Diferències entre una 2V (bi) i una 4L (tetra)

Aquí es parla de tot el relacionat amb el món de la moto

Moderador: Airald

Respon
Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Diferències entre una 2V (bi) i una 4L (tetra)

Entrada Autor: Randy-650 » dj. feb. 15, 2007 7:33 pm

Extret de la red, aquesta "petita" explicació ens ajudarà a entendre les diferències entre una bicilindrica en V (per ejemple la V-Strom o la Varadero) i una tetracilindrica tipus Fazer o Bandit:

....................................................................................................



És summament important tenir en compte que és molt difícil comparar aquests 2 tipus de motors en igualtat de condicions, per no dir impossible. L'explicació és molt senzilla atenent a les relacions de cubicatge i potènciaque existeixen entre ambdues configuracions de motor.

Per a un mateix cubicatge o amb una diferència de cubicatge molt petita (una 4L i una 2V de cubicatges de 600 i 650 cc respectivament) la 2V té un gran desavantatge de potència respecte de la 4L (72cv d'una SV enfront de 98cv d'una FZ6, per exemple).


Per a una mateixa potència o amb una diferència de potències molt petita (una 4L de 98cv com la FZ6 i una V2 de 105cv com la Raptor) la V2 requereix d'un motor de molta major cilindrada (600cc en la FZ6 respecte de 1000cc en la Raptor), cosa que es traduïx, també, en un augment de pes en la V2.

ANÀLISI

Acceleració/Recuperació

Les recuperacions en 2V són més ràpides que en les 4L (menys temps invertit per a arribar a una determinada velocitat objectiu des d'una velocitat inicial donada), en condicions de similitud de cubicatge. Aquesta recuperacions es fan molt més paleses en condicions de similitud de potència.

Les recuperacions no requereixen baixar una marxa en les 2V, mentre que en les 4L sol ser necessari .

Quan duus paquet, l'acceleració i recuperació es fa més palesa en les 2V que en les 4L.

L'acceleració (capacitat de recórrer una mateixa distància en el menor temps possible) en recta és major en una 4L que en una 2V en condicions de similitud de cubicatge.

Fotorreportaje escanejat de la SV650 (revista): “... les seves recuperacions són portentoses i bat sense problemes a tota la concurrència [referint-se a la Bandit 600, FZ6N i Speed VFour)” “...capaç de posar en escac a les pluricilíndricas quan arriben corbes".

- Acceleració 0-100 m: 4,6 s en la SV 650 i 4,5 s en la FZ6

- Acceleració 0-1000 m: 22,0 s en la SV 650 i 21,2 s en la FZ6

- Recuperació 50-100 km/h: 4,8 s en la SV 650 i 6,4 s en la FZ6

- Recuperació 100-150 km/h: 5,5 s en la SV 650 i 7,7 s en la FZ6.


Desgast


El desgast de la roda del darrere, si bé depèn molt de la conducció de cadascun, és major en les 2V, degut al fet que les forces transmeses a la roda són majors per la major grandària dels seus pistons.

El desgast dels frens és superior en una 4L atès que el fre motor no es fa en aquestes tan palesa com en les 2V i, per tant, que cal usar-los en major mesura i amb major contundència.


Motor

-El motor 4L va més fi, més suau, vibra menys que el motor 2V.

- El pas de 4L a 2V suposa que per a mantenir caballatge s'ha d'optar per un motor 2V de major cubicatge que en una 4L.

- A igualtat de cilindrada, les 4L són superiors en prestacions del motor a les 2V.

- El motor d'una 4L es pot estirar molt més que el d'una 2V (rpm)

-Per a igualar potències entre una 4L i una 2V i requerir-se un motor de major cubicatge en la 2V, aquest pesa més que el 4L, augmentant doncs el pes de tot el conjunt.

- El motor d'una 2V perdona més que el d'una 4L, per ser més dòcil (aquest comentari es contradiu amb uns altres, amb el que és difícil prendre'l com definitiu).


