Bricolatge: Termòmetre i voltímetre a la moto

Per parlar de mecànica, accessoris, equipament, etc.

Moderador: Airald

Miquelpericas
Presentats
Entrades: 4360
Membre des de: dj. gen. 18, 2007 7:27 pm
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Bricolatge: Termòmetre i voltímetre a la moto

Entrada Autor: Miquelpericas » dc. des. 26, 2007 5:26 pm

Saber la temperatura que un està patint (o gaudint) quan va en moto és quelcom que sempre m'ha interessat. També és interessant per prevenir la possibilitat de trobar-se gel a la carretera. Per aquests motius, vaig animar-me a instalar-me un termòmetre digital.

Com que no en vaig trobar cap específic per a motos, vaig seguir exemple de l'Steelman (moltes gràcies per resoldre'm els dubtes abans de comprar-me'l) i em vaig comprar aquest termòmetre per a cotxe que podeu trobar al Carrefour.
Imatge

A part d'indicar-te la temperatura "interior" (sensor a l'aparell) i "exterior" (sensor a l'extrem d'un cable per instalar-ho on més convingui), informa del voltatge tant en parat com en marxa. Per tant, pots saber si l'alternador està carregant o no. També té un led vermell que s'encén quan hi ha perill de glaç. Per últim, indicar que va amb una pila AAA per alimentar els sensors i el visor, però va connectat a l'interruptor de la moto per detectar el voltatge i alimentar la retro-iluminació del visor.
Imatge

Com que l'aparell no està pensat per treballar a la intempèrie, vaig pensar de fer-li una petita "caputxa" per protegir-lo una mica de les inclemències del temps. Com que la capsa en la que venia és de plàstic tou transparent, i com que ja té la forma del visor, doncs l'he aprofitada.
Imatge

Només calia retallar amb una mica de gràcia i, posteriorment, posar-hi unes gotes de cola (o una brida) perquè quedi ben subjectat. Així evitarem que la pluja directa caigui sobre l'aparell.
Imatge

La idea és instalar l'aparell sobre el manillar.
Imatge

Per a subjectar-ho, farem servir velcro industrial. Cal que l'aparell es pugui treure ja que el compartiment on va la pila és a la part del darrere. És important netejar bé les superfícies abans d'enganxar el velcro.
Imatge

Per evitar que es pugui treure amb tanta facilitat, podem aplicar-hi una brida que caldrà tallar quan s'hagi de treure. L'aparell quedarà així.
Imatge

Ara cal passar els cables, tant d'alimentació com del sensor. Pel sensor hem buscar una zona que no quedi afectada per la temperatura del motor i on hi passi força aire. Com que el sensor sembla força estanc, no ens hem preocupat en excés del tema de les humitats. Tampoc ens interessava que es veiés massa el sensor. Per tant, la ubicació guanyador ha estat al palafanc de la roda davantera, al costat de l'amortidor esquerre, on hi hem lligat el sensor amb dues brides.
Imatge

Per fer arribar el sensor fins allà de manera discreta, s'ha fet passar el cable juntament amb els tubs del circuit de frens. Això també ens donava la tranquilitat que no tindriem cap tipus de problema amb el cable en quan a mobilitat es refereix.
Imatge

Imatge

La resta del cable sobrant l'hem enrotllat i fixat amb una brida. Per últim, hem aplicat una brida per fixar el cable que arriba fins a l'aparell.
Imatge

Ara falta passar el cable d'alimentació. El punt conegut on la corrent queda tallada al treure el contacte està a la part del darrere de la moto. Hem de fer arribar el positiu fins a aquest conector.
Imatge

Per fer passar els cables, farem servir prèviament una guia de nylon rígida que en facilitarà la tasca. La guia entrarà per aquí. Imatge

I sortirà per aquí.
Imatge

Un cop passada la guia i lligats els cables a l'extrem, tirem de la guia per fer passar els cables acuradament. (Aprofitarem per fer passar un cable vermell extra que servirà per a facilitar la tasca de passar cables en futures instalacions) Quan ja els tenim passats, connectem el negatiu directament a la bateria i el positiu el fem arribar a la part de darrere de la moto. Com que el cable no és prou llarg, fem servir una regleta i un xic més de cable.
Imatge

Tant bon punt tinguem connectats ambdos cables, ja podem posar el seient de la moto i gaudir del nostre termòmetre. Confio que aquest petit bricolatge serveixi d'ajuda i/o inspiració a aquells que es vulguin instalar un termòmetre a la moto.
Miquel Pericas Castarlenas (AMM nº 15257)
Honda NT700VA Deauville '06: "La Fosca"
Album de fotos

Kel
Presentats
Entrades: 3513
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 10:42 pm
Ubicació: Girona
Contacta:

Entrada Autor: Kel » dc. des. 26, 2007 10:57 pm

miquel ets fantastic

al final tindras un taller de gadgets de motos .......... :wink:
[align=center]http://www.remences.com[/align]
..........................................................................

