29 de setembre
El 29 de setembre és el dos-cents setanta-dosè dia de l'any del calendari gregorià i el dos-cents setanta-tresè en els anys de traspàs. Queden 93 dies per finalitzar l'any.
Esdeveniments
Països Catalans
1868 - els Països Catalans: arran de l'arribada de la notícia de la victòria dels revoltats a la batalla del Pont d'Alcolea i de l'èxit de la revolució a Madrid, es constitueixen juntes revolucionàries a Barcelona i les principals ciutats (I República Espanyola).
1935 - Barcelona: el Bloc Obrer i Camperol i l'Esquerra Comunista s'unifiquen i esdevenen el Partit Obrer d'Unificació Marxista (POUM).
1959 - el Baix Camp: s'hi esdevé l'aiguat de Sant Miquel.
1977 - Catalunya: el govern espanyol hi restaura la Generalitat (Generalitat provisional).
2013 - Illes Balears: Multitudinaria manifestació en contra del TIL del Govern presidit per José Ramón Bauzá (PP) i la seva política educativa i de suport a la vaga indefinida dels docents balears. Més de 100.000 assitents a Palma, 8.000 a Maó, 7.000 a Eivissa i un miler a Barcelona.
Resta del món
480 aC - Batalla de Salamina, en la que els grecs derroten l'Imperi Persa.
1801 - Madrid (Espanya): signatura del Tractat de Madrid.
1870 - Vaticà (Itàlia): Després de l'ocupació de Roma per les tropes italianes, el Papa Pius IX es declara presoner al Vaticà.
1938 - Va tenir lloc l'Acord de Munic.
1944 - Iugoslàvia: hi comença l'entrada de l'exèrcit soviètic, el qual ocuparà aquest estat durant l'octubre i el desplaçarà de la influència alemanya (II Guerra Mundial).
1964 - Apareix a la revista Primera Plana de Buenos Aires la primera tira còmica de Mafalda, del dibuixant Quino.
2004 - desert de Mojave (Califòrnia, EUA): la nau SpaceShipOne, la primera pilotada i de caràcter privat, s'hi envola cap a l'espai extraterrestre per segona vegada (ja ho va fer el 21 de juny i ho tornarà a fer el 4 d'octubre.
2005 - Algèria: amb normalitat i alta participació, s'hi celebra un referèndum sobre un pla d'amnistia parcial proposat pel president Bouteflika.
2010 - La primera vaga general europea es desenvoluparà a gran part d'Europa per protestar contra la Crisi Econòmica.
Naixements
Països Catalans
1538 - Verdú (l'Urgell): Joan Terès i Borrull, virrei de Catalunya.
1879 - Sabadell: Santiago Segura i Burguès, marxant i promotor artístic català.
1912 - Barcelona (el Barcelonès): Pere Calders i Rossinyol, escriptor català.
1985 - Sabadell (el Vallès Occidental): Dani Pedrosa, motociclista català.
Resta del món
1511 - Vilanova de Sixena (Regne d'Aragó): Miquel Servet, Revés, humanista, teòleg i científic aragonès d'abast universal (m. 1553).
1547 - Alcalá de Henares (Espanya): Miguel de Cervantes Saavedra, escriptor espanyol.
1620 - Tongeren (Principat de Lieja): Joan Lluís d'Elderen, príncep-bisbe del Principat de Lieja.
1943 - Popowo (Polònia):Lech Walesa polític i sindicalista polonès.
1951 - Cali (Colòmbia): Andrés Caicedo, escriptor colombià.
1875 - Groenlàndia: Henrik Lund, pintor, poeta, compositor i capellà grenlandès.
1936 - Milà (Itàlia): Silvio Berlusconi, polític i empresari italià.
1988 - Washington D.C. (Estats Units) : Kevin Durant, jugador professional de basquetbol.
Necrològiques
Països Catalans
1930 - Barcelona: Gaspar Miró i Lleó, pintor.
2010 - Barcelona: Eduard Manchón i Molina, futbolista català.
Resta del món
1833 - Madrid (Espanya): Ferran VII, aristòcrata espanyol, rei d'Espanya.
1872 - Madrid (Espanya): Lluís Maria Pastor i Rodríguez, economista lliurecanvista i ministre d'economia.
1902 - París (França): Émile Zola, novel·lista francès.
2010 - Ciutat de Nova York (EUA): Tony Curtis, actor de cinema estatunidenc.
2010 – Tarzana, Califòrnia, Estats Units: Joe Mantell, actor estatunidenc.
2014 - Madrid (Espanya): Miguel Boyer Salvador, polític i economista espanyol.
Festes i commemoracions
Per Sant Miquel es fa festa major a Lleida (el Segrià), a l'Alguer (Sardenya), a Llucena (l'Alcalatén), a Benifallim (l'Alcoià), a Sant Miquel de Fluvià i Boadella d'Empordà (l'Alt Empordà), a la Pobla del Bellestar (l'Alt Maestrat), a Aranyuel (l'Alt Millars), a Soneixa i Viver (l'Alt Palància), a Ansalonga (Ordino) i Fontaneda (Sant Julià de Lòria) (Andorra), a Mont-roig del Camp i Alforja (el Baix Camp), a Molins de Rei (el Baix Llobregat), a Canet lo Roig (el Baix Maestrat), a Sant Miquel de les Salines (el Baix Segura), a la Barceloneta (Barcelona), a Llíria (el Camp de Túria), a Énguera i Tous (la Canal de Navarrés), a Sant Miquel de Balansat (Sant Joan de Labritja, Eivissa), a Cervià de les Garrigues i els Omellons (les Garrigues), a Palol de Revardit, Serinyà i Sant Miquel de Campmajor (el Gironès), a Catarroja (l'Horta), a Campanet i Calonge (Santanyí) (Mallorca), a Gata (la Marina Alta), a la Vila Joiosa (la Marina Baixa), a Valljunquera (Matarranya), a la Sentiu de Sió, Os de Balaguer i Vallfogona de Balaguer (la Noguera), a la Pobla Tornesa i Vilafamés (la Plana Alta), a l'Alcúdia de Veo (la Plana Baixa), a Margalef (el Priorat), a la Pobla de Sant Miquel (el Racó d'Ademús), a Cotes i Massalavés (la Ribera Alta), a Ascó i Tivissa (la Ribera d'Ebre), a Sant Miquel de Llotes (el Rosselló), a Barx, Bellreguard i Palma de Gandia (la Safor), a Bell-lloc d'Urgell, Ciutadilla i Soses (el Segrià), a Riudellots de la Selva i a Sant Miquel de Cladells (la Selva), a Pinell de Solsonès (el Solsonès), a Vila-sana (l'Urgell), a Carrícola i Salem -on se celebra del 13 de setembre, commemorant un miracle- (la Vall d'Albaida), a Xalans (la Vall de Cofrents), a Vallromanes (el Vallès Oriental).
Per Sant Miquel es fa fira a Santpedor i a Lleida (Fira Agrària de Sant Miquel).
Per Sant Rafael es fa festa major al Figaró (Montmany de Puiggraciós, el Vallès Oriental), a Sant Rafel de Forca (Sant Antoni de Portmany, Eivissa) i a Sant Rafel del Maestrat (el Baix Maestrat).
Avui és la Diada de les Telecomunicacions al territori català, impulsada pel Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Telecomunicacions de Catalunya.
Santoral católic
arcàngels: Miquel, Rafael i Gabriel; sants Fratern d'Auxerre, bisbe; Leudoví de Trèveris, bisbe; beat Carles de Blois, duc; beats Francesc Castelló i Aleu i Pau Bori i Puig, màrtirs.