Parell/RPM

- Per a treure tot el potencial a una 4L cal dur-la molt alta de voltes, sobre les 10.000 (ull, la dada de rpm depèn de la moto). En les 2V tens tot el potencial molt més baix del tacómetre.

- Les 2V tenen una millor resposta en baixos i mitjos que les 4L, mentre que aquestes ho tenen molt millor en alts que les 2V.

- En baixos i mitjos les 4L són molt més suaus, dolces i controlables que les 2V, que són més brusques en aquesta zona, cosa que es converteix en una fulgurant resposta i sortida rabiosa de les 2V en corbes, mentre que en les 4L has d'esperar a arribar a la zona alta perquè doni l'estirada definitiva.

- Les 4L llencen més que les 2V a partir de les 9.000 rpm aproximadament (ull, la dada de rpm depèn de la moto), zona en la qual les 2V ja es comencen ofegar.

- En similitud de *cubicajes les 2V donen major parell i a revolucions més baixes (abans) que les 4L, mentre que les 4L arriben a donar major potència màxima.

- La potència depèn de 2 factors: el parell i les rpm. Atès que una 4L pot arribar a un major règim de rpm, a mateix parell, les 4L obtenen una major potència que les 2V.

-La resposta d'un 2V és més lineal que un 4L, amb el que a l'hora d'obrir gas no estan tan condicionat per les rpm en un 2V que en un 4L.

- Un 2V està dissenyat per a tenir una franja de bona utilització entre les 6.000 i les 9.500 rpm (ull, la dada de rpm depèn de la moto, he pres com referencia les rpm màximes que es donaven).

-Tant les 4L com les 2V han de dur-se entre el parell màxim i la potència màxima, que és on se'ls treu tot el potencial en el cas de les 2V aquesta franja d'utilització està entre les 7.000 i les 8.500 en uneixi Raptor 1000, 8.750 i 9.550 en la Tuono, 7.500 i 8.800 en una SV 650.

- Un motor 2V té dues explosions per volta de roda (no és exacte però posem aquesta unitat de comparança per a l'exemple) enfront dels 4 que necessita un 4L. Això significa que, per la grandària dels cilindres i la quantitat de combustible que entra, les explosions són més fortes, el que es traduïx en un major parell. En contra, la capacitat de gir dels pistons grans és menor (i el seu recorregut major), igual que la rapidesa amb la qual completa tot el cicle dels 4 temps.

- Les 4L, una vegada que els pistons han agafat la inèrcia suficient gràcies la menor grandària que tenen aquests en comparació dels d'una 2V del mateix *cubicaje, donen un salt de potència. En aquest punt la força de les *detonaciones que es traduïxen en parell, no és tan important com la capacitat de gir.


Pas Corba

- Les 2V surten del pas per corba amb major capacitat d'acceleració i abans, degut al fet que la seva tracció és superior. Aquest fet està íntimament lligat a les rpm a les quals es duu la moto en carreteres revirades, on la 4L requereix anar molt més alta de voltes.

- La tracció en la zona mitja del tacómetre, al ser superior en una 2V que en una 4L, permet sortir abans de l'angle de la corba per a enllaçar amb la següent. En el cas de la 4L caldria dur la moto més alta de voltes, amb el consegüent efecte cop de fuet que cal saber dominar.

-Les 4L es noten més mandroses en el pas per corba.

-El pas per corba es pot veure minvat amb les 2V a causa del fre motor, cosa que no ocorre amb una 4L. La 2V pot fins i tot quedar-se parada amb el gas tancat.

-Amb una 4L cal realitzar el pas per corba amb marxes més curtes que amb una 2V.

-Amb marxes llargues una 4L queda morta, sense capacitat de tracció i pot provocar un recte.

- Si vas una mica passat en una 2V basta tallar gas per a tornar a ficar la moto, sense necessitat de llençar de frens.