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dj. des. 27, 2007 12:32 pm

stromkel ha escrit:miquel ets fantastic

al final tindras un taller de gadgets de motos .......... :wink:
:oops: Gràcies!! :oops: I encara no he acabat :wink:
Album de fotos

Carles
Presentats
Entrades: 3743
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:06 pm

Entrada Autor: Carles » dj. des. 27, 2007 7:02 pm

Bones!!!

Enhorabona per la currada, i gràcies per l'explicació! En tinc un de molt semblant si no és igual,
així que m'anirà de conya per col.locar-lo a la Vara.

Fins aviat!
Imatge

Ramon_vfr
Presentats
Entrades: 6889
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 2:27 pm
Ubicació: Qualsevol lloc del mon, sempre en misió secreta al servei de Sa Graciosa Majestat
Contacta:

Entrada Autor: Ramon_vfr » dj. des. 27, 2007 9:39 pm

Enhorabona Miquel, quin treballàs que has fet.

A més has escollit correctissimament el lloc on posar en sensor, ni més ni menys que allà on el porta la Pan € :wink

Si vols saber si funciona bé, només cal que un dia al dematí pugis per Osona i podràs veure'l treballar de valent :D

Vssssssss
007
NEVER SAY NEVER AGAIN

Imatge

Recte endavant no es pot anar gaire lluny...
El petit Princep

Randy-650
Presentats
Entrades: 14288
Membre des de: dg. gen. 07, 2007 10:20 pm
Ubicació: ®Randy i Montse¶¶¶¶¶Suzuki Bandit 650 SA¶¶¶¶Castellar del Vallès-B¢n

Entrada Autor: Randy-650 » dj. des. 27, 2007 11:18 pm

Molt bé, Miquel!!!! :bow Estas fet tot un :mestre , eh?

Cada dia et superes una mica més. I això és bo, tú! :D
La Bandy© (lujoisla dixit) ImatgeImatge
Fundador i soci n* 1 Jo no vaig amb BMW®©

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dv. des. 28, 2007 11:26 am

:D Gracies a tots! :D
James_Bond ha escrit:Si vols saber si funciona bé, només cal que un dia al dematí pugis per Osona i podràs veure'l treballar de valent :D
A veure quin dia em convides a descobrir aquestes terres, jejeje ;)
Album de fotos

Siono1000
Presentats
Entrades: 2573
Membre des de: dc. març 28, 2007 2:12 am
Ubicació: Baix Empordà

Entrada Autor: Siono1000 » dc. gen. 02, 2008 8:42 pm

Potser et copiaré el tema... ho explicas tant bé que sembla fàcil.

Potser m'atreviré a fer-ho.

Gràcies i salut.
Salut i kilómetres

Angel
Presentats
Entrades: 1284
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:37 pm
Ubicació: Vilafranca del Penedès

Entrada Autor: Angel » dc. gen. 02, 2008 9:24 pm

Bona feina Miquel, :D
Ara em queda un dubte: Quant de temps podrà aguantar aquest aparell les inclemències meteorològiques. :?: :roll:

Salutacions.
Salutacions moteres.

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dc. gen. 02, 2008 10:48 pm

Angel ha escrit:Bona feina Miquel, :D
Ara em queda un dubte: Quant de temps podrà aguantar aquest aparell les inclemències meteorològiques. :?: :roll:

Salutacions.
T'hauràs d'esperar al seguent capítol per saber-ho, jejeje (prometo avisar quan falli ;))
Album de fotos

Josey Wales
Presentats
Entrades: 1758
Membre des de: dt. gen. 09, 2007 3:28 am
Ubicació: Manresa (Bages)

Entrada Autor: Josey Wales » ds. gen. 05, 2008 5:40 pm

Doncs està molt bé Miquel, però tinc un dubte, si hi ha cable d'alimentació a 12 v, per a què és la pila?? :) Bé, parles del sensor i tal, però llavors és com una trastada, ja podria servir per a tot l'alimentació... . A veure, es necessita litri que ens calculi una resistència per reduir de 12 V DC a 1.5 V DC de la pila i així alimentar-ho tot alhora ... :P
ImatgeUnforgiven

