Comunicat de Premsa
Final de novembre amb temperatures molt fredes
Aquesta tardor continua mostrant símptomes d’hivern
Els propers 10 dies es caracteritzaran per una progressiva davallada de la temperatura a Catalunya, fruit de l’entrada d’una massa d’aire fred procedent del centre d’Europa
La previsió indica que de cara al cap de setmana vinent la temperatura patirà una primera baixada i, tot i que dilluns es podrà recuperar lleugerament, a partir de dimarts tornarà a caure en picat, a causa d’una depressió que es gestarà a l’Adriàtic, i que ajudarà a impulsar més aire fred a la zona de la Mediterrània Occidental. L’anticicló de les Açores, que ja fa uns dies que s’ha reforçat a l’Atlàntic, es mourà lleugerament cap a l’est, i afavorirà l’entrada de vent del nord i nord-est que permetrà que l’aire fred que hi ha emmagatzemat al nord d’Europa abraci latituds més baixes, segons les previsions del Servei Meteorològic de Catalunya.
El descens de la temperatura no es preveu que vagi acompanyat de precipitacions a Catalunya, tret del vessant nord dels Pirineus, on aquesta situació de vent del nord sí que afavorirà que la neu faci acte de presència a totes les cotes. A la major part de Catalunya, dominarà el sol, tot i que la boira apareixerà insistentment a l’interior.
La temperatura a 1.500 metres (850 hPa) és un bon indicador de l’evolució de la temperatura que s’enregistrarà finalment a la superfície, tot i que també depèn de la nuvolositat i de la força del vent. Els models meteorològics indiquen que, a la vertical de Catalunya, la temperatura a 1.500 metres serà de -3º C dissabte a la nit i de -5º C de cara a dimarts, quan la mitjana en aquesta època de l’any és d’uns 4º C. S’esperen glaçades fortes als Pirineus amb valors mínims de temperatura que podran arribar a baixar puntualment per sota dels -10º C en algunes valls. A l’interior, les glaçades seran entre febles i moderades (entre 0 i -7º C), i, localment, se’n produiran al litoral (sobretot a la meitat nord i en zones a recer del vent).