- Una 4L requereix de major destresa en el pas per corba (aquí hi ha comentaris enfrontats. Hi ha qui diu que es requereix filar més fi amb la 4L i qui diu que amb la 2V. No veig consens en aquest sentit).


Pilotatge


-El fre motor d'una 2V és superior a la d'una 4L. Això ajuda que no hagis de llençar tant dels frens, a no haver de preocupar-te tant de la frenada i poder concentrar-te més en el pas per corba.

- És més fàcil subjectar la moto V2 en frenades gràcies al fre motor.

-Cal anar amb summa cura amb les V2 en les reduccions amb fre motor al baixar una marxa, doncs tenen facilitat de bloquejar roda, cosa que no és tan dràstica amb una 4L.

-Amb la 2V has d'afrontar el pas per corba soltant frens abans que amb una 4L, traçant a punta de gas (per a no minvar el pas per corba) i obrir gas prompte per a aprofitar la seva tracció.

-Amb una 4L pots apurar la frenada fins a més endins d'una corba que amb una 2V i al soltar frens i tancar el gas, deixar que la moto corri sola, atès que la retenció és molt menor que en la 2V. Amb la 2V aquesta manera de pilotar et pot deixar a mig fer, gairebé parat, en el pas per corba.

- Les acceleracions en les transicions de tancar i obrir gas amb una 2V són més brusques i poden descompondre la moto i per tant la teva traçada.

- Les 4L són més estresants, mentre que les 2V són més fàcils de pilotar al no haver de canviar tant de marxes.

- Amb una 2V has de realitzar una conducció més fina per a no quedar-te sense velocitat en el pas per corba i perquè la moto no et doni una estirada a l'obrir gas.

-Per a anar ràpid per corbes una 4L requereix d'un major domini de la moto.


Potencia/Lliurament


-Potència verificada al motor d'una SV 650 = 77,5 cv i d'una FZ6 = 98,1 cv

- Les 4L no lliuren tota la seva potència fins a arribar a unes rpm molt altes. Más sota aquestes rpm el motor no té bon lliurament (l'autor fa referència a una 600).

-Per a tenir lliurament en tota la banda d'utilització, la 2V és la teva moto. Si t'agrada apurar marxes i la ràbia del lliurament a altes voltes, la 4L és la teva moto.

-No té sentit enfrontar 2 filosofies diferents de motor amb motors de diferent potència. Ambdues filosofies arriben a un mateix objectiu (una potència determinada) de formes distintes: el 4L a força de rpm i el 2V a força de parell.

-El 2V et dóna poderío a l'obrir gas amb un lliurament lineal i contundent, mentre que el 4L et dóna aquest poderío de forma més explosiva i rabiosa amb el seu típic cop de fuet final.

- El tacte del gas d'una 2V és com un interruptor, donant-te una patada.

-El lliurament en una 2V es té a qualsevol règim (potència sempre disponible per existir un parell omnipresent).

- La potència d'una 2V és més aprofitable que la d'un 4L

- El cop de fuet final d'una 4L pot fer-te perdre el control, igual que la brusqueTAT del 2V a l'obrir-li gas.

- Un 2V és “comparable” a un motor TDI en els cotxes


Ús

- 4L: està en la seva salsa en circuit, on pots treure-li tot el seu potencial gràcies a la seva major capacitat de pujar de voltes respecte d'una 2V. En rectes “t'aixeca els adhesius”.També són ideals en carreteres obertes, on es pot anar molt ràpid, amb ràpides corbes i rectes en les quals explorar la zona vermella del *tacómetro. Presenten una major comoditat a l'hora de circular per ciutat (són menys explosives a l'obrir gas) i per a anar-se de ruta (vibren menys).

- 2V: és més apta per a conducció esportiva en carreteres reviradas i ports de muntanya, on es desmelena i es desembolica de bon tros millor que una 4L. En circuits es pot quedar curta, excepte en aquells que siguin revirats. El seu mitjà són aquelles carreteres on no pots dur la moto alta de voltes.


