Dubtes/creences sobre l'escalfament dels pneumàtics
Moderador: Airald
- Randy-650
- Presentats
- Entrades: 14288
- Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
- Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n
Dubtes/creences sobre l'escalfament dels pneumàtics
Dubtes i/o creences sobre el tema d'escalfar els pneumàtics.
A. Els pneumatics NO s'escalfen fent el típic zig-zag, això solament serveix per a netejar els costats de goma, pols, fang, etc. Per a escalfar-los correctament hi ha dues formes: Circular de manera progressiva pujant el ritme a poc a poc o accelerar i frenar bruscament (si es fa d'aquesta manera cal vigilar moltíssim si tenim a algú darrere, ja que el més probable és que no s'esperi una clavada de frens enmig d'una recta).
B. Agafar la temperatura ideal segons el tipus de goma que estiguem usant. El tou o dur que sigui un pneumàtic en cap cas determina el ràpid o lent que aquest s'escalfa. M'explico: Parlant en termes generals, un pneumàtic tou s'escalfa a la mateixa velocitat que un de dur. El que passa és que cada pneumàtic està pensat per a treballar correctament entre un rang de temperatures. Com més tou sigui el pneumàtic, la temperatura que haurà d'agafar per a treballar adequadament serà més alta, per aquesta raó els pneumàtics tous (generalment) no és que costi més escalfar-los sino que s'ha de passar més temps fins a arribar a la seva temperatura d'ús. Els pneumàtics relativament durs (BT21, Michelin Pilot Road, Metzeler Z6 i altres) estan pensats per a treballar a baixes temperatures. No és que s'escalfin més ràpid sinó que arriben abans a la seva temperatura d'ús. Per aquesta raó van millor en mullat que els pneumàtics purament sport. El problema pot venir per una utilització sport de pneumàtics durs, el que fa que treballin per sobre de la seva temperatura òptima, es degradin abans i no tinguin bona adherència. Per contra, els pneumàtics tous (Pirelli Dragon, BT14, Metzeler Racetek, Michelin Sport i altres) són més costosos d'escalfar a l'obligar-los a pujar molt de temperatura però, una vegada arribada, la seva adherència és una passada. En contrapartida, una parada en una benzinera n'hi pot haver prou perquè baixin de temperatura i sigui necessari tornar a escalfar-los. Per això els slicks necessiten calentadors, si no necessitarien la meitat d'una tanda per a escalfar-los. A més, un slick fred agafa menys que una xinxeta en un cristall...
Altre detall important és el dibuix dels pneumàtics. El dibuix compleix tres objectius: el primer objectiu és de màrqueting, un dibuix agressiu li dóna visualment caràcter al pneumàtic (això pot afavorir en algunes marques la compra d'aquest model, per exemple, Dunlop Qualifyer). El segon objectiu és drenar l'aigua que trepitgem en cas de pluja per a evitar fer aquaplanning, encara que en la moto és difícil que passi ja que el pneumàtic davanter és estret i desplaça l'aigua als costats per si sol. I el tercer objectiu, molt important per a escalfar el pneumatic, és el fet que en els laterals del pneumàtic hagi dibuix per a fer més fricció amb el sòl en el seu suport. Más fricció implica un augment de temperatura a costa de lmés superfície de contacte. Els slicks no tenen dibuix perquè, a l'haver calentadors, es pressuposa que ja surten a rodar en condicions de màxima temperatura. En un pneumàtic de carrer, a l'haver moments que anem rectes, és fàcil que el lateral es refredi així que en el moment de la plegada, a l'haver més fricció s'escalfa abans. Altra ajuda que tenim en aquest cas és el nitrogen, un gas inert que facilita que el pneumàtic tingui una temperatura en el seu interior més uniforme. Si us heu fixat en els slicks de carreres (de motos) per a pluja, veureu que estan plens de solcs. Aquests solcs són precisament per a ajudar al seu escalfament a més de drenar l'aigua de la pista.
A. Els pneumatics NO s'escalfen fent el típic zig-zag, això solament serveix per a netejar els costats de goma, pols, fang, etc. Per a escalfar-los correctament hi ha dues formes: Circular de manera progressiva pujant el ritme a poc a poc o accelerar i frenar bruscament (si es fa d'aquesta manera cal vigilar moltíssim si tenim a algú darrere, ja que el més probable és que no s'esperi una clavada de frens enmig d'una recta).
B. Agafar la temperatura ideal segons el tipus de goma que estiguem usant. El tou o dur que sigui un pneumàtic en cap cas determina el ràpid o lent que aquest s'escalfa. M'explico: Parlant en termes generals, un pneumàtic tou s'escalfa a la mateixa velocitat que un de dur. El que passa és que cada pneumàtic està pensat per a treballar correctament entre un rang de temperatures. Com més tou sigui el pneumàtic, la temperatura que haurà d'agafar per a treballar adequadament serà més alta, per aquesta raó els pneumàtics tous (generalment) no és que costi més escalfar-los sino que s'ha de passar més temps fins a arribar a la seva temperatura d'ús. Els pneumàtics relativament durs (BT21, Michelin Pilot Road, Metzeler Z6 i altres) estan pensats per a treballar a baixes temperatures. No és que s'escalfin més ràpid sinó que arriben abans a la seva temperatura d'ús. Per aquesta raó van millor en mullat que els pneumàtics purament sport. El problema pot venir per una utilització sport de pneumàtics durs, el que fa que treballin per sobre de la seva temperatura òptima, es degradin abans i no tinguin bona adherència. Per contra, els pneumàtics tous (Pirelli Dragon, BT14, Metzeler Racetek, Michelin Sport i altres) són més costosos d'escalfar a l'obligar-los a pujar molt de temperatura però, una vegada arribada, la seva adherència és una passada. En contrapartida, una parada en una benzinera n'hi pot haver prou perquè baixin de temperatura i sigui necessari tornar a escalfar-los. Per això els slicks necessiten calentadors, si no necessitarien la meitat d'una tanda per a escalfar-los. A més, un slick fred agafa menys que una xinxeta en un cristall...
Altre detall important és el dibuix dels pneumàtics. El dibuix compleix tres objectius: el primer objectiu és de màrqueting, un dibuix agressiu li dóna visualment caràcter al pneumàtic (això pot afavorir en algunes marques la compra d'aquest model, per exemple, Dunlop Qualifyer). El segon objectiu és drenar l'aigua que trepitgem en cas de pluja per a evitar fer aquaplanning, encara que en la moto és difícil que passi ja que el pneumàtic davanter és estret i desplaça l'aigua als costats per si sol. I el tercer objectiu, molt important per a escalfar el pneumatic, és el fet que en els laterals del pneumàtic hagi dibuix per a fer més fricció amb el sòl en el seu suport. Más fricció implica un augment de temperatura a costa de lmés superfície de contacte. Els slicks no tenen dibuix perquè, a l'haver calentadors, es pressuposa que ja surten a rodar en condicions de màxima temperatura. En un pneumàtic de carrer, a l'haver moments que anem rectes, és fàcil que el lateral es refredi així que en el moment de la plegada, a l'haver més fricció s'escalfa abans. Altra ajuda que tenim en aquest cas és el nitrogen, un gas inert que facilita que el pneumàtic tingui una temperatura en el seu interior més uniforme. Si us heu fixat en els slicks de carreres (de motos) per a pluja, veureu que estan plens de solcs. Aquests solcs són precisament per a ajudar al seu escalfament a més de drenar l'aigua de la pista.


