pm

[quote user="Llagasta" post="225702"]L´oli ja s´el menjava el cotxe per ell, no ? :martell[/quote]

jo es que soc de boxer de tota la vida i aquests detalls no tenen importancia :b9 :b9 :b9
Imatge

Fjodor
Presentats
Entrades: 2432
Membre des de: dc. gen. 12, 2011 6:00 pm
Ubicació: L'Empordà

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Fjodor » dc. gen. 23, 2013 8:18 pm

Doncs crec que puc dir que la moto d'enduro W2000 era lleugera com una 2T.

Per cert, gràcies per les informacions complementàries!!! :okcat

Avatar de l’usuari
Storm
Presentats
Entrades: 2594
Membre des de: dj. oct. 04, 2007 3:48 pm
Ubicació: Sant Llorenç d'Hortons

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Storm » dc. gen. 23, 2013 8:43 pm

[quote user="Fjodor" post="225718"]Doncs crec que puc dir que la moto d'enduro W2000 era lleugera com una 2T.

Per cert, gràcies per les informacions complementàries!!! :okcat[/quote]

Quina gràcia! Jo recordo haver-la vist (a sota dic on) però era molt jovenet i no em fixava en els motors.

"El 1965 la Regularitat va passar a anomenar-se oficialment Todo-Terreno (Tot-Terreny) a l'estat espanyol, mantenint aquesta denominació fins que el 1980 va passar a dir-se Enduro. Durant aquells anys s'organitzaven moltes curses importants en terres catalanes, com ara els 2 Dies d'Arenys de Munt,[2] els 2 Dies de Prats de Lluçanès o els 2 Dies Internacionals, pels voltants de l'Espluga de Francolí (Conca de Barberà), que des de 1971 fins a finals dels 80 fou la prova estatal puntuable per al Campionat d'Europa".

Fjodor
Presentats
Entrades: 2432
Membre des de: dc. gen. 12, 2011 6:00 pm
Ubicació: L'Empordà

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Fjodor » dc. gen. 23, 2013 8:55 pm

L'Espluga!
A Tarragona havia corregut molt bones curses...

Recordo el tram de Cabra del Camp, el de Cambrils... i el famós Enduro de Reus, portat de la mà del MAC Reus, amb la trialera de l'Arbolí (GENIAL!!!).. i tot el recorregut pel Priorat...
L'enduro de Tortosa, duríssim, sec, exigent...

Molt bo, si senyor!!!!!

Avatar de l’usuari
Pasqual
Presentats
Entrades: 2080
Membre des de: dj. jul. 09, 2009 11:20 pm
Ubicació: Garrotxa

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Pasqual » dc. gen. 23, 2013 10:59 pm

Realment és curios el tema del motor de "3 temps". Vaig pujar en NSU i la idea que em va quedar no va ser gaire positiva. Una cosa així com de l'altre costat del mur.

Crec recordar que van haver més motos amb aquest tipus de motor. Una Norton, n'estic segur de 600 cc si no recordó malament, però crec que Suzuki també fa fer alguna prova.

Em sona DKW, però crec que només ho va utilitzar en cotxes. En motos no ho sé

Fjodor
Presentats
Entrades: 2432
Membre des de: dc. gen. 12, 2011 6:00 pm
Ubicació: L'Empordà

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Fjodor » dj. gen. 24, 2013 9:23 am

L'enginyer Van Veen va fer la OCR 1000 als anys vuitanta, la més potent amb motor rotatiu feta mai.

Imatge

El senyor Van Veen va decidir fabricar una Superbike de l'estil de l'Honda CB 750, de manera que va posar fil a l'agulla i va muntar una fàbrica a Alemanya per produir la OCR 1000. La moto muntava un motor Wankel de dos rotors que cubicava 996 cc, desenvolupat per Audi i NSU, i una caixa de canvis de quatre velocitats dissenyada per Porsche. Les suspensions les signava Koni i els frens Brembo, el que la feia una autèntica Eurobike. El seu motor de 100 CV la feia una de les més ràpides accelerant, i diuen que era la millor moto amb motor rotatiu de la història.

La moto es fabricava a mà i sota comanda, de manera que és una autèntica raresa trobar una, i encara més estrany poder comprar en subhasta. L'última que es va subhastar el 2005 va acabar en 37000 $ (26.000 euros).
Van Veen també va fabricar altres motos a Alemanya, entre les quals destaca una Enduro de 50 cc i 12 CV. Per desgràcia la fàbrica va tancar i mitjan anys vuitanta afectada per la difícil economia de l'època.

Avatar de l’usuari
Pasqual
Presentats
Entrades: 2080
Membre des de: dj. jul. 09, 2009 11:20 pm
Ubicació: Garrotxa

Re: HERCULES, I COM EL MOTOR ROTATIU VA ARRIBAR A L'ENDURO..

Entrada Autor: Pasqual » dv. gen. 25, 2013 2:12 pm

Arrel d'aquest fil m'ha entrat la curiositat i he trobat força informació que no coneixia.
En aquest enllaç n'hi ha molta http://thevintagent.blogspot.com.es/2011/11/short-history-of-wankel-motorcycles.html però és molt llarg per poder copia-enganxar aquí.

Sabíeu que MZ, Suzuki, Norton, Yamaha, Honda, Kawasaki, inclus els rusos sobre una base de la BMW R-71, han tingut motos amb aquest tipus de motor?. Jo, no.

Deixo algunes fotos:

L'inventor, el Dr. felix Wankel

Imatge

La primera moto amb motor wankel una IFA/MZ
Imatge

Yamaha RZ201
Imatge

Suzuki RE5
Imatge

Norton en un xassís de la Tryumph Bandit
Imatge

Norton Commande. Sembla més lleugera que l'original
Imatge

La darrera Norton amb motor rotatiu. Del 1992
Imatge

Respon

Torna a “General”