Velocitat

- Velocitat punta d'una SV 650 = 216 km/h; en una FZ6 = 236 km/h

-Les 4L corren més (velocitat punta) que les 2V.



Comentaris variats:


- Es valora més les sensacions d'una 2V que la major potència o velocitat d'una 4L.

- Les sensacions són molt distintes en ambdós tipus de motos; cal saber valorar-les i apreciar-les distintament, atès que no són comparables.

- Les 2V són “més divertides”.

- Costa temps adaptar-se a una 2V quan véns d'una 4L. Requereixen paciència. Sembla que se't ha oblidat pilotar. No traces bé, frenes abans d'hora. Si passes d'una 2V a una 4L el que ocorre és que et pots colar en més d'una corba.

- Són més els quals s'han passat de 4L a 2V que els quals s'han de 2V a 4L.

CONCLUSIÓ

No hi ha una configuració millor o pitjor que una altra i l'elecció és alguna cosa molt personal, depenent de les sensacions que t'aporten un o altre motor i depenent de l'ús que li vagis a donar.

Queda clar que per a obtenir una equivalència en potència, una 2V requereix d'un major cubicatge que la 4L, atès que aquesta última és capaç de pujar més amunt de voltes atès que la potència depèn de 2 factors: parell i rpm.

També existeix consens que en zones revirades, on no es pot treure tot el partit del motor i on se sol anar a mitjan règim, una 2V és l'opció més natural, mentre que en circuit o carreteres obertes, on pot explorar els límits de la zona vermella ho és la 4L.

En el que hi ha molta disparitat d'opinió és en relació a quin tipus de motor és més fàcil de pilotar. Queda clar que no es realitza de la mateixa forma el pas per corba i que tampoc prepares la moto d'igual forma (reducció) per a afrontar aquest pas per corba.

Passar d'un tipus de motor a un altre requereix d'un temps d'adaptació. O sigui, que en teoria el pas de 2V a 4L és una mica més senzill que al revés.
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Terraxaman
Presentats
Entrades: 544
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:19 am
Ubicació: Montseny-Les Guilleries
Contacta:

Entrada Autor: Terraxaman » dj. feb. 15, 2007 7:59 pm

Hola nois/es:


Molt interessant i ilustratiu... tampoc deu de ser igual dos cilindres en paralel que en V, no?

V'sssssssssss

Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Entrada Autor: Randy-650 » dj. feb. 15, 2007 8:05 pm

Terraxaman ha escrit:

... tampoc deu de ser igual dos cilindres en paralel que en V, no?
Em penso que si....... :roll:
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Atramuntanat
Presentats
Entrades: 734
Membre des de: dt. gen. 09, 2007 1:26 pm
Ubicació: Sant Feliu de Guixols - MGM 13254

Entrada Autor: Atramuntanat » dj. feb. 15, 2007 8:20 pm

Terraxaman ha escrit:Hola nois/es:


Molt interessant i ilustratiu... tampoc deu de ser igual dos cilindres en paralel que en V, no?

V'sssssssssss
el motor boxer es mes lleuger que el motor en V (bloc motor mes petit)

les vibracions s'equilibren molt be en motors de multiples de 90º per 2 cilindres, de 60º en motors de 3, 72º per motors de 5 etc..

la resta no varia massa.....

ah si, la refrigeracio del boxer es collonuda, en front a les V
Erg Chebbi - Merzouga

Imatge

Bayerische Motoren Werke R 1200 GS Ifigenia

Avatar de l’usuari
Angel
Presentats
Entrades: 1284
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:37 pm
Ubicació: Vilafranca del Penedès

Entrada Autor: Angel » dj. feb. 15, 2007 8:21 pm

Molt bona explicació, Randy.
Ara, em queda el dubte si hi ha gaire diferencies tècniques, potencia, par, etc. entre les bicilindriques i les monocilindriques.