- Ra-mon
- Presentats
- Entrades: 5102
- Membre des de: dj. feb. 12, 2009 9:34 pm
- Ubicació: Vic - Osona
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
Randy, moltes gràcies per aquesta explicació tant entenedora i detallada sobre els pneumàtics.
- Sergibuda
- Presentats
- Entrades: 2075
- Membre des de: dc. juny 27, 2007 2:18 pm
- Ubicació: BCN
- Contacta:
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
[quote user="Ra-mon" post="91898"]Randy, moltes gràcies per aquesta explicació tant entenedora i detallada sobre els pneumàtics.[/quote]
El Ramon m'ha tret les paraules del teclat.
El Ramon m'ha tret les paraules del teclat.
- Randy-650
- Presentats
- Entrades: 14288
- Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
- Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n
Re: Dubtes/creences sobre l'escalfament dels pneumàtics
Que consti que he fet un copy/paste d'un altre lloc, i vaig creure convenient ficar-ho per aquest fòrum. :pc


- Storm
- Presentats
- Entrades: 2594
- Membre des de: dj. oct. 04, 2007 3:48 pm
- Ubicació: Sant Llorenç d'Hortons
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
Gràcies Randy. Això em confirma el que pensava, que fer zigues-zagues no serveix
pràcticament per a res i que el millor és deixar que la goma vagi agafant temperatura
progressivament.
Salut!
pràcticament per a res i que el millor és deixar que la goma vagi agafant temperatura
progressivament.
Salut!
- Ride
- Presentats
- Entrades: 2669
- Membre des de: dl. gen. 08, 2007 8:46 am
- Ubicació: Castellnou de Bages
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
Gracies per la informació!!!!
- Sergi3
- Presentats
- Entrades: 1454
- Membre des de: dv. jul. 13, 2007 6:55 pm
- Ubicació: Barcelona
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
ja puc anar a dormir doncs?
Gracies Randy
:cerv
Gracies Randy
:cerv
- JoanF
- Presentats
- Entrades: 4333
- Membre des de: dl. gen. 08, 2007 6:31 pm
- Ubicació: Lleida
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
Lo del zig zag, ja ho tenia clar, però moltes gràcies per l'explicació tan entenedora.
;)
;)
- Sagal
- Presentats
- Entrades: 5673
- Membre des de: dj. ago. 09, 2007 8:23 pm
- Ubicació: Calldetenes - Osona
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
[quote user="JoanF" post="91937"]Lo del zig zag, ja ho tenia clar, però moltes gràcies per l'explicació tan entenedora.
;)[/quote]
Doncs a veure si ara fas el favor de no fer ziga zagas, que no pares, :D :D :D
;)[/quote]
Doncs a veure si ara fas el favor de no fer ziga zagas, que no pares, :D :D :D


- JoanF
- Presentats
- Entrades: 4333
- Membre des de: dl. gen. 08, 2007 6:31 pm
- Ubicació: Lleida
Re: Dubtes/creences Sobre L'escalfament Dels Pneumàtics
[quote user="Sagal" post="91949"][quote user="JoanF" post="91937"]Lo del zig zag, ja ho tenia clar, però moltes gràcies per l'explicació tan entenedora.
;)[/quote]
Doncs a veure si ara fas el favor de no fer ziga zagas, que no pares, :D :D :D[/quote]
Mira que ets torracollons quant vols eh!, Sagalin.
:b9 :b9 :b9
;)[/quote]
Doncs a veure si ara fas el favor de no fer ziga zagas, que no pares, :D :D :D[/quote]
Mira que ets torracollons quant vols eh!, Sagalin.
:b9 :b9 :b9