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » ds. gen. 05, 2008 7:16 pm

Josey Wales ha escrit:Doncs està molt bé Miquel, però tinc un dubte, si hi ha cable d'alimentació a 12 v, per a què és la pila?? :) Bé, parles del sensor i tal, però llavors és com una trastada, ja podria servir per a tot l'alimentació... . A veure, es necessita litri que ens calculi una resistència per reduir de 12 V DC a 1.5 V DC de la pila i així alimentar-ho tot alhora ... :P
Efectivament. Vaig provar de connectar-ho sense pila i només s'iluminava l'indicador, no indicava res. Per una altra banda, si només poses les piles, es visualitzen les temperatures, però no s'ilumina l'indicador. Per tant la meva conclusió va ser aquesta:
- Les piles alimenten els dos sensors, els segments de l'indicador i la memòria de les temperatures màximes i mínimes.
- La bateria alimenta el voltímetre i els leds de retroiluminació.

Com que les bateries estan funcionant tot el temps, ja us avisaré quan es gastin per tenir una idea de la seva duració (en Steelman també ens podrà informar del mateix ;))
Album de fotos

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dt. feb. 19, 2008 10:10 pm

Us informo que, ara per ara, tot segueix funcionant com el primer dia. :) Per si algú s'anima a muntar-s'ho. ;)
Album de fotos

Ramon_vfr
Presentats
Ubicació: Qualsevol lloc del mon, sempre en misió secreta al servei de Sa Graciosa Majestat
Contacta:

Entrada Autor: Ramon_vfr » dt. feb. 19, 2008 10:13 pm

miquelpericas ha escrit:Us informo que, ara per ara, tot segueix funcionant com el primer dia. :) Per si algú s'anima a muntar-s'ho. ;)

Encara funciona ? :shock: :shock: :shock: :shock:
NEVER SAY NEVER AGAIN

Imatge

El petit Princep

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dt. feb. 19, 2008 10:14 pm

James_Bond ha escrit:
miquelpericas ha escrit:Us informo que, ara per ara, tot segueix funcionant com el primer dia. :) Per si algú s'anima a muntar-s'ho. ;)

Amb total perfeccio! :) Dubtaves de les meves habilitats? ;)
Album de fotos

Ramon_vfr
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Ramon_vfr » dt. feb. 19, 2008 10:20 pm

miquelpericas ha escrit:Amb total perfeccio! :) Dubtaves de les meves habilitats? ;)

NNNNNNNOOOOOOOOO !!!!!!!!!!!! :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
NEVER SAY NEVER AGAIN

Imatge

El petit Princep

Angel
Presentats
Entrades: 1284
Membre des de: dl. gen. 08, 2007 11:37 pm
Ubicació: Vilafranca del Penedès

Entrada Autor: Angel » dc. feb. 20, 2008 12:06 am

miquelpericas ha escrit:
James_Bond ha escrit:

Amb total perfeccio! :) Dubtaves de les meves habilitats? ;)

De les teves habilitats no en dubtàvem pas Miquel, mes aviat dubtàvem de la resistència de l’aparell 8) .

Salutacions.
Salutacions moteres.

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dc. feb. 20, 2008 8:17 am

Angel ha escrit: De les teves habilitats no en dubtàvem pas Miquel, mes aviat dubtàvem de la resistència de l’aparell 8) .

Salutacions.
Jejejeje. ;) Doncs ja veus, ara per ara, aguantant com un campió. Quan s'espatlli o se li acabi la bateria ja us ho faré saber. :)
Album de fotos

Steelman
Presentats
Entrades: 14816
Membre des de: ds. gen. 06, 2007 10:50 am
Ubicació: Reus - CATALUNYA
Contacta:

Entrada Autor: Steelman » dg. març 23, 2008 4:32 pm

Doncs també amb retras...pero ja esta a la web.

bricolatge/termometreambient/index.html
Ex ...moltes coses

Miquelpericas
Presentats
Contacta:

Entrada Autor: Miquelpericas » dt. març 25, 2008 4:10 pm

Oleeeeeeeeeeeee!!!!!!!!! :D Gràcies. :)
Album de fotos

Respon

Torna a “Equipament,mecànica i accessoris”