Salutacions.
Salutacions moteres.

Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Entrada Autor: Randy-650 » dj. feb. 15, 2007 8:27 pm

Ostres, Angel ....jejejeje...mersi per donar-me idees.

Miraré aviam què trobo. :roll:
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Re: Diferències entre una 2V (bi) i una 4L (tetra)

Entrada Autor: Randy-650 » dj. feb. 15, 2007 8:31 pm

Per cert, això no em quadra. Si una 4L accelera més, gasta més pneumàtics, no?????? A mi totes les 4L que he tingut el pneumàtic del darrera no em durava més de 5.000 km.....
Randy-650 ha escrit:
Desgast

El desgast de la roda del darrere, si bé depèn molt de la conducció de cadascun, és major en les 2V, degut al fet que les forces transmeses a la roda són majors per la major grandària dels seus pistons.
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Avatar de l’usuari
Albert
Presentats
Entrades: 7280
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 9:42 pm
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: Albert » dj. feb. 15, 2007 9:07 pm

Holaaaa,

Randy tinc una forta curiositat per saber d'on surt tota aquesta informació!!! Encara no ho he llegit tot, però tins la sensació que es tracta o de comentaris de gent que es "molt experta", que hi ha part de propaganda, o que es hi alguna informació tendenciosa.

M'agradaria seber la font real de tot això per saber quin nivell de credibilitat pot tenir.


:shock: :shock: :shock:

PS: "tampoc deu de ser igual dos cilindres en paralel que en V, no?"

Doncs realment hi ha una bona diferencia, especialment en facilitat d'equilibrat i en par motor (els motors en V sempre en poden donar més)
Sort,

Avatar de l’usuari
Carles
Presentats
Entrades: 3743
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:06 pm

Entrada Autor: Carles » dj. feb. 15, 2007 10:36 pm

Albert ha escrit:PS: "tampoc deu de ser igual dos cilindres en paralel que en V, no?"
Bones!!!

Tampoc deu ser el mateix 4L que 4V... per exemple PanEuropean i FJR 1300...??

El que està clar és que per al tipus de conducció que "s'estila" per aquest foro i per al tipus de sortides que fem, serà millor un 2V que no pas un 4L!!!

Fins aviat!
Imatge

Avatar de l’usuari
QSC
Presentats
Entrades: 1304
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:37 am
Ubicació: >>> Jordi i Júlia <<< (Sabadell)

Entrada Autor: QSC » dj. feb. 15, 2007 11:07 pm

Albert ha escrit:Doncs realment hi ha una bona diferencia, especialment en facilitat d'equilibrat i en par motor (els motors en V sempre en poden donar més)
Totalment d'acord .... si no mireu una mostra gràfica:

V2
Imatge

4L
Imatge

V'sssssssss

Avatar de l’usuari
Xavitiger
Presentats
Entrades: 833
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 8:08 pm
Ubicació: Igualada (Anoia)

Entrada Autor: Xavitiger » dv. feb. 16, 2007 12:05 am

I dels motors de 3 cilindres ningú en parla o qué??? :evil: :evil: :evil:
NO DEIXIS PER DEMÀ EL QUE PUGUIS FER AVUI!!!
SOCI AMM Nº 5951
Imatge

Avatar de l’usuari
valantains
Presentats
Entrades: 72
Membre des de: ds. gen. 13, 2007 12:40 am
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: valantains » dv. feb. 16, 2007 4:39 pm

Xavitiger ha escrit:I dels motors de 3 cilindres ningú en parla o qué??? :evil: :evil: :evil:
:roll: :roll: :roll:

3 cilindres :?: :?: :?:

Segur que deu ser una moto anglesa d'aquestes que porta el manillar a la dreta :? :? :?
“Quan el mal ve d’Almansa, a tots alcança”

Respon

Torna a “General”